تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۲۴
بازدید: ۵۶
کد خبر: ۲۴۷۶۲۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

افزایش قیمت آهن خام صادراتی کشور‌های حوزه CIS

‌می‌متالز - با توجه به افزایش تقاضا در ترکیه و سایر کشور‌ها برای آهن خام صادراتی و کمبود منابع تامین کننده برای این محصول، قیمت آهن خام صادراتی از کشور‌های مستقل مشترک المنافع (CIS) افزایش یافت.

بررسی تغییرات قیمت آهن خام

به گزارش می‌متالز، قیمت آهن خام صادراتی از کشور‌های مستقل مشترک المنافع (CIS) در هفته منتهی به روز پنج شنبه (۲۷ ژانویه) به دلیل تقاضای زیاد در ترکیه و ایتالیا و همچنین به دلیل عرضه محدود افزایش یافت.

ارزیابی هفتگی فست مارکت نشان داد قیمت آهن خام دارای منگنز بالا و صادر شده از کشور‌های مستقل مشترک المنافع در روز پنج شنبه در محدوده ۵۱۰ – ۵۲۵ دلار در هر تن فوب دریای سیاه CIS شنیده شد. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به هفته گذشته که در محدوده ۵۰۰ – ۵۱۵ دلار در هر تن بود حدود ۱۰ دلار در هر تن افزایش یافته است.

فعالان بازار اعلام کردند فروش آهن خام با مبدا اوکراین در روز پنج شنبه حدود ۵۲۵ دلار در هر تن فوب گزارش شده است، در حالی که پیشنهادات شنیده شده از طرف فروشندگان بین ۵۳۵ – ۵۴۰ دلار در هر تن فوب شنیده شده است.

به نقل از متال بولتن، علی رغم تلاش تامین کننده برای افزایش قیمت ها، چندین تاجر بزرگ گزارش دادند که سطح قیمت قابل اجرا برای آن‌ها بالاتر از ۵۲۰ – ۵۲۵ دلار در هر تن فوب نیست.

یکی از صادرکنندگان مستقر در روسیه اظهار کرد: ما شاهد تقاضای زیادی از طرف ایتالیا، ترکیه و سایر کشور‌های اروپای غربی برای آهن خام صادراتی از کشور‌های مستقل مشترک المنافع هستیم. علاقه به بحث در مورد تجارت جدید نیز از سوی ایالات متحده ایجاد شده است.

یک تاجر بین المللی در این خصوص عنوان کرد: تقاضای اصلی برای آهن خام اکنون از طرف ترکیه می‌باشد، خریداران در آنجا برخلاف مشتریان آمریکایی سهام بالایی نمی‌سازند، به همین دلیل است که آن‌ها نیاز به ذخیره مجدد و به طور منظم دارند. اکنون فقط چندین تامین کننده در دسترس هستند که می‌توانند محموله‌های آهن خام را ارسال کنند، بنابراین این تامین کنندگان از شانس خود استفاده می‌کنند و قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

چندین تاجر مستقر در روسیه گزارش دادند که فروش آهن خام با مبدا روسیه از ذخایر بندری بین ۵۶۰ تا ۵۸۰ دلار در هر تن cfr ایتالیا گزارش شده است، اما باید توجه داشت که هیچ فروش بزرگی با این قیمت برای آهن خام وجود نداشته است.

وضعیت بازار آهن خام

یکی دیگر از تاجران روز پنج شنبه در مورد محموله‌های آهن خام صادراتی اظهار کرد: تاجران در حال مذاکره برای محموله‌های با مبدا روسیه و با شرایط حمل منظم به قیمت ۵۴۰ – ۵۶۰ دلار در هر تن Cfr یا ۵۰۰ – ۵۲۵ دلار در هر تن فوب می‌باشند. معامله گران همچنین سطح واقعی بازار برای آهن خام را در محدوده ۵۵۰ – ۵۵۵ دلار در هر تن Cfr یا نزدیک به ۵۱۰ – ۵۲۰ دلار در هر تن فوب تخمین زده اند.

فعالان بازار گزارش دادند در روز پنج شنبه ۲۷ ژانویه، یک مصرف کننده بزرگ آهن خام سطح بازار را بالاتر از ۵۴۰ دلار در هر تن cfr یا حدود ۵۰۰ – ۵۰۵ دلار در هر تن فوب تخمین زده اند.

ارزیابی هفتگی فست مارکت نشان داد قیمت آهن خام وارداتی ایتالیا در روز پنج شنبه در محدوده ۵۴۰ – ۵۵۵ دلار در هر تن cfr ایتالیا شنیده شد. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به هفته گذشته که در محدوده ۵۳۰ – ۵۴۰ دلار در هر تن بود با افزایش همراه بوده است.

با توجه به ارزیابی انجام شده توسط متال بولتن، قیمت بریکت گرم آهن اسفنجی (HBI) در تاریخ ۲۷ ژانویه در محدوده ۴۸۰ – ۵۰۰ دلار در هر تن cfr ایتالیا بود. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به هفته قبل که در محدوده ۴۸۰ – ۴۹۰ دلار در هر تن اعلام شده افزایش یافته است. منابع خبری اعلام کردند که این افزایش قیمت به دلیل برآورد‌های بالاتر از سطح بازار ارائه شده توسط منابع مستقر در بازار ایجاد شده است.

ارزیابی قیمتی انجام شده توسط فست مارکت نشان داد شاخص آهن خام کم منگنز صادراتی از کشور‌های مستقل مشترک المنافع در روز پنج شنبه در محدوده ۵۶۰ – ۵۷۰ دلار در هر تن فوب دریای بالتیک CIS قیمت گذاری شد. این در حالی است که بررسی‌ها نشان داد قیمت این محصول نسبت به هفته قبل که در محدوده ۵۵۰ دلار در هر تن شنیده شد با افزایش همراه بوده است.

منابع خبری اعلام کردند که پیشنهادات شنیده شده از طرف Tulachermet که یک صادر کننده کلیدی آهن خام در منطقه CIS است در تاریخ ۲۷ ژانویه در محدوده ۶۴۰ دلار در هر تن فوب شنیده شده است. اگرچه چندین منبع گفته اند که این سطح هنوز برای خریداران آهن خام قابل اجرا نمی‌باشد.

به نقل از متال بولتن برآورد انجام شده در سطح بازار برای آهن خام صادراتی از کشور‌های مستقل مشترک المنافع (CIS) در روز پنح شنبه در محدوده ۵۶۰ – ۵۷۰ دلار در هر تن فوب شنیده شده است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده