تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۰۴
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۲۴۹۱۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران:

اهداف قرارگاه حمایت از فعالیت‌های اقتصادی خراسان رضوی با جلوداری فعالان بخش خصوصی محقق می‌شود

‌می‌متالز - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اهداف راهبردی قرارگاه مشترک پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی در استان خراسان رضوی فقط با جلوداری فعالان بخش خصوصی محقق می‌شود.

به گزارش می‌متالز، غلامحسین شافعی عصر پنجشنبه در مراسم راه‌اندازی قرارگاه مشترک پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی خراسان رضوی در مشهد با اشاره به دیدار سه هفته قبل کارآفرینان با رهبر معظم انقلاب افزود: در این دیدار که برای صنعتگران و کارآفرینان کشور از اهمیت بسیار برخوردار بود، دو نکته مهم و کلیدی از سوی رهبر معظم انقلاب عنوان شد که نکته نخست این بود که "ما دارای راهبرد صنعتی در کشور نیستیم" و نکته دوم هم این بود که "یک مدیریت جهادی و متمرکز در کشور وجود ندارد".

وی ادامه داد: قرارگاه مشترک پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی خراسان رضوی که به ابتکار استاندار این استان راه اندازی شده باید بتواند نکات مورد نظر رهبر معظم انقلاب را محقق کند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: این قرارگاه در صورتی که بر روال مناسب پیش برود و عملکرد آن پایش و ارزیابی شود، ممکن است بتواند خلاء راهبرد و نبود مدیریت متمرکز را رفع کند.

وی افزود: فعالان بخش خصوصی انتظار دارند نظرات کارشناسی خود پیرامون مسائل مختلف را بی رودربایستی، واضح و روشن به مسوولان دولتی ارائه دهند و نهایت همکاری مشوقانه را داشته باشند.

شافعی ادامه داد: دیگر فرصتی برای آزمون و خطا باقی نمانده است، قوای سه گانه درصدد همکاری مشترک برای حل مسائل اقتصادی برآمده اند و بخش خصوصی نیز آمادگی کامل در این زمینه دارد و در صورتی که کار به صورت شفاف و به سوی رسیدن به اهداف متعالی انجام گیرد، انحرافی در انجام امور رخ نخواهد داد.


حمایت مجمع نمایندگان و دادگستری خراسان رضوی از قرارگاه حمایت از فعالیت‌های اقتصادی


رییس کل دادگستری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: دادگستری همراه همیشگی قرارگاه مشترک پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی در مدت زمان فعالیتش خواهد بود و موانع را در مسیر فعالان بخش خصوصی و تسهیل فرآیند‌ها برخواهد داشت.

غلامعلی صادقی افزود: دادگستری کل خراسان رضوی از این قرارگاه حمایت می‌کند و این التزام از سوی دادگستری برای همراهی با استان در عملیاتی کردن این قرارگاه وجود دارد.

وی ادامه داد: رییس قوه قضائیه در سفر اخیر خود به مشهد تاکید کردند که دادگستری با تمام توان همراه کسانی است که برای حل مشکلات استان و توسعه فعالیت‌های اقتصادی در آن تلاش می‌کنند.

نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: مجمع نمایندگان استان در مجلس در راستای کاربردی کردن این قرارگاه که مدار‌های توسعه نیافتگی خراسان رضوی را بررسی می‌کند، از آن حمایت خواهد کرد و امیدوارم فعالیت آن منتهی به رشد اقتصادی استان شود.

علی آذری افزود: در راهبرد‌های این قرارگاه شناسایی منابع جدید استان، توجه به تخصص‌ها و یافتن فناوری‌های جدید و دانش بنیان مدنظر قرار گرفته که بسیار خوب است.

وی ادامه داد: تحریم‌های اقتصادی که دشمن می‌خواهد آن‌ها را بزرگ جلوه دهد، موجبات رشد اقتصادی کشور را نیز فراهم کرده است و با عملیاتی شدن چنین قرارگاه‌هایی می‌توان شاهد تحولات بزرگ در کشور بویژه استان خراسان رضوی بود.

این نماینده مجلس گفت: ۵۳ مانع برای توسعه تولید شناسایی شده که می‌توان از این قرارگاه برای کمک به رفع موانع بویژه موانع قانونی با استفاده از ظرفیت مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی بهره گرفت.


نیاز خراسان رضوی به ۱۸۵۴ میلیارد ریال سرمایه گذاری جدید


رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: این استان در سال آینده باید به رشد اقتصادی معادل ۷.۲ درصد دست یابد که برای تحقق این مهم به هزار و ۸۵۴ میلیارد ریال سرمایه گذاری جدید نیاز است.

رضا جمشیدی الزامات تحقق رشد اقتصادی کشور در سال آینده را به میزان ۴.۵ درصد از محل سرمایه گذاری و ۳.۵ درصد از محل ارتقا و بهره وری دانست و افزود: هدفگذاری رشد تولید ناخالص داخلی کشور در سال آینده به میزان هشت درصد، برای بخش کشاورزی ۹.۱ درصد، بخش صنعت ۹.۹ درصد، معدن ۷.۹ درصد و خدمات ۶.۹ درصد است.

وی ادامه داد: هدفگذاری رشد تولید ناخالص داخلی برای خراسان رضوی در سال آینده ۷.۲ درصد شامل کشاورزی ۴.۴ درصد، صنعت ۵.۲ درصد، معدن ۱۲.۴ درصد و خدمات ۸.۲ درصد است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی با بیان اینکه مسوولیت دبیرخانه قرارگاه مشترک پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی خراسان رضوی برعهده سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان است گفت: مقرر شده است نرم افزاری با هماهنگی قرارگاه‌های عملیاتی تهیه شود تا مقادیر کمی اهداف تعیین شده برای قرارگاه‌ها مشخص و شیوه‌های رسیدن به این اهداف قابل پایش و رصد باشد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان رضوی

عناوین برگزیده