به گزارش میمتالز، سید کاظم دهقان مدیرعامل شاپرک در خصوص موضوع مهم فیشینگ گفت: اصولا فیشینگ صفحهای جعلی است و در مدلهای جدید، تقلبی صورت میگیرد که کاربر با فریب، به صفحات یا اپلیکیشهایی منتقل میشود که حسابها و اطلاعات آن را در اختیار مجرم قرار میدهد. وی ادامه داد: این پروسهای است که در سالهای گذشته و در هر سال، چند ده هزار از این صفحات فیشینگ قبل از اینکه بخواهند اقدامی انجام دهند، توسط واحد امنیت شاپرک شناسایی و مسدود میشوند و طبیعتا با ورود رمزپویا و دادن اطلاعات مربوط به پذیرنده و مبلغی که در هر تراکنش داریم، شاهد کاهش فیشینگ در این حوزه هستیم.
مدیرعامل شاپرک گفت: در ابتدای شروع رمزپویا، تا ۸۵ درصد کاهش جرائم در این حوزه را داشتیم. طبیعتا نامههای مراجع قضایی به شاپرک موید کاهش قابل ملاحظهای در این حوزه بود. این در حالی است که با توجه داشت که هر روز مدلهای جدیدی از تخلف در حال شکل گیری است و آگاهی رسانی به مردم در این حوزه نقش مهمی دارد؛ بنابراین تا حدود زیادی این حوزه مدیریت شده است، ولی هنوز راه زیادی تا رسیدن به سطح مطلوب وجود دارد و با همراهی پلیس به عنوان ضابط قضایی و قوه قضاییه انشالله شاهد کمتر شدن تخلفات در این حوزه باشیم.
دهقان در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه شیوع کرونا در یکی دو سال اخیر باعث شد مردم تمایل بیشتری به استفاده از خدمات غیرحضوری در شبکه پرداخت داشته باشند، حال برنامه شاپرک برای دوران پساکرونا و توسعه بیشتر خدمات پرداخت غیرحضوری چیست؟ گفت: با توجه به بیماری کووید ۱۹ و چالشهای قرنطینه افراد و محدودیتهایی که در زمان فعالیت کسب و کارها داشتیم، یکی از عناصری که فوق العاده مهم توانست نقش خودش را ایفا کند، شبکه پرداخت بود. تقریبا مردم را به این اعتماد رساند که نیازی به پول نقد در جیب و کیف پولشان ندارند. تقریبا ما شکایتی که بگوید شبکه پرداخت نتوانسته باشد به نیاز مردم پاسخ دهد را نمیبینیم. همچنین تعدد و تنوع در شرکتها و سرویسهای این حوزه، همه و همه باعث شد تا شبکه پرداخت بتواند نقش خودش را داشته باشد تا مردم از پول نقد کمتر استفاده کنند و مردم با خیال راحت از این خدمات استفاده کنند. به علاوه در این مسیر انواع و اقسام سرویسها را به مجموعههایی همچون وزارت بهداشت ارائه کردیم از جمله شناسایی محل تردد کسانی که گرفتار بیماری میشوند تا حوزههای اعتبارسنجی برای کسانی که از این بیماری در خصوص کسب و کار خود آسیبب دیده اند. همچنین در خصوص تبعات اقتصادی کرونا بر کسب و کارهای مختلف حضوری و غیرحضوری، گزارشهای مفصلی را به حاکمیت و جامعه و مردم ارائه دادیم.
وی در خصوص اینکه بعد از کرونا چه اتفاقی میافتد اظهار داشت: طبیعتا نرخ اسکناس و مسکوک به کل پول از حدود ۲.۶ درصد به ۱.۷ درصد رسیده است و این نشان میدهد که شبکه پرداخت توانسته است مردم را از تبادل پول نقد بی نیاز کند. قطعا این مسیر میتواند ادامه پیدا کند و آموزش و تجربیات کاربری خاصی برای مردم درست شده است که میتواند در دوران پس از کرونا نیز استفاده شود و ما شاهد باشیم که مردم نیازی به پول نقد کمتری داشته باشند.
دهقان در پایان این گفتگو به موضوع دیگری اشاره داشت و افزود: از سالها قبل در خصوص پرداختهایی که مبتنی بر کارت در داخل موبایل است، برنامه ریزیهای متعددی انجام شده بود که خوشبختانه با تلاشی که مجموعههای بانک مرکزی و شرکتهای زیرمجموعه شاپرک داشتند، پروژهای تحت عنوان کهربا عملیاتی شده است و برخی از شرکتها تستهای خود را گرفته اند و مردم میتوانند با استفاده از ظرفیتهایی بدون تماس با ابزار پذیرش و با استفاده از موبایل خریدهای خود را انجام بدهند. وی افزود: مراحل نهایی استقرار این سیستم و توسعه ظرفیت شرکتهای پرداخت در حال پیگیری است و انشالله تجربه کاربری خوبی را بتوانیم برای مردم در این حوزه داشته باشیم.