تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۶
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۲۴۷۶۱۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

افزایش بیش از ۴ برابری تولید آلومینیوم در ایرالکو بعد از انقلاب

‌می‌متالز - کارخانه آلومینیوم سازی ایران (ایرالکو) که در سال ۱۳۵۱ با دو خط تولید و ظرفیت ۴۵۰۰۰ تن در سال مورد بهره‌برداری قرار گرفت پس از پیروزی انقلاب اسلامی علیرغم محدودیت‌ها و فشار‌های اقتصادی دشمن سه خط دیگر به پروسه تولید این مجتمع افزوده شد و ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه به ۱۷۵ هزار تن در سال رسید.

به گزارش می‌متالز، چهل‌وسه سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می‌گذرد. رشد عمران و شکوفایی در حوزه صنعت پس از انقلاب اسلامی بسیار چشمگیر بوده و در همین راستا در استان مرکزی نیز با اتکا به نیرو‌های داخلی توانمند پروژه‌های عظیمی عملیاتی شد که علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان، توسعه و پیشرفت را برای کشور به ارمغان آورده است.

تولیدات شاخص صنعتی استان مرکزی محصولات پتروپالایشگاهی، ماشین‌آلات و قطعات خودرو، تجهیزات سنگین نیروگاهی و صنایع نفت و گاز، انواع واگن باری، مسافری و لوکوموتیو، شیشه، آلومینیوم و عایق رطوبتی و ... هستند که در بیش از ۳ هزار واحد صنعتی در این استان انجام می‌گیرد.

ایرالکو به‌عنوان اولین تولیدکننده شمش‌های آلومینیوم در ایران، در زمینی به مساحت ۲۳۲ هکتار در کیلومتر ۵ جاده اراک - تهران واقع گردیده است.

این کارخانه در سال ۱۳۵۱ با دو خط تولید و ظرفیت ۴۵هزار تن در سال مورد بهره‌برداری قرار گرفت، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی علیرغم محدودیت‌ها و فشار‌های اقتصادی دشمن سه خط دیگر به پروسه تولید این مجتمع افزوده شد و ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه به ۱۲۰هزار تن در سال رسید که شامل انواع شمش‌ها به‌صورت تی بار، هزار پوندی، آلیاژ‌های ریخته‌گری، بیلت، اسلب و… است.

در گام بعدی به منظور رعایت مسائل زیست‌محیطی کلنگ احداث کارخانه تولید آلومینیوم با فنّاوری ۲۰۰ کیلو آمپر در سال ۱۳۸۱ به زمین زده شد و این مجموعه در سال ۱۳۸۶ به بهره‌برداری رسید، ظرفیت تولید شرکت آلومینیوم ایران در حال حاضر و با احتساب خروج خطوط ۱ و ۲ کارگاه قدیم به ۱۷۵۰۰۰ تن در سال بالغ گردیده است.

حدوداً ۱۱هزار کارخانه و کارگاه با بیش از ۲۵۰هزار نفر در صنایع وابسته به آلومینیوم اشتغال دارند.

در مراسم بیست و چهارمین سالروز ملی صادرات، شرکت آلومینیوم ایران به‌عنوان صادرکننده نمونه ملی سال ۱۳۹۹ کشور انتخاب گردید.

این‌ها تنها بخشی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی در استان مرکزی است که کشور را در بسیاری از محصولات به خودکفایی رسانده است و دست بیگانگان را در کشور کوتاه کرده، گرچه دشمنان تاب‌وتوان دیدن این‌همه موفقیت و پیشرفت را ندارند، اما انقلاب اسلامی به رهبری امام (ره) و در ادامه با رهبری مقام معظم رهبری در مسیر ترسیم‌شده به راه خود ادامه می‌دهد و روزبه‌روز بر سکو‌های موفقیت می‌ایستد.

منبع: دیار آفتاب

عناوین برگزیده