تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۲۲
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۲۴۷۶۰۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تحلیل هفتگی نماد‌های سنگ آهنی؛ کگهر

‌می‌متالز - در یک هفته اخیر بازار سهام بر خلاف هفته‌های گذشته روند مثبتی به خود گرفت و در همین راستا با رشدی حدودا ۷۰ هزار واحدی خود را از میانه کانال یک میلیون و دویست هزار واحدی به کانال یک میلیون و سیصد هزار واحدی رساند.


تحلیل علی ایلانلو کارشناس بازار سرمایه


به گزارش می‌متالز، در یک هفته اخیر بازار سهام بر خلاف هفته‌های گذشته روند مثبتی به خود گرفت و در همین راستا با رشدی حدودا ۷۰ هزار واحدی خود را از میانه کانال یک میلیون و دویست هزار واحدی به کانال یک میلیون و سیصد هزار واحدی رساند.


اما در این روز‌ها وضعیت نماد‌های سنگ آهنی به چه صورت بود؟


سنگ آهن گهرزمین با نماد معاملاتی کگهر در یک هفته اخیر نسبت به کلیت بازار عملکرد ضعیف‌تری داشت و در مجموع تقریبا تغییر خاصی در یک هفته‌ی اخیر در ارزش این نماد اتفاق نیفتاد.
در رابطه با این اتفاق زمانی که به برخی نسبت‌های این شرکت نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که اگر P/E شرکت را مبنا قرار دهیم، کگهر هم نسبت به صنعت و هم در مقایسه با سایر نماد‌های بازار در محدوده ارزنده‌ای قرار ندارد، بعد از افت بازار سهام در چند ماه اخیر، نسبت P/E کل بازار به عدد ۷.۶ رسیده، اما این عدد برای صنعت کانه‌های فلزی در محدوده ۹ قرار دارد و برای نماد کگهر این عدد به ۱۲ می‌رسد.
از نگاه برخی از تحلیل‌گران تکنیکال، این نماد الگوی کف دو قلو را تکمیل نموده و از نظر تکنیکالی فرصت مناسبی را برای رشد در روز‌های آتی خواهد داشت. البته برخی از تحلیلگران دیگر بر این باورند که این نماد در کانال نزولی خود در حال نوسان است و توان چندانی برای رشد ندارد.
اما با نیم نگاهی به وضعیت بنیادی این شرکت اطلاعات جالبی به دست می‌آوریم که می‌تواند دید بازتری در رابطه با این نماد در اختیار ما قرار دهد.
بر خلاف نسبت‌های مربوط به تابلوی معاملاتی، نسبت‌های مالی سنگ آهن گهرزمین تقریبا نزدیک به نسبت‌های مربوط به صنعت است.
برای مثال حاشیه سود ناخالص و حاشیه سود عملیاتی این نماد به ترتیب ۰.۵۲ و ۰.۵۰ است، درحالی که این اعداد برای صنعت سنگ آهن به ترتیب ۰.۵۸. ۰.۵۶ است.
همچنین یکی دیگر از نکاتی که با نگاه کردن به تابلوی معاملاتی این سهم، متوجه آن می‌شویم، حجم معاملات کم آن خصوصا در اخرین روز معاملاتی هفته و سرانه خرید حقیقی است که عدد بسیار پایین ۶ میلیون تومان است و از نظر تابلوخوانی تحرکات خاصی در این نماد رخ نمی‌دهد، در حال حاضر و نوید این را نمی‌دهد که منتظر آغاز یک روند پرقدرت در این نماد باشیم و شاید حفظ محدوده قیمتی کنونی محتمل‌ترین حالت ممکن برای این نماد معدنی در طی روز‌های اینده باشد.

منبع: انجمن سنگ آهن ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده