تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۲۸
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۲۴۷۳۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر صمت در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو اعلام کرد:

ایجاد ۶ مرکز تجاری در کشور‌های مختلف و فعال شدن ۲ پایانه صادراتی/ رشد ۸ درصدی بازگشت ارز به کشور با هماهنگی بین بخشی

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر ضرورت تدوین ساز و کار‌های لازم برای حرکت فعالان اقتصادی، هم افزایی بین بخشی را از الزامات تدوین سند راهبردی توسعه صنعت دانست و گفت: امسال بیش از دو برابر سال گذشته صادرات خدمات فنی مهندسی داشتیم که این موضوع به همگرایی بین بخشی مرتبط بوده است.

به گزارش می‌متالز، سید رضا فاطمی امین در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان این مطلب در خصوص الزامات تدوین سند راهبردی توسعه صنعت، افزود: مقام معظم رهبری در دیداری که با صنعتگران و تولیدکنندگان داشته است در دو نوبت بر تدوین نقشه راهبردی برای پیشرفت صنعت تاکید داشته‌اند، ضرورت تدوین نقشه راه بر کسی پوشیده نیست، این ضرورت‌ها باید به صورت حساب شده دیده شود.

وی با اشاره به اینکه سند‌های متعددی در سنوات گذشته تدوین شده است، یادآوری کرد: سال ۱۳۹۰ یک بار، همچنین قبل و بعد آن نیز این گونه سند‌ها تدوین شده بود، اما یک مسیر و فرآیند شفاف و روشن در این سند‌ها دیده نشده بود.

باید هدف‌گذاری شفاف کمی و قابل سنجش داشته باشیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه در دو محور مشکل داریم، گفت: یکی محور تدوین و دیگری محور اجرا می‌باشد، مسیر را با اعداد نقشه راه باید مشخص کنیم به نحوی که اشتغال، نوآوری، صادرات و رشد‌ها باید هدف‌گذاری کمی و قابل سنجش داشته باشند و رویداد‌های مسیر را شفاف بیان کنند که متاسفانه خیلی از برنامه‌ها توصیفی بودند و این مسیر شفاف را نداشتند.

برنامه‌های قبلی از طراحی به اجرا متصل نشده بودند

فاطمی امین همچنین با بیان اینکه برنامه‌های قبلی جامع نبودند، افزود: برنامه‌ها در حوزه گستره (زیرساخت‌ها، زنجیره‌ها و...) ضعف داشتند و از طراحی به اجرا متصل نشده بودند.

وی در این خصوص به مثالی اشاره کرد و گفت: مثلا می‌خواهیم دانش بنیان شویم، در این حوزه کسی مخالفتی ندارد، اما ساز و کار‌هایی که این حرف کلان را پیاده سازی می‌کند باید طراحی شود و این چالش مهمی است.

هدف گذاری‌ها متناسب با اقتصاد کشور باشد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به هدف گذاری رشد ۸ درصدی صنعت نیز بیان کرد: سهم فولاد در این رشد صنعتی، ۵۵ میلیون تن شد که این هدف گذاری نیز متناسب با اقتصاد کشور نیست، ما منابع مالی کم و فارغ‌التحصیلان زیادی داریم، پس باید به سمت صنعتی که فناوری بالا و منابع کمتری بخواهد برویم، انتخاب فولاد در این حوزه اشتباه است.

هدف‌ها باید به هم پیوسته باشد

فاطمی امین ادامه داد: ضمن اینکه تحقق این میزان تولید فولاد به گاز، آب و برق نیاز دارد، پس هدف‌ها باید به هم پیوسته باشد و موضوع جامعیت در این حوزه مطرح است.

هماهنگی بین بخشی مورد نیاز است

وی تصریح کرد: هماهنگی بین بخشی مورد نیاز است، باید هماهنگی بین بخشی داشته باشیم، باید پایه‌ها را بگذاریم و تراز کنیم برنامه راهبردی نباید ما را به سمت برنامه‌ریزی متمرکز سوق دهد.

باید ساز و کار‌هایی برای حرکت فعالان اقتصادی تدوین کرد

وزیر صمت با تاکید بر اینکه نباید همه معادلات را خود حل کنیم و فقط برای اجرا ابلاغ نماییم، گفت: پس باید ساز و کار‌هایی برای حرکت فعالان اقتصادی در مسیر تحقق اهداف تدوین نمود.

اصلاح بازار کالا‌های پایه یک ساز و کار مهم بود

فاطمی امین یکی از این ساز و کار‌ها را اصلاح بازار کالا‌های پایه دانست و گفت: در صنعت فولاد توازن نداریم، جا‌هایی بیش از ظرفیت تولید داریم، ظرفیت‌های بلا استفاده داریم، چون بر مبنای عدد‌های نادرست دستوری سرمایه گذاری شده است.

قیمت‌های واقعی در بازار فولاد شکل گرفت

وی در این خصوص ادامه داد: پس موضوع را ساماندهی کردیم و بازار کالا‌های پایه را اصلاح نمودیم، نتایج نشان داد که در بازار فولاد علیرغم افزایش قیمت دلار و قطع گاز، اما قیمت ورق کاهشی بوده و قیمت شمش نیز کاهشی و با ثبات بوده است، چرا که قاعده‌هایی را گذاشتیم که فعالان در این قاعده حرکت کنند و قیمت‌های واقعی شکل بگیرند.

صرفا تعیین اولویت‌ها پایان کار نیست

وزیر صمت همچنین تصریح کرد: پس اینکه اولویت‌ها تعیین می‌شوند پایان کار نیست، بلکه اگر ساز و کار‌ها طراحی نشود، اعداد یا محقق نمی‌شوند یا با صرف هزینه زیادی تحقق می‌یابند.

کل زنجیره فولاد را در بورس کالا آوردیم

فاطمی امین با بیان اینکه کل زنجیره فولاد را در بورس کالا آوردیم، گفت: کنسانتره، آهن اسفنجی و ورق فولادی در بورس وارد شده اند، قیمت واقعی دارد شکل می‌گیرد و اهداف واقعی محقق می‌شوند.

باید جامعیت در ابعاد مختلف طراحی گردد

وی بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد که صرف تعیین چند عدد (هدفگذاری) اتفاق خاصی نمی‌افتد، بلکه باید جامعیت در ابعاد مختلف طراحی گردد و ساز و کار‌هایی تدوین شود که فعالان اقتصادی در قالب آن، اهداف را محقق نمایند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود با اشاره به برخی هدف گذاری ها، افزود: به عنوان نمونه هدف گذاری تحقق ۴۵ میلیارد دلار صادرات در ۱۴۰۱ را داشتیم، اما صرف تعیین عدد ۴۵ میلیارد دلار کافی نبود و چند تراز از جمله تراز مبلغی و اشتغال را مدنظر قرار داده ایم.

فاطمی امین ادامه داد: برنامه‌ای که برای اشتغال داریم با نوع کالایی وارداتی و صادراتی تطابق دارد و باید در نظر بگیریم کالا‌هایی که صادرات و واردات می‌کنیم چقدر برق و انرژی و فناوری دارند، پس صادرات کالا‌ها با تحقق میزان اشتغال منطبق می‌باشد.

تغییر نظام رتبه‌بندی صادرکنندگان در نگاه جدید صادراتی

وی همچنین بیان کرد: پس در این راستا نظام رتبه‌بندی صادرکنندگان باید تغییر کند، مثلاً یک میلیون دلار صادرات فولاد با یک میلیون دلار تجهیزات پزشکی و دانش بنیان نباید برابری داشته باشد.

تأکید مقام معظم رهبری بر نقش بنگاه‌های بزرگ در حرکت دانش بنیان‌ها

وزیر صمت همچنین با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر نقش بنگاه‌های بزرگ در حرکت دانش بنیان‌ها تاکید کرده است، گفت: ظرفیت‌های قابل توجهی در شرکت‌های دانش بنیان شکل گرفته، ااین بنگاه‌ها اکثراً کوچک هستند، اما توان تخصصی بالایی دارند.

طراحی اولویت‌های تولیدی متناسب با اقتضائات کشور

فاطمی امین در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص دانش بنیان کردن صنعت گفت: اولین نکته اولویت‌های تولیدی کشور است که این نقطه اول کار و سنگ بنا است، باید اولویت‌های تولیدی به گونه‌ای طراحی شود که با اقتضائات کشور مثل ترکیب جمعیتی، منابع، ظرفیت‌های علمی و مبادلات بین المللی پیوند بخورد.

صادرات ماشین آلات صنعتی و تجهیزات برای کشور افتخار است

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تصریح کرد: اعتقاد ما این است که صادرات ماشین آلات صنعتی و تجهیزات برای کشور افتخار بین المللی کسب می‌کند.

فاطمی امین در بخش دیگری از سخنان خود یکی از موضوعات دیگر را صنعت الکترونیک دانست و گفت: در چند سال گذشته صنعت ماشین سازی و الکترونیک حتی بالای نفت قرار گرفت، ۱۰ سال قبل پیش‌بینی کردیم که روند‌ها به سمتی می‌رود که تجهیزات الکترونیک و ماشین آلات الکترونیک مهم می‌شوند و تراشه‌ها امروز چالش جهانی شده است.

راه اندازی معاونت ماشین آلات و تجهیزات در ساختار جدید وزارت صمت

وی در خصوص نوع حمایت از ماشین سازی نیز بیان کرد: در وزارت صمت به این موضوع پرداخته شده است و در راستای اولویت‌ها در مسیر نقشه راهبردی، ساختار وزارت صمت تغییر و معاونت ماشین آلات و تجهیزات به صورت تخصصی فعالیت خود را شروع کرد که زیرمجموعه این معاونت پنج دفتر تخصصی رشته فعالیت‌ها را دنبال می‌کند.

احصای ۳۰ مورد مشوق‌ها و رفع موانع برای کمک به تولید ماشین آلات

وزیر صمت با بیان اینکه ۳۰ مورد مشوق برای کمک به تولید ماشین آلات داخل و رفع موانع آن احصاء شده است، گفت: یکی از آن‌ها تامین مالی زنجیره‌ای می‌باشد؛ اینکه بگوییم صرفاً رشد کنیم اتفاق خاصی نمی‌افتد بلکه باید اعتبار خریدار بدهیم که اگر خریدار از ماشین آلات داخلی استفاده کند این اعتبار را داشته باشد که با تامین مالی از تولید داخلش حمایت گردد، یکی از بحث‌ها در این حوزه تضامین است، یعنی اگر اولویت گذاری کردیم پس متناسب با آن سازوکار لازم را نیز تعیین نماییم.

افزایش بیش از دو برابری صادرات خدمات فنی مهندسی با هماهنگی بین بخشی

فاطمی امین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه توسعه صنعتی و راهبرد صنعتی فقط در قالب وزارت صمت خلاصه نمی‌شود، گفت: وزارتخانه‌های امور خارجه، نفت، اقتصاد و بانک مرکزی نیز باید درگیر کار باشند، به طور مشخص در مورد صادرات خدمات فنی و مهندسی چند ماهه گذشته اتفاقات خوبی افتاد، امسال بیش از دو برابر سال گذشته صادرات خدمات فنی مهندسی داشتیم که این موضوع با همگرایی بین بخشی مرتبط بوده است.

عملیاتی شدن بلاکچین با هم افزایی با بانک مرکزی

وی در خصوص تامین مالی، نیز بیان کرد: رئیس جمهور با ابلاغی از معاون اول خواست تا نقشه راه را اجرا و پیاده کند، تامین مالی مستلزم هم افزایی بین بخشی است و به صورت بین بخشی باید تامین مالی حل شود. ما نیز هر دو هفته یکبار جلساتی با بانک مرکزی داریم، به عنوان نمونه در خصوص بلاکچین در حوزه صادرات با همین جلسات عملیاتی شد و عملیاتی شدن بلاکچین برای صادرات و بیت کوین تولیدی کشور مهم است و با همین بیت‌کوین واردات انجام می‌شود.

سند راهبردی صنعت با برنامه هفتم و آمایش صنعتی به هم پیوسته است

وزیر صمت همچنین با بیان اینکه سند راهبردی صنعت با برنامه هفتم و آمایش صنعتی به هم پیوسته است، گفت: جزو اولین کار‌های ما در دوره جدید همین موضوع سند راهبردی بوده است و امیدواریم قبل از نوشتن برنامه هفتم توسعه این سند نوشته شده باشد.

برنامه هفتم آینه و تصویر حقوقی از نقشه راه صنعت خواهد بود

فاطمی امین همچنین با بیان اینکه سازوکار سند راهبردی صنعت طراحی می‌شود و برنامه هفتم صورت حقوقی این ساز و کار خواهد بود، گفت: زیرساختی به عنوان نقشه راه صنعتی طراحی می‌شود و برنامه هفتم یک آینه و تصویر حقوقی از این نقشه راه خواهد بود.

برنامه‌های پیشین بیشتر دستور کار بودند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بیشتر وقت‌ها برنامه‌ها اجرایی نمی‌شود، چون قابل اجرا نیست، گفت: شاید حداقل ۶۰ درصد مشکل این است که برنامه‌های پیشین برای اجرا طراحی نشده بودند، متاسفانه برنامه‌های توسعه ما بیشتر دستور کار برنامه و ملغمه‌ای از مواد مختلف بودند، برخی آنقدر ریز و برخی خیلی کلی بودند و فقط الزامی بود که دستگاه‌ها باز برنامه ویژه خود را طراحی کنند که این موضوع به ضعف زیرساخت‌ها برمی‌گردد.

پیش نویس برنامه راهبردی خودرو منتظر نظر کارشناسان است

وزیر صمت در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص کیفیت خودرو بیان کرد: این موضوع در دو سطح دولت و کسب و کار‌ها یعنی خودروسازان، قطعه سازان، طراحان و خدمات پس از فروش برمی‌گردد. پیش نویس برنامه راهبردی خودرو آماده شده است و منتظر نظر کارشناسان و صاحب نظران می‌باشد.

روابط قطعه‌ساز و خودروساز در کیفیت‌ها مهم است

فاطمی امین همچنین با تأکید بر اینکه نظارت در سطح دولت باید ایجاد شود، گفت: شفافیت نیز با سامانه جامع تجارت انجام خواهد شد. همچنین روابط قطعه‌ساز و خودروساز مهم است، چون ۷۰ درصد کیفیت به قطعه و ۳۰ درصد به مونتاژ ربط دارد.

وی در این خصوص اضافه کرد: اگر روابط درست نباشد قطعه ساز نیز قطعه بی‌کیفیت به خودروساز تحویل می‌دهد و خودروساز خودرویی که تحویل می‌دهد بی‌کیفیت خواهد بود.

اکنون خودروساز‌های دنیا با مجموعه ساز‌ها مرتبط هستند

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با بیان اینکه روابط مالی و سکو‌ها و پلتفرم‌ها نیز مهم است، تصریح کرد: رده‌بندی در خودروسازی دنیا جا افتاده است؛ خودروساز داخلی با ۷۰۰ قطعه‌ساز مرتبط است که اگر یکی از آن‌ها خراب شود کیفیت به هم می‌ریزد در صورتی که اکنون خودروساز‌های دنیا با مجموعه‌ها مرتبط هستند و هر مجموعه یک سیستم را تحویل خودرو ساز می‌دهد

گلایه مقام معظم رهبری در خصوص کیفیت خودرو به جا بوده است

فاطمی امین با بیان اینکه برنامه راهبردی خودرو شامل ۹ پروژه و راهبرد کلان است، گفت: گلایه مقام معظم رهبری در خصوص کیفیت خودرو به جا بوده است، ما مسوولیت را می‌پذیریم و به عنوان وزارت صمت باید حرکت کنیم که برای این موضوع برنامه داریم.

بهره‌بردار معدن خواف تخلفات داشته است

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص معدن خواف، نیز بیان کرد: بهره‌بردار آنجا تخلفاتی داشت، سازمان بازرسی در سال ۹۸ طی مکاتبه با وزارت صمت بیان می‌کند که مجوز بهره‌برداری از این معدن تمدید نشود، موضوع در شورای عالی معادن مطرح و مصوب می‌شود که تا پایان زمان بهره‌برداری این بهره بردار کار کند، اما مجوز آن دیگر تمدید نشود.

باید بهره بردار جدید به معدن خواف بیاید

وی با بیان اینکه باید جابجایی در این معدن صورت بگیرد و بهره بردار جدید بیاید، خاطرنشان کرد: در مورد اینکه این معدن به چه کسی واگذار شد باید دقت کرد که رانتی در آن وجود نداشته باشد. اکنون چندین گزینه مطرح است که در حال بررسی هستند.

وزیر صمت همچنین بیان کرد: ۷۰۰ نفر شاغل در این معدن وجود داشت که ۴۰۰ نفر در جای دیگر به کار گرفته شدند و چالشی در این حوزه نداریم.

دنبال اقتصاد برونگرا با استحکام ساخت درونی هستیم

فاطمی امین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه موضوع صادرات نیز مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است، گفت: دنبال اقتصاد برونگرا با استحکام ساخت درونی هستیم.

۶ مرکز تجاری جدید ایجاد کردیم و دو پایانه صادراتی فعال شد

وی با اشاره به برخی دستاورد‌های مهم صادراتی در همین مدت، عنوان کرد: ۶ مرکز تجاری جدید ایجاد کردیم، دو پایانه صادراتی فعال شده است که چالش‌های زیادی را برطرف می‌کند و شش رایزن داشتیم که چهار رایزن در همین مدت اضافه شد.

از مرز ۴۰ میلیارد دلار صادرات عبور کرده‌ایم

وی با بیان اینکه از مرز ۴۰ میلیارد دلار صادرات عبور کرده‌ایم، گفت: برآورد ما این است که تا پایان سال این رقم به ۴۵ میلیارد دلار برسد.

بازگشت ارز حاصل از صادرات ۸ درصد بیشتر شده است

وزیر صمت همچنین بیان کرد: صادرات خدمات فنی مهندسی از ۷۰۰ میلیون دلار به ۱.۸ میلیارد دلار رسید، برگشت ارز ۸ درصد بیشتر شده و ۶۵۰ مورد تهاتر انجام شده است. همچنین رویه‌های واردات در مقابل صادرات تقویت شده است.

بیت کوین محل خرج کردن واقعی پیدا کرد

فاطمی امین همچنین با بیان اینکه موضوع بلاک‌چین هفته پیش نهایی و زیرساخت آن اجرا شد، تأکید کرد: با این رویه بیت کوین محل خرج کردن واقعی پیدا کرد.

۲ روبات جراح به اندونزی صادر شد

وی همچنین درخصوص دیگر اقدامات وزارت صمت افزود: موافقت نامه‌ها با اوراسیا و پاکستان فعال شدند، دو روبات جراح به اندونزی صادر شد و اتفاقات خوبی رقم خورده است.

وزیر صمت همچنین یاداوری کرد: رفع چندین مانع جدی صادراتی در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مصوب و ابلاغ شد که در این روند مثبت صادراتی موثر بوده است.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده