تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۱۰
بازدید: ۴۳۳
کد خبر: ۲۴۸۴۵۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

مرحله نخست ساخت مگامدول احیا مستقیم شرکت ستاره سیمین هرمز آغاز شد

‌می‌متالز - عملیات اجرایی مرحله اول احداث مگامدول احیا مستقیم شرکت ستاره سیمین هرمز با ظرفیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن فولاد همزمان با نهمین روز دهه فجردر بندرعباس آغاز شد.

به گزارش می‌متالز، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان روز چهاررشنبه در این آیین گفت: بعد از ۱۳ سال عملیات اجرایی این طرح در هرمزگان آغاز شد، قرار بود مردم استان از اشتغالزایی این طرح بهره‌مند شوند، اما هیچ کاری صورت نگرفته بود.

عطاالله معروفخانی افزود: این طرح در نشست‌های رفع موانع تولید پیگیری شد و با مساعدت مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان و خرید سهام‌های خرد توسط فولاد مبارکه دستور اجرای این طرح صادر شدکه امید می‌رود با حمایت‌های مسوولان استان شاهد اجرای طرح‌های توسعه‌ای در این مجموعه باشیم.

مدیرعامل شرکت ستاره سیمین هرمز نیز در این مراسم گفت: تفاهم نامه شرکت با بانک صادرات ایران آماده مقاوله است و این بانک تا پایان مسیر همراه خواهد ماند، البته طرح و ایده افزایش سقف فولاد در این منطقه از دهه‌های قبل مطرح بود و از سال ۹۸ شتاب بیشتری به خود گرفت.

آقازاده یادآور شد: درحال حاضر ۸۵ درصد مطالعات طرح انجام شده و پیشنهاد مشاور مصوب شده و طرح‌ها اولویت گذاری شده وهمچنین مجوز تاسیس و زیست محیطی آن اخذ شده و اسناد مناقصه طرح تهیه شده و درحال حاضر مناقصه درحال اکران است.

مدیرعامل شرکت ستاره سیمین هرمز اظهار داشت: ۲۷۰ هکتار زمین صنعتی در اختیار این طرح قرار گرفته و انشعاب گاز واحد احیا در دستور کار است.

آقازاده گفت: طرح‌های این شرکت براساس پیشنهاد مشاور شامل دو واحد احیا مستقیم با ظرفیت سه میلیون و ۴۴۰ هزار تن، یک واحد فولادسازی با ظرفیت سه میلیون تن در سال با افزایش ظرفیت یک و نیم میلیون تن، یک واحد نورد پیوسته با ظرفیت پنج میلیون تن که گنداره در سال با قابلیت افزایش به میزان هفت میلیون تن در سال و ۲ واحد آهک سازی هر یک با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن در سال است.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بندر خمیر و بوموسی درمجلس شورای اسلامی هم در این آیین گفت: نه نقطه پایداری در تولید فولاد رسیده ایم و زمینه فعالیت بیشتر وجود دارد.

محمد آشوری افزود: توسعه کشور باید سمت و سوی متناسب و پایدار به خود بگیرد که امروز اختلالات کارکردی در توسعه کشور وجود دارد.

مدیرعامل فولاد مبارکه هم گفت: درحالیکه بزرگ‌ترین تولید کننده فولاد جهان چین است و راهبردشان برای آینده شرکت‌های کوچک و تشکیل مجموعه‌های بالای ۱۵۰ میلیون تنی است واین به افزایش رقابت پذیری شأن کمک می‌کند و چنین اتفاقاتی باید در کشور ما هم رخ دهد، در غیر این صورت در این همه چندان دور اگر رقیب هم باشیم اتفاق خوبی نخواهد بود، مسأله دیگر رقابت پذیری با خارج است.

محمد یاسر طیب نیا افزود:باید آماده رقابت جهانی باشیم و توسعه‌های این هدایت منطقه باید هدفمند باشد و باید طرح جامع داشت و توسعه‌ها در چارچوب آن انجام شود، توسعه‌ها در اینجا باید مبتنی با صادرات باشد و سایر توسعه‌های منطقه‌ای اینجا را پوشش دهد.

وی ابزار کرد: بزرگترین رقیب ما از کشور دیگر یا پنج دلار کشتی‌های چند صد تنی سنگ آهن تخلیه می‌کند و در کشور ۱۵ دلار هزینه می‌کنیم، چونکه زیرساخت‌ها ایجاد نکرده ایم، اینجا باید کشتی‌های ۱۵۰ هزار تنی و ۲۰۰ هزار تنی داشته باشیم که امکان تخلیه و بارگیری نصف این در اینجا وجود ندارد و ظرفیت‌ها تکمیل است.

استاندار هرمزگان هم بیان کرد: یکی از ضعف‌های صنعت کشور توسعه نیافتن صنعت فولاد است و تعداد محدودی از آلیاژ‌ها را تولید می‌کنیم، بنابراین درخواست ما برای شروع کار از این بابت بود که دنیا بفهمد ایرانی‌ها در اوج تحریم کار را خودش شروع کرده است.

مهدی دوستی بیان کرد: تولید فولاد کشور قبل از انقلاب یک میلیون تن بود و واحد فولاد سازی اینجا سه میلیون تن است و مظلومیت نظام است که این کار‌ها در زمان تحریم انجام شده و بیان نمی‌شود.

وی گفت: محلی برای ایجاد بندر اقیانوسی در هرمزگان مشخص شده است که آخرین نقطه خلیج فارس است که در بندزرک بوده و می‌تواند نگرانی پهلوی گیری شناور‌ها بسیار بزرگ را مرتفع کند که می‌توان آن را با راه‌آهن به فولادسازی‌ها در بندرعباس متصل کرد، در سفر رییس جمهور در خصوص این بندر اقیانوسی تصمیم‌های خوبی گرفته شد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) هرمزگان

عناوین برگزیده