تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۳۵
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۲۴۷۱۸۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

چرا فولادسازان به تامین منافع جمعی در زنجیره تن نمی‌دهند؟

‌می‌متالز - فولادسازان در حالی نسبت به تصمیم دولت مبنی بر عرضه همه محصولات زنجیره صنعت فولاد در بورس کالا اعتراض دارند که سال‌ها بر لزوم عرضه محصولات خود در بورس تاکید داشتند و به اعتقاد کارشناسان، این رویه فولادسازان و تحمیل زیان به معدنی‌ها، در آینده به زیان آن‌ها تمام می‌شود.

به گزارش می‌متالز، فولادسازان نسبت به عرضه مواد معدنی در بورس که منجر به متعادل‌سازی قیمت در زنجیره صنعت فولاد می‌شوند، نگران هستند. در پی تصمیم دولت مبنی بر عرضه همه محصول‌های زنجیره صنعت فولاد در بورس کالا در راستای فروکش کردن التهابات بازار، فولادسازان بیم آن دارند که حاشیه سود آن‌ها کاهش یابد. کارشناسان اعلام می‌کنند که فولادسازان در شرایط فعلی به دور از تامین منافع جمعی زنجیره، تنها به فکر تامین منافع خود هستند و به تصمیمات کارشناسی دولت می‌تازند، اما این نکته را در نظر نمی‌گیرند که در آینده دود زیان معدنکاران می‌تواند به چشم خود آن‌ها برود.

عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در این باره اظهار داشت: زنجیره صنعت فولاد با ناترازی در سود همراه است؛ به طوری که ابتدا و انتهای زنجیره تولید، توام با زیان و میانه زنجیره تولید، با سود فراوان همراه است.

به گفته کریم رحیمی، فولادسازان از ناحیه سیاست‌های یارانه‌ای، منافع بسیاری نصیب آن‌ها می‌شود. به طوری که دولت سا‌ل‌های متمادی است که با اعطای یارانه در قالب تامین انرژی و سوخت مصرفی و مواد اولیه از کارخانه‌های فولادی حمایت کرده، با این امید که در پایان زنجیره، رضایت مصرف‌کننده را به دنبال داشته باشد. در عمل اما، تمام یارانه‌های اعطایی در بخش میانی زنجیره فولاد قفل شده و هیچ تاثیری در قیمت تمام شده صنایع پایین‌دست به وجود نمی‌آید که همین مسئله، عدم رضایت مصرف‌کننده میانی و نهایی را نیز به دنبال داشته است.

لابی پرفشار فولادسازان برای ماندن رانت

این فعال صنعت فولاد معتقد است، رانت بخش میانی صنعت فولاد در قالب خرید سنگ‌ آهن ارزان و استفاده از گاز و برق مجانی برای فولادسازان است. دولت سال‌ها معدنی‌ها را تحت فشار گذاشته که مواد معدنی استخراج شده را با قیمت‌های بسیار پایین به عنوان ماده اولیه به کارخانه‌های فولادساز بفروشد. در واقع دولت با پیگیری این سیاست قصد داشت هزینه نهایی مصالح ساختمانی فلزی و هزینه لوازم خانگی یا خودرو برای مصرف‌کننده پایین‌تر تمام شود، اما لابی پرفشار فولادسازان و پول‌های کلانی که در این حوزه خرج می‌کنند باعث می‌شود یارانه‌ها در صنعت فولادسازی به عنوان سود شناسایی شود و در نهایت قیمت محصول‌ها در انطباق با قیمت‌های جهانی به حلقه‌های بعدی در زنجیره تولید فروخته شود.

وی تاکید دارد، مشکلی که بخش خصوصی با این سیاست دارد، به همین بحث تبعیض و تعارض منافع باز می‌گردد. دولت اخیرا برای برقراری تعادل در این زنجیره تولید، تصمیم گرفته همه حلقه‌های تولید محصول‌ها را در بورس عرضه کنند و با تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا در سراسر زنجیره، تعادل ایجاد شود.

گردنکشی فولادسازان مقابل تصمیم دولت

به گفته عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی با رویکرد جدید دولت مبنی بر عرضه تمامی محصول‌های زنجیره در بورس کالا، آشکار و بدیهی بود که فولادسازان با هجمه گسترده‌ای در رسانه‌ها به سیاست دولت می‌تازند. به هر حال با اجرای رویکرد جدید عرضه همه محصول‌ها در بورس کالا، می‌تواند متعادل‌سازی قیمت را در سراسر زنجیره را به دنبال داشته باشد. بدین ترتیب بخشی از حاشیه سود فولادسازان حذف می‌شود و مواد اولیه فولادسازان به صورت رایگان در اختیار آنان قرار نخواهد گرفت. به همین دلیل از ابتدا هم مشخص بود که از حذف این رانت ناراحت شده و مقابل این تصمیم دولت، گردنکشی کنند.

رحیمی با اشاره اینکه فولادسازان این موضوع را در نظر نمی‌گیرند که فشار قیمتی به صنایع بالادست زنجیره در بلندمدت باعث کاهش صرفه و سود اقتصادی تولید در بخش میانی هم می‌شود، تصریح کرد: تداوم فشار به صنایع بالادست صنعت فولاد، به تدریج باعث کاهش تولیدات معدنی می‌شود و این افت تولید در آینده زیانی به مراتب بزرگ‌تر برای فولادسازان به همراه دارد.

وی در پایان یادآور شد: فولادسازان برای تولید ۵۰ میلیون تن در حال برنامه‌ریزی هستند، این میزان تولید به توسعه بخش بالادست و افزایش تولید مواد معدنی بستگی دارد که با تداوم عرضه ارزان تولید مواد معدنی، قطعا این اتفاق رخ نمی‌دهد.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده