تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۱۹
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۲۴۷۴۱۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

پیش‌بینی نادرست از تولید فولاد در افق ۱۴۰۴

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بر اساس اسنادی که در گذشته رشد اقتصادی کشور را هشت درصد پیش‌بینی می‌کردند تولید فولاد در سال ۱۴۰۴، حدود ۵۵ میلیون تن برآورد شده بود در حالی که این میزان بر اساس شرایط کشور کاملا اشتباه است.

به گزارش می‌متالز، سید رضا فاطمی امین در گفت و گوی ویژه خبری افزود: میزانی که ما پیش بینی می‌کنیم و در حال بررسی آن هستیم ۳۰ تا ۴۰ میلیون تن است البته باید مشخص شود این میزان تولید فولاد چقدر گاز نیاز دارد. در یکی دو ماه گذشته قطعی گاز، تولید واحد‌های فولاد را دچار مشکل کرد.

فاطمی امین ادامه داد: فارغ التحصیلان بیکار زیادی داریم، اما منابع برای اشتغال آن‌ها کم است بنابراین باید به سمت صنایعی برویم که فناوری بالا دارند و می‌توانند برای فارغ التحصیلان اشتغال ایجاد کند. انتخاب فولاد برای این کار اشتباه است، زیرا منابع مالی بسیاری نیاز دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در برنامه‌ریزی برای صنعت اهداف باید به یکدیگر متصل و یکپارچه باشند و نباید نقشه راه، ما را به سمت برنامه‌ریزی متمرکز ببرد، زیرا برنامه‌ریزی‌های کلان نیازمند هماهنگی بین بخشی است.

وی افزود: به عنوان نمونه اتفاق‌های بدی در صنعت فولاد ما افتاده است و در این صنعت توازن نداریم. اکنون در تولید نورد بیش از ظرفیت شمش و تولید فولاد به ویژه در کوره‌های القائی ظرفیت داریم. چون قیمت‌ها برای شمش و میلگرد دستوری تعیین می‌شد سرمایه‌گذاران بر اساس اهداف نادرست سرمایه‌گذاری کردند.

وی گفت: اکنون قاعده را در بازار گذاشته‌ایم و قیمت‌های واقعی شکل گرفته است بنابراین افزایش دلار در یکی دو ماه گذشته و قطع گاز تاثیر بر قیمت ورق و شمش فولادی نداشت و حتی این قیمت‌ها کاهشی بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اکنون با قیمت‌های واقعی برخی صنایع فولادی توجیه اقتصادی ندارند البته از آن‌ها برای تغییر کاربری حمایت می‌کنیم و معنی حرف ما رها کردن این بخش نیست. طراحی اولویت‌ها پایان کار نیست بلکه باید ساز و کار‌ها نیز تعریف شود.

فاطمی امین با بیان اینکه اگر برای هر قسمت یک قیمت بگذاریم به طور قطع زنجیره نامتوازن می‌شود، افزود: بر این اساس کل زنجیره فولاد را از کنسانتره وارد بورس کردیم. به دلیل عیار متفاوت سنگ آهن این کالا امکان عرضه در بورس را ندارد. ورود به بورس کالا قیمت واقعی فولاد را مشخص می‌کند و اهدافی که داریم محقق می‌شود. باید نظام رتبه بندی صادرکنندگان تغییر کند یعنی اگر کسی یک میلیون دلار فولاد صادر کرد با کسی که یک میلیون دلار تجهیزات پزشکی صادر می‌کند برابر نیست.

منبع: انجمن سنگ آهن ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده