به گزارش میمتالز، «سید رضا فاطمی امین» وضعیت فعلی صنعت خودرو را همراه با مشکلات عدیده دانست و افزود: در صنعت خودرو کارهای زیادی شده و موفقیتها و پیشرفتهای خوبی داشتهایم، اما نتیجه کار مورد رضایت عموم مردم و مشتری این صنعت نبوده است.
وی با اشاره به پیچیدگیهای صنعت خودرو، خاطرنشانکرد: یک خودرو بیش از ۲ هزار قطعه را داراست و روزانه به میزان چهار هزار خودرو در کشور تولید میشود؛ ما هیچ صنعتی نداریم که شرایط مشابهی داشته باشد و انبوهی از پیچیدگیهای مدیریتی، اقتصادی و فنآوری را شامل شود.
وزیر صمت به پروژه اصلاح ساختار بازار کالاهای پایه در قالب پروژههای تحولی این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: با اجرای برنامههای فوری و کوتاه مدت در کمتر از یک ماه قیمت سیمان را به قیمت قبل از افزایش قیمتها رساندیم و حتی وقتی وعده کاهش قیمت سیمان را در مجلس دادیم، خیلیها باور نمیکردند، اما در عرض یک ماه این وعده محقق شد؛ در پروژههایی نظیر تنظیم بازار سیمان و فولاد در کوتاهترین زمان ممکن بر موضوع مسلط شدیم، چون اشراف دقیقی پیدا کردیم، اما این موضوع با شرایط صنعت خودروسازی کاملاً متفاوت است.
فاطمی امین ادامهداد: برای تحقق چشم انداز ۱۴۰۴ و رتبه نخست اقتصادی منطقه باید در یکی از پنج صنعت سرآمد که یکی از آنها خودروسازی است، حرف برای گفتن داشته باشیم؛ ظرفیتهای فعلی و رویکردهایی که در افقهای آینده کشور دیدهایم به همراه حجم گسترده اشتغال در صنعت خودروسازی، اهمیت و ضرورت تحول در آن را یادآور میشود.
وی با بیان اینکه ۹ پروژه تحولی برای صنعت خودرو سازی تدوین کرده و در حال اجرا داریم، تأکید کرد: خودرو در حالت کامل یک پروژه ۲ ساله است که البته به معنی عدم تحرک تا دو سال آینده نیست و نتایج بسیاری از اقدامات و برنامهها همین امسال و سال آینده قابل لمس خواهد بود، اما برای رسیدن به نقطه مطلوب و افتخار نسبت به این صنعت، در ۲ سال برنامههای تحولی را به طول کامل اجرا و شاهد تحولات گسترده در آن خواهیم بود.
وزیر صمت با بیان اینکه در کشور ظرفیت و زیرساخت لازم برای تولید یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو در سال وجود دارد، بیان داشت: برنامه کلی وزارت صمت آن است که در سال ۱۴۰۱ ساختار صنعت خودرو و روابط بین قطعه ساز و خودروساز اصلاح شده و این صنعت آماده باشد تا با سرمایه گذاریهای جدید در سال ۱۴۰۲، حجم تولید وعده داده شده در ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ محقق شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت به الزامات برنامه تحولی صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: ارتقای کیفیت سوخت متناسب با استاندارد آلایندگی، ثبات نسبی نرخ ارز و قیمت نهادهها، توسعه صنایع بالادستی شامل فلزات، پلیمرها و تجهیزات الکترونیکی، توسعه زیرساختها در حوزههای مورد نیاز مانند انرژی، سوخت و جاده، متناسب با سطح به کارگیری شده در صنعت خودرو، اصلاح نظام تعرفهای قطعات، مجموعههای خودرو و خودروی کامل، محدودیت تردد خودروهای فرسوده، افزایش درآمد سرانه خانوار متناسب با رشد اقتصادی هشت درصد و بهبود توزیع درآمد، تأمین منابع مالی ریالی و ارزی مورد نیاز برای سرمایه گذاری به منظور افزایش ظرفیتهای تولید، ارتقای فنآوری مورد نیاز در زنجیره خودرو سازی کشور، توسعه ابزارهای مالی و تأمین سرمایه در گردش صنعت خودرو، گسترش تعاملات بین المللی و مشارکت با شرکتهای خارجی به منظور جذب سرمایه و توسعه فنآوریهای نوین و زیرساختهای تولید و صادرات از جمله الزامات برنامه تحولی صنعت خودرو است.
وی همچنین مقاصد کلان صنعت خودرو در برنامه تحولی وزارت صمت را شامل تولید خودرو، نسبت صادرات به واردات، عرضه خودروهای جدید، کاهش قیمت تمام شده به قیمت ثابت سال ۱۳۹۹، حداقل ستاره کیفی و تعداد ایراد در هر خودرو به میزان و مقدار کاملا معین عنوان کرد.
فاطمی امین با تأکید بر اینکه از ابتدای دوره مسوولیت در وزارتخانه هیچگاه از تحریمها سخن نگفته و نخواهد گفت، تصریحکرد: تحریم چالشهایی را برای کشور ایجاد میکند، اما گلوگاههای بسیار دیگری داریم که اثر تحریم در برابر آنها اهمیت کمتری دارد.
وی با اشاره به آمار صادرات ۳۵ میلیارد دلاری کشور در سال گذشته، تصریح کرد: امسال با برنامه ریزیهای انجام شده و شناسایی گلوگاهها و مانع زدایی از فرآیندها، صادرات کشور به بیش از ۴۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده و تا آخر سال به بالای ۴۵ میلیارد دلار میرسیم که این آمار رویکرد جدی وزارت صمت در مسیر خنثی سازی تحریمها را نشان میدهد.
وزیر صمت به ابهامات مربوط به حوزه قطعه سازی اشاره کرد و افزود: با تکمیل سامانه جامع تجارت، شفافیت جریان کالا در بسیاری از بخشها از جمله صنعت خودرو ایجاد خواهد شد.
فاطمی امین با بیان اینکه عرضه برخی خودروها مانند تارا و ویتارا با قیمت تمام شده انجام میشود و بعضی خودروها زیر قیمت تمام شده عرضه میشود که به دلیل شیوه غلط محاسبه قیمت در گذشته بوده است، ادامهداد: در برنامه تحولی خودرو به سمتی حرکت میکنیم که قیمت تمام شده خودرو با قیمتهای ثابت به میزان ۱۵ درصد کاهش پیدا میکند.
وی درخصوص تعمیق ساخت داخل و توسعه پلتفرمهای داخلی صنعت خودرو نیز توضیح داد: امروز سه پلتفرم بهروز تارا، شاهین و ال ۹۰ را در اختیار داریم و البته باید به سمت پلتفرمهای جدیدتر پیش برویم؛ همچنین طراحی و ساخت موتور سه سیلندر توسط یکی از خودروسازها در مرحله تجاری شدن است که کاهش مصرف را هم مد نظر قرار داده اند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت به موضوع کاهش مصرف سوخت در برنامه تحولی صنعت خودرو اشاره و عنوان کرد: در این برنامه تحولی به موضوع کاهش مصرف سوخت توجه ویژه شده است و زمانبندی سالیانه برای کاهش مصرف خودروها به دقت مورد تمرکز قرار گرفته است.
فاطمی امین اظهار داشت: از اواسط سال آینده قرعه کشی خودرو به شدت کاهش پیدا خواهد کرد، زیرا در برنامه تحولی افزایش میزان تولید متناسب با تقاضا و تقریبا برابر با آن مورد توجه قرار گرفته است و در طول چند ماه گذشته نیز افزایش تولید اتفاق افتاده و میزان افزایش تولید و عرضه به صورت هفتگی کنترل میشود.
وزیر صمت به وعده انتشار گزارش عملکرد وزارتخانه در موعد زمانی هر سه ماه یک بار اشاره کرد و گفت: گزارش عملکرد سه ماهه وزارتخانه منتشر شده و از طریق درگاههای ارتباطی وزارت صمت برای عموم قابل دسترس است و در آن به میزان پیشرفت بیش از یکصد پروژه تحولی اشاره شده که هر سه ماه یک بار به هنگام و به روز خواهد شد و برای افکار عمومی و رسانهها قابل رصد و پیگیری خواهد بود.
فاطمی امین برنامه ریزی بهمنظور تولید خودروهای چهار ستاره و پنج ستاره در سال ۱۴۰۴ و اجرای پروژه درج قیمت تولید کننده را مورد تاکید قرار داد و گفت: در بسیاری از کالاها این طرح شروع شده است که در زمینه قطعات خودرو نیز به زودی اجرا خواهد شد.
وزیر صمت با تشریح پروژه اصلاح ساختار بازارهای زنجیره تأمین و زمانبندی دقیق رویدادهای آن، ادامه داد: شیوه فعلی ارتباط بین خودروساز و قطعه ساز منسوخ شده است؛ امروز شرکتهای پیشرفته تولید خودرو با چندین مجموعه ساز وارد تعامل میشوند که منجر به کاهش درگیری خودروسازان با تعداد بیشمار قطعه سازان، کنترل کیفیت و تمرکز منابع در طراحی و سرمایه گذاری و توسعه میشود.
وی همچنین با اشاره پروژه راهاندازی فرآیند نوسازی ناوگان و ارتقا خدمات پس از فروش، تأکید کرد: در پروژه تحولی بسترسازی و گسترش فنآوریهای نوین در حوزه حمل و نقل، برآورد کردهایم که در نیمه اول اردیبهشت ۱۴۰۱ با شهرداریها جهت خرید حداقل پانصد دستگاه اتوبوس برقی به تفاهم برسیم.
وزیر صمت عنوان داشت: در هفتههای گذشته با توجه به عدم شفافیت و وجود ابهام در محاسبه قیمت یکی از خودروها، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به سرعت وارد عمل شده و موجب توقف فروش و تحویل آن شد.
وزیر صمت در پایان بر شفافیت و زمانبندی دقیق پروژههای تحولی وزارت صمت تأکید و عنوان کرد: این سطح کم نظیر شفافیت در برنامه ریزی و زمانبندی هم منجر به تمرکز مدیریتی میشود و هم امکان نظارت افکار عمومی و رسانهها را فراهم میکند.