تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۵۸
بازدید: ۲۶۹
کد خبر: ۲۴۹۵۰۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
دبیر سندیکای لوله و پروفیل؛

حمایت از القایی‌ها با فشار به معدنی‌ها منطقی نیست

‌می‌متالز - دبیر سندیکای لوله و پروفیل گفت: با آغاز عرضه محصولات زنجیره فولاد در بورس، برخی از گروه‌ها که از قیمت‌های دستوری نفع می‌بردند به مخالفت با این رویه پرداختند چرا که همچنان خواستار دریافت یارانه‌های کالایی بودند. اما این یارانه کالایی را دولت از خزانه پرداخت نمی‌کرد بلکه از محل فشار بر یک گروه تولیدکننده به گروه دوم پرداخت می‌شد و امروز که این اجحاف قیمتی قرار است حذف شود، تولیدکنندگان گروه دوم معترض شده اند که منطقی نیست.

به گزارش می‌متالز، آنوش رحام دبیر سندیکای لوله و پروفیل توضیح داد: مشکلی که امروز بین معدنی‌ها و کوره‌های القایی بوجود آمده سال هاست بین حلقه‌های مختلف زنجیره تولید فولاد وجود دارد.

قیمت دستوری نظم زنجیره را بر هم می‌زند

وی اظهار کرد: در زنجیره فولاد و بین حلقه‌های مختلف نسبت سود به هزینه تولید متعادل نیست و در یک جا تولیدکنندگان زیان ده هستند و در جای دیگر تولیدکنندگان با سود بسیار بالا تولید می‌کنند.

رحام متذکر شد: مساله بسیار ساده است. یک عاملی به نام تعیین قیمت وجود دارد که فقط در برخی از حلقه‌ها استفاده می‌شود. در بخش‌هایی از تولید، دولت تصمیم می‌گیرد قیمت را پایین نگاه دارد بنابراین قیمت گذاری کرده و حاشیه سود تولیدکننده را پایین می‌آورد، ولی در بخش‌های دیگر اجازه کشف قیمت بر اساس قیمت‌های جهانی را می‌دهد که منجر به سود‌های مضاعف در یک گروه تولیدی می‌شود.

او با بیان اینکه کارکرد بورس کالا قطعا یک کارکرد شفاف در کشف قیمت است افزود:، اما اینکه فقط برخی کالا‌ها در این بستر کشف قیمت رقابتی داشته باشند و برخی دیگر تحت فشار قیمت گذاری دولت باشند باعث برهم خوردن نظم زنجیره می‌شود.

مخالفت با عرضه بورسی برای دریافت یارانه کالایی

دبیر سندیکای لوله و پروفیل عنوان کرد: برای ایجاد نظم در زنجیره، عرضه همه محصولات در بورس پیش بینی شد تا به این ترتیب معامله همه کالا‌ها بر یک سیاق انجام شود. این روش نیز مکانیسم عرضه و تقاضا و تعیین قیمت رقابتی است.

رحام معتقد است: با آغاز عرضه محصولات در بورس، برخی از گروه‌ها که از قیمت‌های دستوری نفع می‌بردند به مخالفت با این رویه پرداختند چرا که همچنان خواستار دریافت یارانه‌های کالایی بودند.

او افزود: این یارانه کالایی را دولت از خزانه پرداخت نمی‌کرد بلکه از محل فشار بر یک گروه تولیدکننده به گروه دوم پرداخت می‌شد. امروز که این اجحاف قیمتی قرار است حذف شود؛ تولیدکنندگان گروه دوم معترض شده اند.

رحام تاکید کرد: این تولیدکنندگان نیز با مشکلاتی مانند کمبود مواد اولیه در بازار مواجه هستند، اما این کمبود نباید منجر به فشار به دیگر حلقه‌های زنجیره شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

عناوین برگزیده