تاریخ: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۰۶
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۲۴۸۰۶۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

پشت پرده گرانی جدید خودرو‌های داخلی

پشت پرده گرانی جدید خودرو‌های داخلی
‌می‌متالز - گرانی کارخانه‌ای شرکت‌های خودروساز در طرح‌های جدید فروش، انتقاداتی را متوجه آن‌ها کرده است، این در حالی است که این افزایش قیمت ارتباطی به خودروسازان ندارد. افزایش قیمت خودرو در مبدا مربوط به اجرای قانون جدید مالیات ارزش افزوده است که از ۱۳دی ماه سال‌ جاری توسط سازمان امور مالیاتی به شرکت‌های خودروساز ابلاغ شده است.

به گزارش می‌متالز،

دلیل گرانی خودرو‌های داخلی چیست؟

به استناد ماده ۲۸ و ۳۰ قانون جدید مالیات ارزش افزوده (مصوبه خرداد ۱۴۰۰)، از ۱۳دی ماه سال‌ جاری، انتقال سند خودرو از شرکت خودروساز به خریداران مشمول مالیات تحت عنوان «مالیات سبز» شده است. این مالیات و عوارض شماره‌گذاری خودرو‌های داخلی، بر اساس رتبه بندی انرژی محصولات که به تایید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده است، از صفر تا ۵‌ درصد برای خودرو‌های سواری و وانت دوکابین محاسبه می‌شود.

بررسی قیمت خودرو در مبدا نشان می‌دهد که خودروسازان این افزایش قیمت را در طرح‌های فروش جدید خود از ۱۳ دی ماه به بعد اعمال کردند.

مالیات سبز

از آنجا که مالیات سبز بر اساس میزان مصرف انرژی خودرو‌ها تعیین می‌شود، درصد افزایش این مالیات به قیمت کارخانه‌ای محصولات تولیدی خودروسازان برای تمامی خودرو‌ها یکسان نیست.

بررسی قیمت‌های محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز در بهمن ماه نسبت به دی ماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد اعمال این مالیات جدید بین دو تا ۹‌میلیون تومان به قیمت خودرو‌ها در مبدا اضافه کرده است. به طور مثال ایران‌ خودرویی‌ها پیش‌تر پژو پارس LX را با قیمتی حدود ۱۷۱‌میلیون و ۲۳۴‌هزار تومان برای مشتریان فاکتور می‌کردند، اما این خودرو بعد از اعمال قانون جدید مالیات ارزش افزوده حدود ۳‌درصد افزایش قیمت را در مبدا به خود دید و در حال حاضر از سوی این خودروساز با قیمتی حدود ۱۷۵‌میلیون و ۹۲۴‌هزار تومان عرضه می‌شود. به عبارت دیگر این خودرو بعد از اعمال مالیات سبز حدود ۴‌میلیون و ۶۹۰‌هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است.

دیگر محصول آبی‌های جاده مخصوص یعنی دنا پلاس توربو شارژ نیز بعد از اعمال مالیات سبز حدود هشت میلیون و ۹۱۳‌هزار تومان افزایش قیمت را در کارنامه خود ثبت کرد. این میزان افزایش قیمت حدود ۵/ ۲درصد به قیمت این خودرو اضافه کرده است.

این خودرو، قبل از اعمال قانون جدید مالیات ارزش افزوده با قیمتی حدود ۳۳۶‌میلیون و ۱۵۷‌هزار تومان در طرح‌های فروش ایران‌خودرویی‌ها حاضر بود، اما از ۱۳ دی ماه به بعد غول آبی جاده مخصوص چنانچه بخواهد این خودرو را در طرح‌های فروش خود عرضه کند قیمت آن را حدود ۳۴۵‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان اعلام خواهد کرد.

البته باید توجه داشت که قیمت پایه خودرو در مبدا تغییری نکرده است و این به آن معناست که خودروسازان ریالی از این افزایش قیمت به حساب خود واریز نمی‌کنند و تمام آن را باید ذیل مواد ۲۸ و ۳۰ قانون جدید مالیات ارزش افزوده، بعد از دریافت از مشتریان در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.

به طور مثال قیمت دنا پلاس توربو شارژ در آخرین لیستی که از سوی سازمان حمایت در اختیار ایران‌ خودرو قرار گرفت حدود ۲۹۷‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان تعیین شد. قبل از اعمال قانون جدید مالیات ارزش افزوده این خودروساز حدود ۳۹‌میلیون و ۷۰‌هزار تومان را تحت عنوان مالیات، عوارض و هزینه‌های شماره‌گذاری از مصرف‌کننده دریافت و آن را به قیمت محصول خود اضافه می‌کرد، اما بعد از اعمال قانون جدید مالیاتی این رقم به حدود ۴۸‌میلیون تومان افزایش یافته است.

منبع: تجارت نیوز 

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت