تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۳۳
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۲۴۷۵۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چالش‌های ناتمام اقتصادی

‌می‌متالز - در صورت توافق برجام و باز شدن در‌های اقتصادی به روی کشور باز هم چالشی به نام حجم بالای نقدینگی در کشور عاملی برای عدم افت قیمت ارز در کشور خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، مشکلات تحریم باعث شده که شرکت‌های صادرات محور تخفیف‌های بیش از حد و نامتعارفی به کشور‌های خارجی بدهند. همچنین این اتفاقات باعث می‌شود تا نرخ ارز کاهش پیدا کند و شاید بتوان گفت در ابتدای توافق رفتار‌های هیجانی و فروش ارز زیادی را شاهد باشیم که منجر به افت نسبتا شدید نرخ ارز شود.

محمدمهدی زارع پور، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه گذاری ملی گفت: با توجه به متغیر‌های اقتصادی و شرایط حاکم بر کشور پیش بینی نرخ ارز بسیار دشوار خواهد بود، اما می‌توان نرخ ارز را در چند سناریو بررسی کرد. در صورت توافق برجام مبادلات ارزی کشور آسان‌تر خواهد شد.
وی افزود: در این صورت منابع بلوکه شدن ایران در خارج از کشور هم آزاد می‌شود. از سوی دیگر رشد صادرات محصولات صنایع مختلف اعم از پتروشیمی، فولاد، نفت و... که متاسفانه در شرایط فعلی به علت تحریم‌ها دچار مشکل شده هم ایجاد خواهد شد.
زارع پور عنوان کرد: مشکلات تحریم باعث شده تا شرکت‌های صادرات محور تخفیف‌های بیش از حد و نامتعارفی به کشور‌های خارجی بدهند. همچنین این اتفاقات باعث خواهد شد تا نرخ ارز کاهش پیدا کند و شاید بتوان گفت در ابتدای توافق رفتار‌های هیجانی و فروش ارز زیادی را شاهد باشیم که منجر به افت نسبت شدید نرخ ارز شود، اما رفته رفته نرخ ارز به تعادل قیمتی خواهد رسید.
مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه گذاری ملی بیان کرد: در صورت عدم توافق برجام نرخ ارز صعودی می‌شود؛ چون هم‌اکنون به دلیل رغبت طرف‌های مذاکر کننده به توافق و کاهش تدابیر سخت گیرانه در تحریم‌ها باعث شده تا بتوانیم نفت بیشتری در این وضعیت بفروشیم، اما در صورت قطعی شدن عدم توافق تحریم‌های بیشتری اعمال می‌شود و دور زدن آن‌ها بسیار دشوار و این شرایط باعث رشد جهشی قیمت ارز می‌شود.
به گفته وی، در صورت توافق برجام و باز شدن در‌های اقتصادی به روی کشور باز هم چالشی به نام حجم بالای نقدینگی در کشور عاملی برای عدم افت قیمت ارز در کشور خواهد شد.

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده