تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۰۵
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۲۴۷۵۲۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر کل دفتر صنایع وزارت صمت:

مشکل القایی‌ها تامین انرژی و قیمت است/ محدودیت خرید آهن اسفنجی برای واحد‌های بزرگ القایی

‌می‌متالز - نشست هم اندیشی واحد‌های تولیدکننده ذوب القایی باحضور مدیر کل و معاون دفتر صنایع معدنی وزارت صمت، اعضای انجمن فولاد و مدیران واحد‌های تولیدی القایی صبح امروز به میزبانی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت درباره موضوعات مورد بررسی این نشست گفت: تامین آهن اسفنجی واحد‌های تولیدی ذوب القایی، قیمت پایه شمش و آهن اسفنجی در بورس کالا و رفع تعطیلی برخی کارخانه‌های القایی از موضوعات اصلی این نشست بود.

سیف الله امیری افزود: در این نشست قیمت پایه آهن اسفنجی ۸۵۰۰ تومان تعیین شد که قیمت نهایی شمش به رقابت واحد‌های تولیدی و متقاضی بستگی دارد البته طبق ابلاغیه بورس کالا با تغییر شیوه محاسبه قیمت پایه شمش بلوم و مقاطع طولی منفی سه درصد حذف شد و از دوشنبه آینده یعنی ۱۸ بهمن بازه مثبت و منفی ۳ قیمت کشف شده هفته قبل به بازه صفر تا مثبت ۳ درصد قیمت کشف شده هفته قبل تغییر خواهد کرد.

وی در توضیح این ابلاغیه ادامه داد: عرضه منفی سه درصد شمش در بورس کالا بگونه‌ای خواهد بود که اگر شمش عرضه شده در بورس کالا خریدار نداشت درعرضه بعدی شمش، باید سه درصد منفی‌تر از قیمت قبلی گذاشته شود و اکنون با حذف این سه درصد منفی، در صورت فروش ۵۰ درصدی محصولات فولادی، صفر تا سه درصد به قیمت پایه محصول در عرضه بعد افزوده خواهد شد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت تصریح کرد: اغلب واحد‌های تولیدکننده القایی در تامین خوراک و مواد اولیه خود کمبود دارند لذا مقرر شد که بورس کالا هرهفته ۸۰ هزار تن اسفنجی برای واحد‌های القایی کوچک عرضه کند، اما واحد‌های بزرگ القایی نباید آهن اسفنجی عرضه شده را خریداری کنند وچنانچه واحد‌های کوچک القایی، اسفنجی عرضه شده را نخریدندآ آن‌ها می‌توانند از طریق مچینگ بورس کالا اسفنجی موجود را خریداری کنند.

امیری همچنین از آزادسازی صادرات شمش فولادی تولیدی واحد‌های القایی بدون نیاز به عرضه در بورس کالا در جهت حمایت از این واحد‌ها خبر داد و گفت: حذف محدودیت خرید شمش فولادی که محصول این واحدهاست و اجازه دادن به عموم برای خرید شمش از دیگر تصمیم‌های اخذ شده متناسب با سیاست‌های جدید وزارت صمت در مسیر حذف سهمیه بندی بوده است.

وی افزود: در حال حاضر بیشترین مشکل القایی‌ها کمبود انرژی به همراه قطع برق و گاز است و از آنجا که اگر گاز نباشد اسفنجی‌ها نمی‌توانند تولیدی داشته باشند لذا بنابرآن شد در آینده نزدیک و براساس در خواست وزارت صمت و قول وزارت نفت، گاز واحد‌های القایی تامین شود و مشکل گاز تولیدکنندگان آهن اسفنجی نیز هم حل شود تا بتوانند خوراک القایی‌ها را تامین کنند.

امیری ادامه داد: با این حال مشکل اغلب واحد‌های القایی قیمت است که تعیین کننده قیمت شمش تولیدی القایی بورس کالاست، اما در عین حال وزارت صمت تلاش دارد برای تثبیت قیمت‌ها، قیمت زنجیره فولاد را مجددا بررسی کند تا بتواند بازار را به آنچه که واقعی‌تر است نزدیک کند.

امیری با اشاره به راه اندازی شمار بیشتری از واحد‌های القایی در چند سال اینده تصریح کرد: با ورود این واحد‌ها به مدار تولید خوراک ان‌ها که اهن اسفنجی است، قطعا کم خواهد آمد و تامین خوراک القایی‌ها به خطر خواهد افتاد و باید واحد‌های تولیدی القایی با تشکیل یک کنسرسیوم بتوانند از خوراک موجود در بازار استفاده کنند و با بررسی و نظارت وزارت صمت بتوانند خوراکشان را تهیه و تامین کنند.

وی گفت: خوراک القایی‌ها از ابتدای راه اندازی واحد‌های خود قراضه بوده است، اما در حال حاضر قراضه در بازار‌های جهانی بسیار گران شده و القایی‌ها هم به سمت تامین آهن اسفنجی برای تولیدات خود روی آورده اند و در هر حال خوراک اصلی ان‌ها اسفنجی است و وزارت صمت نیز با توجه به شرایط موجود کشور، اشتغالزایی و حمایت از تولید تا زمانی که اسفنجی تولید شود به القایی‌ها کمک خواهد کرد.

مدیر کل دفتر صنایع وزارت صمت افزود: تولید آهن اسفنجی سال به سال کم خواهد شد مگر اینکه با کشف معادن جدید تولید کنسانتره و گندله افزایش یابد و امیدواریم با تبیین این مسایل واحد‌های القایی بتوانند کارهایشان را برای سال‌های اینده برنامه ریزی کنند و با توجه به اینکه خوراک القایی‌ها ۵۰درصد قراضه و ۵۰ درصد اسفنجی است امیدواریم مشکلات القایی‌ها در تامین خوراک با تامین گاز هر چه سریعتر حل شود و قیمت‌ها هم کاهش یابد.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده