تاریخ: ۱۸ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۶
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۱۳۵۲۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نظر دو کارشناس بازار سرمایه درباره:

اثر منفی قیمت گذاری دستوری وزارت صنعت بر صنعت فولاد و بورس

می متالز - طبق نظر کارشناسان بازار سرمایه، قیمت گذاری دستوری بر صنعت فولاد و بورس موجب رانت شده و باید کنار گذاشته شود و قیمت‌ها در فضای رقابتی بر اساس عرضه و تفاضا تعیین شود.
اثر منفی قیمت گذاری دستوری وزارت صنعت بر صنعت فولاد و بورس

به گزارش می متالز، همایون دارابی با انتقاد از روش قیمت گذاری دستوری گفت: طی سالهای اخیر، قیمت گذاری دستوری نه تنها دامن گیر بازارهای کالایی شده بلکه سهامداران صنایع مختلف فعال در بورس همچون صنایع فولاد، سنگ آهن، پتروشیمی، خودرو هم از آن متاثر شده اند.

وی افزود: تا 10 سال پیش، واردکننده فولاد بودیم اما به برکت شفافیتی که در بورس کالا ایجاد شده و برای صنعت فولاد سوآوری به همراه داشته و اکنون صادرکننده بزرگ فولاد هستیم. به این ترتیب، تلاش مجدد برای دستوری کردن قیمت ها در صنعتی که ده ها هزار فعال دارد، قطعاً راه به جایی نمی برد و نه فقط برای این صنعت که برای کل اقتصاد ایران هم نگران کننده است.

فردین آقابزرگی دیگر کارشناس بازارسرمایه نیز گفت: صنعت فولاد بخش بزرگی از معاملات بازار سهام و بورس کالا را شکل می‌دهد و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تجربه نشان داده قیمت گذاری کالاهای استراتژیک توسط دولت موفقیت آمیز نبوده و باعث شده انگیزه شرکت‌ها برای عرضه هاى پرحجم و مستمر در بورس کالا کاهش یابد و منجر به رانت شود.

وی افزود: شرکت‌های فولادی خواهان عرضه در بورس کالا هستند که شفافیت معاملات را افزایش داده است.قیمت‌گذاری دستوری که تاکنون باعث شده عرضه فولاد در بورس کالا با افت و خیزهای بسیاری همراه باشد، باید کنار گذاشته شود و قیمت‌ها در فضای رقابتی و بر اساس عرضه و تفاضا تعیین شود.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد