تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۰۳
بازدید: ۴۶۹
کد خبر: ۲۴۷۵۲۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

پروژه نهضت ملی مسکن تعیین کننده نرخ محصولات فولادی در سال آینده

‌می‌متالز - گفته شده طی چهار سال چهار میلیون واحد مسکونی ساخته خواهد شد، اما روند ساخت اینگونه نیست که سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود بلکه باید در نظر داشت هر دو سال دو میلیون واحد در دست ساخت قرار بگیرد. در این صورت در دو سال ابتدایی این پروژه تقاضا در بخش میلگرد افزایش خواهد یافت. با افزایش تقاضا برای محصولات فولادی، سمت و سوی بازار مشخصا به بورس کالا می‌آید و سیگنال بورس کالا بیشتر از بازار داخلی خواهد بود تا بازار جهانی.

به گزارش می‌متالز، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو گفت: طرح ملی مسکن و ساخت چهار میلیون واحد مسکونی موجب افزایش تقاضا برای محصولات فولادی خواهد شد و سمت و سوی بازار را مشخصا به بورس کالا هدایت می‌کند لذا سیگنال بورس کالا از بازار‌های داخلی بیشتر از بازار‌های جهانی می‌شود.

امیر صباغ با اشاره به پیش بینی قیمت در بازار سال آینده افزود: قیمت محصولات فولادی سال آینده بجای توجه به بازارجهانی، تکیه خاصی به بازار داخلی دارد و علت آن رشد تقاضای مسکن ملی است.

وی ادامه داد: مذاکرات متعددی بین وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر راه و شهرسازی درباره طرح ملی مسکن صورت گرفته و توافقاتی در زمینه تحویل میلگرد، نبشی، تیرآهن و سایر مصالح ساختمانی انجام شده است.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو تصریح کرد: با افزایش تقاضا برای محصولات فولادی، سمت و سوی بازار مشخصا به بورس کالا می‌آید و سیگنال بورس کالا بیشتر از بازار داخلی خواهد بود تا بازار جهانی.

صباغ گفت: با افزایش تقاضای محصولات فولادی مثل میلگرد و تیرآهن علیرغم مازاد تولید فعلی، ممکن است در مقاطع زمانی بعدی دچار کمبود مصالح ساختمانی شویم لذا مجبور به واردات این محصولات خواهیم شد. ناچارا تعیین قیمت محصولات فولادی بجای اینکه FOB باشد به CFR تبدیل خواهد شد یعنی تعیین قیمت محصولات وارداتی جایگزین قیمت‌های صادراتی می‌شود.

وی با اشاره به ثبت نام چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برای مسکن ملی تاکنون افزود: گفته شده طی چهار سال چهار میلیون واحد مسکونی ساخته خواهد شد، اما روند ساخت اینگونه نیست که سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود بلکه باید در نظر داشت هر دو سال دو میلیون واحد در دست ساخت قرار بگیرد. در این صورت در دو سال ابتدایی این پروژه تقاضا در بخش میلگرد افزایش خواهد یافت.

این مقام مسوول در سازمان ایمیدرو ادامه داد: طبق برنامه پیش بینی شده و با توجه به قطعی گاز صنعت فولاد، سال آینده مازاد تولید صنعت فولاد معادل چهار میلیون تن خواهد بود که می‌تواند تامین کننده نیاز بازار باشد.

صباغ تصریح کرد: از آنجا که در تابستان انرژی گاز صنایع فولادی برقراراست و در زمستان انرژی برق آن‌ها تامین می‌شود فولادسازان از طریق ترکیبی می‌توانند کمبود انرژی خود را جبران و حتی تولید مازاد داشته باشند.

وی گفت: وزارت راه و شهرسازی هم با مدیریت تقاضا می‌تواند در شرایط بحرانی امنیت مصرف را فراهم کند و در این شرایط تعامل بورس کالا و وزارت صمت با وزارت راه بسیار کارساز و مهم خواهد شد. کما اینکه با تشکیل کمیته هماهنگی وزارت صنعت و وزارت راه و شهرسازی، ساخت واحد‌های مسکونی ملی سهل‌تر و آسانتر خواهد بود.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده