تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۶
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۲۴۷۷۰۲
سرویس خبر : انرژی
یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

پتروپالایشی‌ها در مدار رشد

‌می‌متالز - با توجه به گزاره‌های مثبتی که طی روز‌های اخیر منتشر شد اعم از گزارشات مثبت پالایشی‌ها در سامانه کدال و ابلاغیه رئیس جمهور در خصوص تعیین نرخ گاز خوراک و سوخت صنایع در بودجه ۱۴۰۱ می‌توان چشم انداز مثبتی را تا پایان سال برای گروه شیمیایی متصور شد.

به گزارش می‌متالز، محمد میرزایی کارشناس بازار سرمایه در مورد روند سودهی گروه‌های پالایشی و پتروشیمی، اظهار کرد: طی هفته‌های آتی شاهد رشد خوبی در سهم‌های پالایشی خواهیم بود، زیرا گزارشات خوبی را در سامانه کدال ثبت کرده‌اند از سوی دیگر نیز در روز‌های اخیر برخی گزاره‌ها در راستای گروه شیمیایی اعم از پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها طرح شد که با توجه به تفاسیر صورت گرفته از سوی کارشناسان این حوزه می‌توان چشم انداز مثبتی را برای این گروه صنعتی تا پایان امسال متصور بود.

او افزود: به طور مثال برخی از صاحب نظران دلیل رشد سهم‌های پالایشگاهی را به ابلاغیه رئیس جمهور در خصوص تعیین نرخ گاز خوراک مربوط می‌دانند، اما با توجه به نظرات بسیاری از فعالان بازار به سبب رابطه حقوقی و مطالباتی که بین پالایشگاه‌ها و وزارت نفت وجود دارد، امر مذکور تا پایان سال نمی‌تواند چندان اثری بر میزان سودآوری این شرکت‌ها داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: رشد سهم‌های پالایشگاهی را می‌توان منوط به افزایش نرخ جهانی نفت، میزان فروش این شرکت‌ها از سوی دولت و روند مثبت مذاکرات دانست.

میرزایی در رابطه با سودآوری صنایع پتروشیمی در ادامه بیان کرد: همان‌گونه که تحلیل‌ها نشان می‌دهد تعیین نرخ گاز خوراک و سوخت برای پتروشیمی‌ها توانسته شرایط را تا حدودی به تعادل برساند و سودآوری آن‌ها را نیز تا پایان امسال تضمین کند.

او بیان کرد: از بعد سیاسی نیز همان گونه که مطرح شد، روند مثبت مذاکرات برجام می‌تواند در تسهیل فروش و کاهش هزینه‌های مبادلاتی صنعت پتروشیمی اثرات مثبتی را بگذارد و با افزایش فروش صنعت پتروشیمی، سود آوری این صنعت نیز وضعیت مناسبی را تجربه کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در کل به نظر می‌رسد با توجه به آنکه تحقق بازار شفاف، منصفانه و کارا و حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران به افزایش بینش اقتصادی بستگی دارد پس همگام شدن دولت با مجلس و سازمان بورس به سبب اقدامات صورت گرفته در بودجه ۱۴۰۱ شاهد سودآوری نسبتا قابل قبولی در صنایع گروه پتروشیمی و پالایشگاهی خواهیم بود.

میرزایی در پایان تصریح کرد: از سوی دیگر اگر روند بازدهی مثبت در گروه پالایشی ادامه دار باشد به مرور زمان شاهد جبران زیان سهامداران پالایش یکم خواهیم بود به گونه‌ای که همین امر می‌تواند بر بازگشت اعتماد سهامداران نیز بر بازار سرمایه تاثیر بگذارد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده