تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۹
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۲۴۸۳۸۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
آرش مرعشی، مدیرعامل گروه فولادیار کوروش:

عطش برای افزایش سهم در بازار

عطش برای افزایش سهم در بازار
‌می‌متالز - یکی از مهم‌ترین اهداف سیاست‌گذاران کلان صنعت فولاد کشور، فاصله گرفتن از خام‌فروشی و تولید محصولات دارای ارزش افزوده است. این هدف در راستای برنامه‌های کلان کشور به ویژه برای افق ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده، اما در سال‌های اخیر کمتر از منظر ملی به آن توجه شده است، زیرا اغلب سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در صنایع پایین‌دستی و دارای ارزش افزوده فولاد کشور توسط بخش خصوصی انجام شده و این سرمایه‌گذاری‌ها نیز عمدتا با چالش مواد اولیه مواجه هستند. با این حال، برخی شرکت‌های بخش خصوصی در پایین‌دست فولاد علی‌رغم همه مشکلات توانسته‌اند بر چالش‌های موجود به ویژه تامین مواد اولیه غلبه کنند و تولید محصولات نوین و نهایی صنعت فولاد را در برنامه خود قرار دهند. در این زمینه، با آرش مرعشی، مدیرعامل گروه فولادیار کوروش گفتگو انجام شده است که شرح آن در ادامه آمده است:

توضیحاتی در خصوص تاریخچه و زمینه فعالیت شرکت فولادیار کوروش بفرمایید.

به گزارش می متالز، گروه فولادیار کوروش فعالیت خود در زمینه عرضه و تولید مصنوعات فلزی در سال ۱۳۸۲ آغاز کرده است. در سال ۱۳۹۵ به دلیل نیاز بازار به محصولات فولادی تولید شده از ورق‌های سرد، گالوانیزه و رنگی شرکت‌های پرتو صنعت جنوب و آوا تجارت زرین، مبادرت به تاسیس شرکت تولیدی و صنعتی گروه فولادیار کوروش کردیم و در زمینی به مساحت ۳۰ هزار متر مربع و ۱۰ هزار متر مربع سوله با تجهیزات کامل مشغول فعالیت شدیم. این شرکت نقش مهمی در ارائه مصنوعات فوق به بازار دارد.

این مجموعه چه میزان اشتغال‌زایی مستقیم و غیر مستقیم داشته است؟

در طول سال‌های فعالیت گروه فولادیار کوروش این مجموعه با ایجاد بستر اشتغال‌زایی و فراهم آوردن محیطی جهت رشد و توسعه کسب و کار در گروه صنعتی فلزات اساسی نقش بسزایی داشته است؛ به طوری که در سال‌های اولیه فعالیت، تعداد پرسنلی که در این مجموعه مشغول به کار بودند، به ۳۵ نفر می‌رسید، اما در حال حاضر، ۱۰۰ نفر به طور مستقیم و حدود ۹۰۰ نفر به طور غیر مستقیم در این شرکت فعالیت می‌کنند و چندین هزار نفر به طور غیر مستقیم در این شبکه تعاملی از مشتریان، تامین‌کنندگان و سایر ذینفعان با گروه فولادیار کوروش در حال همکاری هستند.

گروه فولادیار کوروش در توسعه فعالیت‌های خود و ایجاد بستری برای اشتغال‌زایی مستقیم و غیر مستقیم، به گونه‌ای فعال بوده است که در سال جاری در بین شرکت‌های برتر ایرانی بر اساس نتایج ۱۰۰-IMI این شرکت رتبه ۹۴ از منظر شاخص اشتغال‌زایی را کسب کرده که بیانگر حجم فعالیت‌ها و توسعه بستری مناسب برای ایجاد اشتغال‌زایی در صنعت است.

ظرفیت تولید مجموعه چقدر بوده و چه میزان از آن فعال است؟

این مجموعه در زمینی به مساحت ۳۰ هزار متر مربع و سالن تولیدی به وسعت ۱۰ هزار متر مربع با نصب تجهیزات کامل ازجمله ۱۹ خط تولید ماشین‌آلات برش طولی و عرضی و ماشین‌آلات شکل‌دهی (فرمینگ) ورق با طرح‌های مختلف، تحت شماره ثبت ۴۹۵۴۱۸ و با اخذ مجوز پروانه بهره‌برداری به شماره ۷۸۵۷۲ وزارت محترم صنعت و معدن و تجارت با ظرفیت تولیدی ۱۲۰ هزار تن انواع فرمینگ و ۴۷ هزار تن برش‌های طولی و عرضی در سال فعال است.

توضیحاتی در خصوص تکنولوژی خطوط تولید فعال در آن شرکت بفرمایید؟

شرکت تولیدی فولادیار کوروش، جهت تحقق خواسته‌های مشتری و تولید محصولات، از خطوط تولید پیشرفته، ماشین‌آلات و تجهیزات به روز در این صنعت و دانش مهندسان و متخصصان ایرانی استفاده می‌کند. خطوط تولیدی شرکت تولیدی و صنعتی فولادیار کوروش در پنج ایستگاه کاری در قالب ۱۹ خط تولید با قابلیت تولید محصولات زیر فعال است:

۱- خطوط تولید برش طولی: ایستگاه کاری برش طولی دارای پنج خط تولید برش طولی با ظرفیت‌های متنوع و قابلیت برش‌های طولی ورق در سایز‌های مختلف از ضخامت ۰.۱۴ تا ۶ میلی‌متر است؛

۲- خطوط تولید برش عرضی (رشته‌بری): این بخش شامل دو خط تولید برش عرضی یا اسلیتر (Slitter) با قابلیت تولید محصولات ورق‌های گالوانیزه، رنگی و سرد از ضخامت ۰.۲۲ تا سه میلی‌متر از عرض ۳۰ تا یک هزار میلی‌متر است؛

۳- خطوط تولید محصولات فرمینگ: خطوط تولید محصولات فرمینگ، شامل تجهیزات و امکانات متنوع با قابلیت‌های مختلف هستند. این خط برای تولید محصولات متنوع از تعداد هفت خط تولید و تجهیزات مختلف با قالب‌های مخصوص، بهره می‌برد که شامل موارد زیر است:

۴- خطوط تولید محصولات کرکره: این خطوط در سه نوع مختلف شامل کرکره سینوسی طرح A، کرکره سینوسی طرح B و کرکره ریز، قابلیت تولید محصولات از ضخامت‌های ۰.۱۶ تا ۰.۲۵ میلی‌متر در طول‌های مختلف و با بهترین کیفیت و استانداردها؛

۵- خطوط تولید محصولات شادولاین: این خطوط در دو نوع با قابلیت تولید محصول با ضخامت‌های متفاوت تشکیل شده است. این خطوط امکان تولید شادولاین در دو نوع شادولاین طرح جدید و شادولاین طرح سنتی را دارند. ضمن اینکه خطوط تولید شادولاین، قابلیت تولید محصولات از ضخامت ۰.۲۵ تا ضخامت ۰.۸۰ میلی‌متر؛

۶- خطوط تولید محصولات ذوزنقه: این خطوط با بهره‌گیری از ماشین‌آلات به‌روز و قالب‌های استاندارد موجود است که امکان تولید محصولات با ضخامت‌های مختلف از ضخامت ۰.۲۵ تا ضخامت ۰.۸۰ میلی‌متر؛

۷- خطوط تولید محصولات لمبه: این خطوط با بهره‌گیری از ماشین‌آلات به روز و قالب‌های استاندارد، امکان تولید محصولات با ضخامت‌های مختلف، از ضخامت ۰.۲۵ تا ضخامت ۰.۷۰ میلی‌متر.

۸- خطوط تولید محصولات عرشه: خطوط تولید محصولات عرشه فولادی شرکت فولادیار کوروش، با قابلیت تولید عرشه با گام‌های ۶۵ میلی‌متر و ۷۵ میلی‌متر از ضخامت ۰.۶ تا ۱.۲۵ میلی‌متر را دارد.

۹- خطوط تولید محصولات سفال: این خطوط از تعداد سه خط تولید و تجهیزات مختلف با قالب‌های مخصوص برای تولید محصولات متنوع بهره می‌برد.

۱۰- خطوط تولید محصولات سفال طرح جنوا دو خط (طرح سفال ایتالیایی): این خطوط قابلیت تولید محصولات از ضخامت‌هـای ۰.۳ میلی‌متر تا ضخامت‌های ۰.۸میلی‌متر را دارد.

۱۱- خطوط تولید محصولات سفال طرح جنوا سه خط (طرح سفال فرانسوی): این خطوط قادر به تولید محصولات از ضخامت‌های ۰.۳ تا ۰.۸ میلی‌متر است.

۱۲- خطوط تولید محصولات سفال طرح پالرمو (طرح سفال سوئدی): این خطوط امکان تولید محصولات از ضخامت‌های ۰.۳ تا ۰.۸ میلی‌متر با بهترین کیفیت و مطابق استاندارد را دارد.

این شرکت در حال حاضر چه محصولاتی از فولاد را تولید می‌کند و چه جایگاهی میان تولیدکنندگان این حوزه دارد؟

مجموعه گروه صنعتی و تولیدی فولادیار کوروش تولیدکننده و عرضه‌کننده مصنوعات فلزی از ورق‌های گالوانیزه، رنگی و سرد (روغنی) در قالب برش‌های طولی و عرضــی و انواع فرمینگ‌‎های متفاوت است. محصـولات ساختمانی که این شرکت عرضه می‌کند شامل سقف برای سوله‌های صنعتی، کشاورزی و دامپروری، عرشه‌های فولادی به عنوان سقف طبقات در ساختمان‌های بلندمرتبه و همچنین مصنوعات فلزی به کار رفته در سیستم‌های الکتریکی و تهویه ساختمان شامل تابلوهــای برق، رایزرها، کانال‌های هوا رسانی و برج‌های خنک‌کننده است. سایر محصولات این شرکت شامل ورق‌های رنگی به طرح سفال برای به‌کارگیری در ساختمان‌ها و ویلا‌ها در شمال کشور و مناطق ییلاقی و همچنین بخشی از محصولات ما در سقف‌های کاذب و نما‌های ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مجموعه با امکان ظرفیت تولید بالا توانسته سهم خوبی را در این صنعت ایجاد کند و نقش به‌ سزایی را داشته باشد؛ به گونه‌ای که بر اساس آخرین نتایج اعلام شده توسط ۱۰۰-IMI این مجموعه رتبه ۲۸ از منظر فروش در گروه فلزات اساسی، رتبه ۱۸۹ در بین شرکت‌های برتر ایرانی و رتبه ۴۰ از منظر شاخص رشد فروش را کسب کرده و این موضوع بیانگر جایگاه این شرکت تولیدی و صنعتی در حوزه فعالیت خود است.

شرکت فولادیار کوروش از چه مواد اولیه‌ای برای تولید محصولات استفاده می‌کند؟ آیا چالشی در این خصوص وجود دارد؟

مواد اولیه مورد استفاده در فولادیار کورش در قالب ورق‌های گالوانیزه، ورق‌های رنگی و ورق‌های سرد (روغنی) اســت. بــا ایــن وجــود، یکــی از چالش‌هایی کـه شرکت‌های این حوزه در سال‌های گذشته با آن روبه‌رو بودند، قیمت‌گذاری سنگ‌ آهن و سایر مواد اولیه بــه صورت دستوری بود که باعث شده سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی فولاد کمتر باشد و بیم از مشکلات تامین مواد اولیه در آینده برای کل صنعت فولاد کشور وجود داشته باشد. در کل زنجیره ارزش صنعت فولاد کشور قیمت‌ها از مواد اولیه تا محصولات نهایی باید متناسب با قیمت جهانی باشد. تنها در این صورت است که کل زنجیره فولاد می‌تواند رشد و پیشرفت پایداری داشته باشد که به هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور و همچنین صادرات محصولات فولادی نهایی در آینده‌ای نزدیک دست پیدا کنیم.

چالش دوم در سال‌های اخیر، قطعی برق و میزان تاثیرگذاری آن در میزان تولید و عرضه آن بوده که در دوره‌های مختلف هم میزان عرضه را دچار نوسان کرده و هم قیمت‌گذاری‌ها در این بازار دارای نوسانات شدید شده اســت. امید می‌‎رود با سیاست‌گذاری‌های کلان دولت در حوزه تامین انرژی و استفاده از انرژی‌های پاک، امکان استفاده از حداکثر ظرفیت‌های تولیدی در بخش‌های مختلف صنعت فراهم شود.

فروش محصولات این شرکت در بازار فولاد به چه صورت انجام می‌شود؟ آیا صادرات هم دارید؟

شرکت تولیدی و صنعتی گروه فولادیار کوروش بر اساس ماموریتی که برای خود تدوین کرده، در راستای اجرایی شدن آن در صنعت قدم‌های زیادی برداشته و موفق شده است فرهنگ بازار عرضه و تقاضا ورق‌های فولادی و مصنوعات آن از روش سنتی به روش مدرن و علمی از طریق نوآوری و بهبود فرایند‌ها به سمت توجه ویژه به نیاز مشتریان را تغییر دهد. در همین راستا، کانال‌های فروش و دسترسی به محصولات در بازار برای عرضه محصولات و در نهایت، ایجاد تجربه خوب برای مشتری در این سفر فراهم شده و به دنبال بهبود و ایجاد حس بهتری در این تعامل با مشتریان خود است.

روشن و واضح است با تغییرات تکنولوژی و روند‌های ایجاد شده در جهان باید بستر‌های دیگری جهت تعامـل با مشتریان و تامین‌کنندگان خود فراهم کنیم که در آینده نزدیک این موضوع نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

در سال ۱۴۰۱ با بهره‌برداری از خط تولید پیشرفته محصولات پروفیل فولادی به دنبال کسب سهم از بازار‌های خارجی و صادرات هستیم و در این خصوص، فعالیت‌های خود را شروع کرده‌ایم.

مزیت رقابتی محصولات شما در بازار داخلی چیست؟

گروه فولادیار کوروش، نقش مهمی در توسعه صنعت ایران از طریق ارتباط نزدیک و شراکت تجاری با تولیدکنندگان ورق‌های فولادی و همچنین تامین دائمی مــواد اولیــه صنایع زیردستی ایفا می‌کند. با تولید انواع مصنوعات فلزی با استفاده از تکنولوژی به روز جهانی این شرکت سهم بزرگی در تغییر فرهنگ بازار عرضه و تقاضای ورق‌های فولادی و مصنوعات آن از روش سنتی به روش مدرن و علمی از طریق نوآوری و بهبود فرایند‌ها و توجه ویژه به نیاز مشتریان دارد.

شرکت فولادیار کوروش با در نظر داشتن نیاز و خواسته‌های مشتری بیشترین توجه و تمرکز خود را بر ایجاد تعامل دو طرفه بر پایه صداقت، اعتبار و اعتماد بنا نهاده و تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه منجر به تغییر فرهنگ بازار عرضه و تقاضا ورق‌های فولادی و مصنوعات آن شده است.

به این منظور، با توجه به ویژگی‌ها و مزیت‌های ایجاد شده در این گروه صنعتی می‌تـــوان به المان‌هایی همچون ارائه قیمت مناسب با حفظ رویکرد مشتری‌مداری و کیفیت محصولات، اعتبار، اعتماد و قدمت در سایه سابقه فعالیت طولانی، استفاده از تکنولوژی روز دنیا برای ارائه محصولات با کیفیت در چارچوب استاندارد‌های بین‌المللی، استفاده از تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری روز دنیا برای ایجاد بستری تعامل مناسب بین ذی‌نفعان، ارائه سبد کامل محصولات از ورق‌های فولادی رنگی، سرد و گالوانیزه در تمامی روز‌های سال، تنوع سبد محصولات، تحویل سریع کالا، سیستم فروش و پاسخگویی با احترام پرسنل مجموعه اشاره کرد. در نهایت می‌توان بیان کرد که شرکت تولیدی و صنعتی گروه فولادیار کوروش توانسته در بازار برند خود را ایجاد و مشتریان به آن اعتماد کنند.

ارزیابی شما از مقایسه کیفیت محصولات تولیدی در شرکت فولادیار کوروش با نمونه‌های مشابه خارجی چیست؟

گروه فولادیار کوروش بر این باور است که تمامی محصولات تولیدی و خدمات ارائه شده در این مجموعه در چارچوب و معیار استاندارد‌های مطرح بین‌المللی باید تولید و عرضه شود؛ بنابراین به منظور رسیدن به محصولات تولید شده در تراز جهانی تمامی سرمایه‌گذاری‌ها و پروژه‌های تعریف شده در راستای استفاده از تکنولوژی و دانش روز جهانی و استفاده از متخصص داخلی و توانمندسازی آن‌ها بر اساس دانش روز دنیا است.

همچنین می‌توان خاطر نشان کرد که محصولات تولیدی در این مجموعه در چارچوب استاندارد‌های معتبر بین‌المللی ازجمله استاندارد JIS، ASTM، DIN و... هستند.

مهم‌ترین مشکلات شما در زمینه تولید محصول چیست و چه راهکار‌هایی جهت رفع این مشکلات پیشنهاد می‌کنید؟

به طور یقین بزرگ‌ترین مشکل در سال‌های اخیر، تحریم‌های اقتصادی بر علیه ایران، تامین مواد اولیه برای تولید و همچنین برخی از کارشکنی‌ها و عدم همکاری نهاد‌های داخلی با تولیدکنندگان است.

راهکار پیشنهادی، برطرف کردن تحریم‌های خارجی و همکاری تمامی نهاد‌ها و به معنای واقعی پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها از تولید داخلی است.

شرکت فولادیار کوروش برای آینده خود چه طرح‌های توسعه‌ای را در نظر گرفته و چه استراتژی‌هایی را ترسیم کرده است؟

یکی از مهم‌ترین طرح‌های توسعه گروه فولادیار کوروش پیاده‌سازی طرح توسعه برای تولید انواع پروفیــل از ورق‌های گرم، سرد و گالوانیزه فولادی به ظرفیت سالانــه ۱۸۰ هزار تن در سال بوده که زیرساخت‌های ابنیه و تاسیساتی این طرح آماده شده و منتظر نصب و آماده شدن خطوط تولید اروپایی خریداری شده هستیم. این طرح توسعه مطابق با برنامه در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد که زمینه را برای اشتغال ۱۰۰ نفر نیروی کار جدید در این شرکت و ورود به بازار‌های صادراتی محصولات تولیدی فراهم می‌کند.

همچنین شرکت فولادیار کوروش با ارائه محصولات با کیفیت و استفاده از جدیدترین و آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا، در صدد رسیدن به ۲۰ درصد سهم بازار ورق‌های فولادی سرد و پوشش دار و مصنوعات آن در ایران و حضور فعال در بازار‌های صادراتی کشور‌های همسایه در زمینه تخصصی شرکت است.

کلام پایانی؟

امیدوار هستیم با برطرف شدن تحریم‌‎های ظالمانه امکان استفاده از تکنولوژی‌های روز جهانی چه در زمینه بهره‌گیری از نرم‌افزار‌های جامع اطلاعات و چه در زمینه سخت‌افزار و خطوط تولید برای تولیدکنندگان ایرانی فراهم و راه برای ورود به بازار‌های جهانی محصولات و مصنوعات پایین‌دستی زنجیره ارزش فولاد نیز همچون مواد خام که صادر می‌شود، باز شود.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده