تاریخ: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۹:۳۷
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۲۴۸۰۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
یعقوبی مدیر اجرایی انجمن فولاد:

با کمیته تخصصی تنظیم بازار تصمیمات یک شبه گرفته نمی شود

می متالز - جلسه ای که ماحصل آن تصمیماتی بود که برخی کارشناسان آن را، شروعی برای بازگشت آرامش به بازار فولاد می دانند، نقدهایی را هم در پی داشته است.
با کمیته تخصصی تنظیم بازار تصمیمات یک شبه گرفته نمی شود

به گزارش می متالز، وحید یعقوبی، مدیر اجرایی انجمن فولاد در راستای اهداف این کمیته به معدن نامه گفت: نکته مهمی که کمیته تخصصی بازار، هدف خود قرار داده و به مسئولین انگیزه داده تا پیگیر شکل گیری منسجم آن باشند که اعضای اصلی آن انجمن فولاد، وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت معدنی و ایمیدرو و بورس کالاست، بناست به صورت مکرر و منظم بازار را رصد کند، مهمترین مزیت آن این موضوع است که تصمیمات یک شبه که امکان شوک به بازار معدن و فولاد بود حذف می شود و جلوی بخش نامه های خلق الساعه را می گیرد و این کمیته با بررسی همه جوانب برای موضوعات تصمیم میگیرد.

یعقوبی افزود: هرچند که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ترجیح داده می شد که تغییرات جدید به واسطه زمان حل شود و فعالان خود را با شرایط وفق دهند اما مشکلاتی سد راه است که بدون برنامه ریزی قابل حل نیست، مشکلاتی مانند کمبود نقدینگی. می توان با یک مثال این موضوع را ملموس تر کرد، ذوب آهن به عنوان مجموعه ای بزرگ و تاثیرگذار در این صنعت، انتظار می رود عرضه منظم و بالا داشته باشد. اما ذوب آهن به چه شکلی عرضه کند؟ با کدام تاجر می تواند وارد معامله شود وقتی سقف فروش 220 تنی وجود دارد. وقتی خریدار می خواهد 5هزار تن میلگرد بخرد ، اما قوانین در سقف معامله او را محدود می کند و ناگزیر می شوند از شرکتهای متفرقه میلگرد بی کیفیت خریداری کنند و به انبوه ساز بدهند تا نهایتا آسیب آن گریبان مردم را بگیرد. عواقب این تصمیمات آسیب های جدی را به دنبال دارد. ما به دنبال این هستیم تا بر مبنای این توافق محدودیت در عرضه های فولادی به خصوص در مورد میلگرد و تیر آهن برطرف خواهد شد، ما می خواهیم عرضه هم به صورت خرد هم عمده با نظارتی درست صورت پذیرد و میزان کف برای عرضه افزایش یابد.

عناوین برگزیده