تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۳۱
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۲۴۸۰۴۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

شهرک‌های تخصصی معدنی در خراسان جنوبی ایجاد می‌شود

‌می‌متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: اکنون چرخه کامل فرآوری طلا از معدن تا شمش و مس از معدن تا مس کاتد در استان فراهم شده و این سازمان همت خود را برای ایجاد شهرک‌های تخصصی مانند شهرک طلاسازی و مس گذاشته است.

به گزارش می‌متالز، عباس جرجانی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: یک سال گذشته سال خوبی برای حوزه معدنی استان بود و حداقل حوزه طلایی شهرستان خوسف از حالت بالفعل به بالقوه رسید.

وی گفت: در این مدت یک واحد فرآوری طلا در شهرستان افتتاح شد و یک واحد در دهه فجر امسال و واحد دیگر تا پایان سال در استان به بهره‌برداری می‌رسد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: از پنج محدوده طلایی شناسایی شده در استان، واحد فرآوری در سه معدن راه‌اندازی شده یا در حال احداث است که واحد فرآوری طلای شادان در دهه فجر افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه واحد فرآوری معدن طلای خونیک حداقل ۱۲ ماه و حداکثر کمتر از ۱۸ ماه وارد چرخه تولید خواهد شد تصریح کرد: با توجه به اینکه معادن طلا اخیرا در استان شناسایی شده و اکتشافات در این زمینه ادامه دارد، با تلاش بیشتر در این حوزه به یکی از قطب‌های معدنی طلای کشور تبدیل خواهیم شد.

جرجانی یادآور شد: در ۱۰ ماه گذشته ۲۶ پروانه معدنی با ذخیره قطعی ۱۲ میلیون و ۸۰۸ هزار و ۹۲۷ تن در مساحت ۳۳۳ هزار و ۴۹۹ کیلومترمربع در استان صادر شد.

وی اشتغال این پروانه‌های معدنی را ۱۶۹ نفر اعلام کرد و افزود: همچنین استخراج سالانه این واحد‌ها ۵۱۱ هزار و ۹۴۰ تن و سرمایه‌گذاری اولیه آن نیز ۹۲۷ هزار و ۸۵۴ میلیارد ریال است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در مجموع در استان تاکنون ۷۱۶ فقره پروانه معدنی با سرمایه‌گذاری اولیه ۲۲ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۲۷۳ میلیارد ریال تشکیل شده است.

وی بیان کرد: در ۱۰ ماه گذشته ۳۲ فقره گواهی کشف با میزان ذخیره قطعی ۳۵ میلیون و ۷۱۵ هزار و ۴۹۷ تن، ذخیره احتمالی ۱۹ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۷۱۷ تن در مساحت ۴۹۰ کیلومترمربع و با هزینه عملیات ۱۹۳ هزار و ۹۲۵ میلیارد ریال صادر شده است.

جرجانی با بیان اینکه خراسان جنوبی دو سال پیاپی رتبه اول صدور پرانه اکتشاف کشور را به خود اختصاص داده است اظهار داشت: همچنین در این مدت ۱۱۶ پروانه اکتشاف در مساحت هزار و ۳۲ کیلومترمربع با هزینه عملیات یک میلیون ۷۳ هزار و ۷۳۱ میلیارد ریال صادر شد.

وی تصریح کرد: در حوزه صنعت در ۱۰ ماه گذشته ۴۳ پروانه بهره‌برداری صنعتی ایجادی در استان صادر و در این زمینه پنج هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی میزان اشتغال ایجاد شده از این طریق در استان را هزار نفر اعلام کرد و افزود: همچنین در ۱۰ ماه گذشته ۳۲۱ جواز تاسیس با سرمایه‌گذاری ۱۸۳ هزار و ۳۴۸ میلیارد ریال و اشتغال ۱۰ هزار و ۱۷ نفر صادر شد.

وی ادامه داد: از لحاظ تعداد جواز تاسیس ۲۰.۷ درصد، سرمایه‌گذاری ۵۴۱ درصد و اشتغال ۸۹.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

جرجانی از افتتاح هشت طرح صنعتی و معدنی با سرمایه‌گذاری بیش از پنج هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان همزمان با دهه فجر در خراسان جنوبی خبر داد.

وی با بیان اینکه ۶ طرح از استان در سطح ملی به بهره‌برداری خواهد رسید اظهار داشت: واحد احیای مستقیم کارخانه فولاد قاینات با سرمایه‌گذاری چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۴۰۰ نفر از جمله این پروژه‌ها است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین واحد فرآوری معدن طلای شادان با سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۳۴۰ نفر از دیگر طرح‌های ملی آماده افتتاح در استان است.

وی افزود: طرح احداث واحد فرآوری طلای هیرد با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۲۵۰ نفر، تولید پودر باریت و بنتونیت درین کاشان با سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد تومان و اشتغال ۳۰ نفر، معدن هماتیت و مس سولفیدی مس اکسیر و بهره‌برداری از معدن منیزیت سپیدان از دیگر طرح‌هایی است که در استان افتتاح خواهد شد.

وی عنوان کرد: طرح تولید تینر‌های نیتروسلولزی و تینر‌های روغنی با سرمایه‌گذاری پنج میلیارد تومان و اشتغال ۹ نفر در طبس و طرح تولید فیلتر هوای خودرو با سرمایه‌گذاری یک میلیارد تومان و اشتغال پنج نفر در فردوس از دیگر طرح‌های قابل افتتاح است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: افتتاح طرح‌های صنعتی و معدنی استان در دهه فجر سال جاری در مجموع زمینه اشتغال مستقیم بیش از هزار نفر را فراهم می‌کند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان جنوبی

عناوین برگزیده