تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۳۱
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۲۴۷۷۴۳

۴ مطالبه شرکـت‌های دانش‌بنیان از وزارت نفت/ خلأ وجود سامانه اطلاعاتی شفاف برای دانش‌بنیان‌کردن صنعت نفت

‌می‌متالز - انجمن شرکت­ها و موسسات پژوهشی و دانش‌­بنیان صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی (اپنا)، پیرو فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی پیرامون ضرورت دانش بنیان شدن صنعت نفت بیانیه‌ای تهیه کردند که در آن، رئوس مطالبه فعالان این عرضه در ۴ بند آمده است.

به گزارش می‌متالز، بیانیه انجمن شرکت­ها و موسسات پژوهشی و دانش‌­بنیان صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی (اپنا) که پیرو فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی پیرامون ضرورت دانش­‌بنیان شدن صنعت نفت تهیه شده، بدین شرح است:

"در سالیان ابتدایی گام دوم انقلاب، روی کار آمدن مجلس انقلابی و دولت مردمی، امیدواری فراوانی در شرکت­های دانش‌­بنیان و مجموعه­‌های فعال در حوزه پژوهش و فناوری ایجاد کرده است. شرکت­ها و مجموعه­‌هایی که همواره به عنوان راهکار اصلی پیشرفت کشور مورد توجه و عنایت ویژه مقام معظم رهبری بوده‌­اند. معظم‌­له در دیدار اخیر خود با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۱ به شایستگی به وضعیت نامطلوب فناوری در صنعت نفت اشاره نمودند و مسوولین صنعت نفت کشور را به استفاده از توانمندی­‌های فناورانه موجود در کشور جهت دانش­‌بنیان کردن صنعت نفت فراخواندند.

پیرو بیانات ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب و ضمن قدردانی صمیمانه از حمایت­های ایشان از مجموعه­های دانش­بنیان و فناور، اعضای انجمن شرکت­ها و موسسات پژوهشی و دانش­بنیان صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی (اپنا) به عنوان یک نهاد صنفی و تخصصی بر خود فرض می­دانند ضمن تلاش حداکثری و شبانه­‌روزی برای تحقق توصیه‌­های معظم‌­له مبنی بر دانش‌بنیان کردن صنعت نفت، فراهم نمودن زمینه لازم برای این مهم را از مسوولین وزارت نفت و شرکت­های تابعه مطالبه و پیگیری نمایند.

در این مسیر بیان چند نکته به عنوان رئوس مطالبه‌­گری ضروری به نظر می‌­رسد:

۱- درحال حاضر علاوه بر ظرفیت­‌های ارزشمند موجود در دانشگاه­‌ها، مراکز پژوهشی و شرکت­های دولتی و خصوصی بزرگ، توانمندی­‌های بالفعل و عملیاتی بسیاری در مجموعه شرکت­های دانش­‌بنیان و فناور فعال در صنعت نفت کشور وجود دارد که بدون نیاز به حمایت ویژه‌­ای و تنها با اعتماد و میدان دادن وزرات نفت و شرکت­های تابعه به آن‌ها از طریق عقد قرارداد‌های اجرایی و عادلانه، می­توان علاوه بر رفع نیاز‌های داخلی کشور، موجب ایجاد اشتغال پایدار جوانان تحصیل‌کرده و صادرات کالا و خدمات فناورانه به کشور‌های نفت‌خیز را فراهم نمود. انجمن اپنا آمادگی دارد، مصادیق بسیاری را در زمینه تولید انواع مواد شیمیایی، نرم­افزار‌های کاربردی، خدمات فنی-مهندسی، ساخت تجهیزات و طراحی فرایند‌ها به وزارت نفت معرفی نماید.

۲- هم­‌اکنون یکی از خلأ‌های مهم برای دانش­‌بنیان کردن عملیاتی صنعت نفت، نبود سامانه اطلاعاتی شفاف، جامع و در دسترس است. سامانه­‌ای که اولویت­ها، نیازمندی­ها و توانمندی­های فناورانه را بر مبنای تجارب گذشته، وضعیت فعلی و با نگاه به آینده شناسایی نماید و در دسترس همه ذینفعان قرار دهد، تا از موازی­کاری و دوباره­کاری­ها (اتلاف زمان، هزینه و منابع) جلوگیری شود و جهت­‌گیری­‌های کلی و جزئی به وضوح مشخص گردد. انجمن اپنا برای این سامانه، الگوی پیشنهادی آماده نموده است.

۳- لزوم عملگرایی مدیران و پرهیز از کار‌های نمایشی، کلی­گویی و عدم شفافیت که آفت بزرگی است و در گذشته مدیران درگیر آن بوده­اند و در مواردی موجب ناامیدی مجموعه­های دانش­بنیان شده است؛ لذا انتظار از مجلس انقلابی و دولت مردمی این است که در یک فضای آرام و کارشناسی، به دور از هیاهوی خبری، از نظرات نخبگان و تجارب شرکت­های دانش­بنیان به منظور تهیه قوانین، مقررات، سیاستگذاری و تدوین دستورالعمل­ها و آیین­نامه­های اجرایی به صورت واقعی و در عمل استفاده شود.

۴- اصلاح آیین‌­نامه‌­ها و دستورالعمل­‌های نامناسب که مانع ورود شرکت­‌های دانش­‌بنیان به مناقصات می­‌شود و همچنین اصلاح روال­ واگذاری پروژه‌­ها و تعریف نقش و بودجه مشخص برای این شرکت­‌ها و نظارت دقیق بر تخصیص کامل و درست آن ضروری است. در عین حال ایجاد انگیزه در مدیران صنعت نفت جهت استقبال از محصولات و خدمات دانش‌­بنیان و همزمان حمایت از تصمیمات این مدیران ریسک­‌پذیر و پوشش ریسک‌­های مترتبه با روش­های علمی، چون بیمه‌­ها امری اجتناب­‌ناپذیر می­نماید.

در پایان لازم است از رویکرد دلسوزانه و دغدغه­‌مند مدیران جدید دولت مردمی و مسوولین وزارت نفت بویژه در بخش پژوهش و فناوری در مدت چند ماهه اخیر که به گرمی پذیرای شرکت­های دانش­‌بنیان و فناور بوده‌­اند صمیمانه قدردانی نماییم و بدینوسیله ضمن پیگیری برای تداوم این رویه و بهبود هر چه بیشتر آن، آمادگی کامل انجمن را برای همکاری نزدیک با آن‌ها اعلام می­داریم. امید است با تعامل حداکثری بین انجمن و وزارت موجبات تحقق دانش‌­بنیان شدن صنعت نفت را فراهم آوریم. "

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده