به گزارش میمتالز، مهندس علی اکبر اکبری، مدیر بومی سازی فولاد سنگان دستاوردهای این شرکت در حوزه بومی سازی را ثمره اتکا به دانش داخلی، مدیریت صحیح و همچنین تعامل هدفمند با تامین کنندگان و شرکتهای دانش بنیان دانست.
وی تعامل گسترده با تامین کنندگان و شرکتهای دانش بنیان را اثربخش اعلام کرد و گفت: تحقق توامان دو آیتم استفاده از تجارب صنایع مشابه فولادی و شناسایی سازندگان توانمند داخلی در دیسیپلینهای مختلف، مسلما منتج به کاهش وابستگی خطوط تولید فولادی کشور به قطعات و تجهیزات خارجی، کاهش خروج ارز از کشور و نهایتا افزایش میزان تولید و صادرات فولاد کشور خواهد شد.
اکبری در خصوص برگزاری نمایشگاههای تخصصی همچون نمایشگاه ملی فولاد با محوریت بومی سازی و تاثیرات آن بر پیشبرد اهداف شرکتها عنوان کرد: در حوزه اهداف توسعهای شرکت فولاد سنگان، شناسایی و تبادل اطلاعات با شرکتهای پیشرو در حوزه بومی سازی که میتوانند در آیندهای نزدیک جایگزینی برای شرکتهایی خارجی باشند موجب تسهیل در تصمیم گیریهای کلان خواهد گردید. به واسطه نمایشگاه ملی فولاد ایران در حوزه تامین به خصوص قطعات یدکی و مصرفی، فرصتی ارزشمند برای افزایش دایره تجاری شرکت با شناسایی و مذاکرات برای آغاز تعاملات جدید در اختیار فولاد سنگان قرار دارد؛ علاوه بر این کسب نمودن اطلاعات و آگاهی از ایدهها و پیشنهادات تامین کنندگان و سازندگان توانمند داخلی در رابطه با محصولات و دستاوردهای جدید حوزه فولاد، گسترش دادن مبادلات و فراهم نمودن بستری برای عقد قرار داد بازرگانی جدید و در نتیجه گسترش دامنه تامین کنندگان، دسترسی پیدا نمودن به تحقیقات علمی و تکنولوژی بومی شده، آشنایی با آخرین دستاوردهای و انتخاب برترین آنها از جمله اهمیت و ضروریتهای شناسایی شده در این نمایشگاه میباشد.
مدیر بومی سازی فولاد سنگان افزود: برگزاری چنین نمایشگاههایی با محوریت تخصصی بومی سازی و ساخت داخل، در حیطههایی همچون شناسایی سازندگان توانمند داخلی در راستای اهداف جاری و سالیان آتی بومی سازی و همچنین هم اندیشی و هم افزایی با شرکتهای مشابه فولادی جهت جلوگیری از دوباره کاریها کمک شایانی به مجموعه فولاد سنگان در نمایشگاههای تهران و مشهد طی سالیان اخیر نموده است؛ برگزاری این نمایشگاه موجب رشد صنعت برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان میشود و امیدواریم اینگونه نمایشگاههای تخصصی بیشتر فعال شوند.
وی در راستای استفاده فولاد سنگان از فرصتهای پیش آمده در این حوزه گفت: شرکت فولاد سنگان با استراتژی ابلاغ داخلی سفارشهای تأمین و ساخت با فیلترهای پیشبینی شده جهت شناسایی و ارزیابی شرکتهای توانمند، تا حد والایی سفارش گذاری خارجی کاهش داشته و جای خود را به استفاده از توان علمی و فنی شرکتهای دانش بنیان و برجسته داخلی داده است.
اکبری به ثمره حضور فولاد سنگان در نمایشگاه ملی فولاد اشاره کرد و گفت: عقد دو تفاهم نامه در فاز پایانی جهت استفاده از دانش و تجهیزات مراکز زیر مجموعه وزارت دفاع و همچنین ساخت داخل یک آیتم پر مصرف و تحریمی برای اولین بار در ایران از ثمرات حضور فولاد سنگان در این نمایشگاه است.
وی افزود: شرکت فولاد سنگان با استفاده از دانش و توان سازندگان داخل کشور توانسته است تاکنون بیش از ۲۰۰۰ ردیف از قطعات یدکی کارخانههای تولیدی خود را ساخت داخل و در این راستا بیش از ۲ میلیون دلار صرفه جویی ارزی نماید.
مدیر واحد بومی سازی فولاد سنگان در ادامه به چالشهای فولاد سنگان در این بخش اشاره کرد و گفت: شرایط فعلی اقتصاد ملّی و اِعمال تحریمهای خارجی، شرایط ویژهای را برای کشور ایجاد کرده است. نیاز به اکتساب فناوریهای پیشرفته در حوزههای فولاد و صنایع وابسته، همواره افزایش یافته و ضرورت اتکّا به توانمندیهای داخلی و بومی، خود را نشان میدهد. در طول سالهای اخیر، پروژههای انتقال فناوری متعددی در کشور صورت گرفته است، اما به نظر میرسد هدف اصلی از آنها یعنی جذب، بومی سازی، ارتقای فناوری و رسیدن به نوآوری در تولید نمونههای جدید، چندان محقّق نشده است. بومی کردن فناوری به این معناست که بسیاری از فناوریها اگرچه ریشه در جایی دیگر دارند، اما بعد از انتقال، جذب و تطبیق آن با وضعیت کشور گیرنده و احتمالا ایجاد تغییراتی در آن بومی میشوند. فناوری بومی و بومی کردن فناوری، هر دو نیاز به فعالیتهای تحقیق و توسعه دارند. البته باید در نظر داشت که تحقیق و توسعه به تنهایی برای رسیدن به این امر زمانبر بوده و نمیتواند به عنوان یکی از روشهای دریافت فناوری در همه شرکتها موثر واقع شود، لذا بنگاهها میتوانند فناوریهای مورد نیاز را از دارندگان آنها دریافت کرده و بومیسازی نمایند. در این راستا از مطالعه و تحقیقات میتوان برای توسعه و بهبود فناوری استفاده نموده و در زمان کمتری به مزیتهای رقابتی مورد نظر دست یافت. برای دستیابی به این منظور باید مراحل این فرآیند شناسایی شود و با در نظر گرفتن عوامل موثر بر آن اقدامات اجرایی تعیین شود. از بین بردن موانع موجود و فراهم آوردن عاملهای اثر گذار میتواند میزان موفقیت بومیسازی را افزایش دهد. بزرگترین چالشهای بومی سازی را میتوان در دو حوزهی زمان جهت بهره بردار (کارخانه تولیدی) و هزینه جهت سازنده با توجه به خاص بودن قطعات و دورههای تضمین در نظر گرفت. در این راستا فولاد سنگان با اتخاذ استراتژیهای مناسب برای حمایت از سازندگان توانمند داخلی اشاره کرد که اقدامات موثری در این خصوص برداشته است. از نقاط قابل بهبود اساسی جهت بازدهی آیتمهای مزبور، توجه بسیار بیشتر شرکتها به سامانه مشترک بومی سازی و به روز جهت اشتراک گذاری مشخصات پروژههای موفق بومی سازی صنایع فولادی است.
منبع: صنایع معدنی فولاد سنگان