تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۲۲
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۲۴۸۵۹۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
حسین سنجرانی:

خواف، قطب معادن آهن کشور است

‌می‌متالز - فرماندار شهرستان خواف بیان کرد: مجموعه معادن سنگ آهن سنگان خواف از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین معادن آهن ایران محسوب می‌شوند و زمینه اشتغال برای ۱۱ هزار نفر نیروی انسانی به طور مستقیم را فراهم کرده است.

به گزارش می‌متالز، حسین سنجرانی فرماندار شهرستان خواف در خبری عنوان کرد: معادن فعال در این شهرستان موقعیت مناسبی را برای رشد و توسعه ایجاد کرده و زمینه اشتغال برای ۱۱ هزار نفر نیروی انسانی به طور مستقیم را فراهم کرده است.

سنجرانی در ادامه افزود: شهرستان خواف دارای ۴۵ معدن است که از این تعداد ۳۰ معدن فعال و ۱۵ معدن غیر فعال است و زمینه اشتغال مستقیم برای ۳۰۰۰ نفر در معادن و ۸۰۰۰ نفر در کارخانجات فولادی را فراهم کرده است.

فرماندار شهرستان خواف همچنین اظهار کرد: این معادن شامل ۲۶ پلاسری آهن، ۳ معدن غیرفلزی و یک مجتمع سنگان است که سالانه محصولاتی مانند سنگ دانه بندی، کنسانتره و گندله تولید می‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون سنگ دانه بندی ۳.۵ میلیون تُن، کلوخه جهت خوراک کارخانجات ۱۴۷ میلیون تُن، کنسانتره ۷.۵ میلیون تُن و گندله ۵.۵ میلیون تُن تولید شده است و بیشتر تولیدات منطقه سنگان خواف به فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و فولاد سبزوار صادر می‌شود.

فرماندار خواف متذکر شد: تکمیل مراحل ساخت کارخانجات کنسانتره و گندله، استفاده از ظرفیت معادن داخل خاک افغانستان و سرمایه گذاری در کشور همسایه و نیز انتقال سنگ آهن به داخل ایران و فرآوری آن جهت ایجاد ارزش افزوده بیشتر، ایجاد صنایع پایین دستی فولاد در شهرستان از اهم برنامه‌های توسعه معادن در این منطقه است.

وی یادآور شد: مجموعه معادن سنگ آهن سنگان خواف از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین معادن آهن ایران محسوب می‌شوند و این معادن در جنوب شرقی استان خراسان رضوی و در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان خواف واقع شده‌اند.

سنجرانی در خاتمه خاطرنشان کرد: از نظر تقسیمات زمین شناختی این منطقه جزئی از خرد قاره ایران مرکزی و بخشی از پهنه لوت محسوب می‌شود و کانی سازی در این معدن از نوع اسکارنی بوده و جزء کمربند آتشفشانی- پلوتونیکی خواف - درونه قرار می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری موج

عناوین برگزیده