تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۱۵
بازدید: ۱۸۹
کد خبر: ۲۴۸۳۶۰
سرویس خبر : انرژی
وزیر نفت:

پتروشیمی‌ها ۱۰ میلیارد دلار به نیما تزریق کردند/ اقدام جدید برای تامین خوراک

‌می‌متالز - وزیر نفت از امضای بیش از۱۰ تفاهم‌نامه جهت افزایش توان تولید و تأمین خوراک پتروشیمی‌ها و تزریق ۱۰ میلیارد دلار ارز طی ۱۰ ماه به سامانه نیما توسط این صنعت خبر داد.

به گزارش می‌متالز، جواد اوجی در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست گفت: سقف ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در ابتدای انقلاب ۱.۵ تا ۳ میلیون تن در سال و بیشتر، اوره و آمونیاک برای مقاصد کشاورزی بود. در سال ۱۴۰۰ صنعت پتروشیمی با ظرفیت ۹۰ میلیون تن فعال است و طیف متنوعی از پلیمرها، مواد شیمیایی، کود‌های شیمیایی، مواد آروماتیک و مواد هیدروکربنی را شامل می‌شود.

وی افزود: ایران با دارا بودن ۱۵۳ میلیارد بشکه نفت و ۳۳ هزار میلیارد مترمکعب گاز قابل استحصال، رتبه نخست مجموع ذخایر هیدروکربوری دنیا را دارد. اوایل انقلاب ظرفیت تولید گاز ۲۵ میلیون مترمکعب در روز بود، اما امروز به بیش از یک میلیارد مترمکعب رسیده است. تا پایان سال ۱۴۰۶ ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به ۱۴۰ میلیون تن در سال می‌رسد.

این عضو کابینه دولت ادامه داد: با توجه به ذخیره ۳۳ هزار میلیارد مترمکعبی گاز قابل استحصال، عزم دولت در حمایت از تولیدات صنایع پتروشیمی است. هیچ حوزه‌ای سودآورتر از صنعت پتروشیمی نیست بویژه اگر در بخش صنایع تکمیلی و زنجیره ارزش حرکت کرد. چرا که این بخش با سرمایه بری اندک، سودآوری بالایی در پی دارد.

اوجی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی پس از اعمال تحریم‌ها کمترین تکانه‌ها و آسیب‌ها را داشته، افزود: پتروشیمی طی ۱۰ ماه سال بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار در سامانه نیما عرضه کردند. این صنعت با چالش تأمین خوراک در فصل سرد سال روبرو است. از ابتدای روی کارآمدن دولت بیش از ۴.۵ میلیارد دلار قرارداد توسعه میدان‌های نفت و گاز با شرکت‌های داخلی و خارجی امضا و بیش از ۱۰ تفاهم‌نامه شکل گرفته است. از جمله محور‌های امضای این قراردادها، افزایش توان تولید نفت وگاز و بخش تأمین خوراک است که امید می‌رود طی سه تا چهار ماه آینده تفاهم‌نامه‌های امضا شده به مرحله عقد قرارداد برسد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده