تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۴
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۲۴۹۱۷۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اقدامات گل‌گهر در اجرای مسوولیت اجتماعی شرکت

‌می‌متالز - مسوولیت اجتماعی شرکت مفهومی است که بیش از نیم‌قرن سابقه تاریخی دارد و شرکت گل‌گهر در اجرای مسوولیت اجتماعی شرکتی اقدامات عدیده‌ای انجام داده است.

به گزارش می‌متالز، مسوولیت اجتماعی شرکت مفهومی است که برای اولین بار در دهه بیست میلادی مطرح شد، ولی به دلیل رکورد بزرگ و جنگ جهانی دوم مفهوم مسوولیت اجتماعی شرکت، نتوانست به عنوان یک موضوع جدی تا دهه ۱۹۵۰ میان رهبران کسب و کار جایگاهی بیابد. مدل‌های اولیه مسوولیت اجتماعی شرکت در دهه ۱۹۶۰ ظاهر گشت که جنبه اجتماعی مسوولیت اجتماعی شرکت را به طور مستقیم به مسوولیت‌هایی بالاتر و ورای مسوولیت‌های اقتصادی و قانونی ربط می‌داد. مسوولیت اجتماعی شرکت، مفهومی است که بر اساس آن شرکت‌ها به طور داوطلبانه تصمیم به مشارکت در ساختن یک جامعه بهتر و محیط پاکیزه‌تر می‌گیرند.

اقدامات شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در حوزه مسوولیت اجتماعی

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر سیرجان به‌عنوان معین اقتصادی بردسیر و سیرجان پا را فراتر از وظیفه ذاتی خود در تولید و اشتغال نهاده و امروز این شرکت به‌عنوان یکی از شرکت‌های وابسته به بخش دولتی، پیشران توسعه اقتصادی شهرستان سیرجان نام گرفته‌است و نقش بی‌بدیلی در راستای کمک به اقشار ضعیف جامعه، محرومیت‌زدایی و همچنین مقابله با ویروس کرونا ایفا کرده‌است. درواقع، سال‌ها پس از ابتکار دولت در تقسیم‌بندی مناطق مختلف استان‌کرمان و سپردن فرایند توسعه مناطق به معین‌های اقتصادی، امروز شرکت گل‌گهر توانسته دستاورد‌های چشمگیری در عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مسوولیت اجتماعی و جهش تولید و درنهایت توسعه پایدار منطقه از خود برجای بگذارد.

در ادامه مهم‌ترین اقدامات گل گهر سیرجان در حوزه مسوولیت اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

طرح پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی گل گهر

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به عنوان بزرگ‌ترین واحد تولیدکننده مواد اولیه صنعت فولاد کشور نقش تعیین کننده‌ای در ایجاد اشتغال‌های جدید و کاهش نرخ بیکاری منطقه داشته و اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی در حوزه کسب و کار‌های کوچک و متوسط در سایر رسته‌های شغلی، همت بلند مدیران این شرکت جهت ایفای نقش مسوولیت‌های اجتماعی را نشان می‌دهد. از نگاه مدیران گل گهر، همه فعالیت‌های این شرکت در راستای اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و مسوولیت اجتماعی قابل تعریف است چرا که هر اقدامی در جهت تکمیل زنجیره فولاد کشور و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در منطقه انجام شود مصداق اقتصاد مقاومتی است.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در تفاهم با وزارت صمت و استانداری کرمان به عنوان معین اقتصادی منطقه ۷ استان کرمان، شهرستان‌های سیرجان و بردسیر، مشخص و عهده دار مجموعه فعالیت‌هایی در این دو شهرستان شده‌است. در این راستا اخیراً شرکت گل گهر تفاهم‌نامه‌ای با شبکه توسعه اجتماعی رسالت استان امضا کرده و به عنوان سازمان حامی اعتباری، عهده‌دار پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی در حوزه اشتغال‌های خرد خانگی و کارگاه‌های تولیدی و خدماتی از محل امتیاز حساب گل گهر نزد بانک قرض‌الحسنه رسالت شده‌است.

هدف‌گذاری طرح در سال ۱۴۰۰، پرداخت ۲ هزار فقره تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان و کارمزد صفر تا دو درصد و بازپرداخت ۳۶ ماهه است. هدف از ارائه این تسهیلات توسعه کسب و کار‌های کوچک و ایجاد اشتغال پایدار برای افرادی است که صاحب کسب و کار مشخصی نیستند و در کنار آن توانمندسازی افراد نیازمند، زنان سرپرست خانوار و افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی است.

حوزه سلامت و بهداشت

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و شرکت‌های گروه گل گهر در بحث مقابله با کرونا، با خرید تجهیزات متعدد برای بیمارستان‌های امام رضا (ع) و غرضی سیرجان و وسایل خودحفاظتی برای عموم شهروندان و نیز کنترل این بیماری و جلوگیری از شیوع در منطقه گل گهر داشته به‌طوری‌که این شرکت جایزه کنترل و مبارزه با بیماری کرونا را از آن خود کرده‌است. اقداماتی همچون خرید دستگاه ونتیلاتور برای بیماران تنفسی در بیمارستان غرضی و امام رضا (ع) سیرجان، پرداخت مبالغی جهت ایجاد و تجهیز کارگاه تولید ماسک و همچنین مساعدت با فرمانداری سیرجان برای ستاد ویژه کمک‌های مومنانه قابل ذکر است. مساعدت با دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی سیرجان در خصوص خرید تجهیزات حفاظت فردی ویژه پرسنل و کادر درمان و تامین و تجهیز مراکز درمانی و کمک مالی به دستگاه‌های اجرایی در جهت تهیه اقلام ضروری بهداشتی از دیگر برنامه‌های اجرا شده، توسط شرکت گل‌گهر در مقابله با کرونا بوده‌است.

همچنین با همکاری بنیاد امور بیماران خاص و مجمع امور خیران سلامت برای رفع مشکلات بیماران صعب‌العلاج در ایام کرونایی کمک کرده و مساعدتی با دانشگاه علوم پزشکی خدمات درمانی برای تهیه اقلام ضدعفونی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی داشته‌است.

از دیگر حمایت‌های مادی و معنوی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در حوزه مقابله با کرونا می‌توان به پروژه بیمارستان تخصصی در حال ساخت این شرکت اشاره کرد که بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی این پروژه از سال ۱۳۹۵ آغاز شده‌است. شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در راستای ایفای هر چه بهتر نقش خود در باب مسوولیت‌های اجتماعی، بهبود در زیرساخت بخش سلامت کشور از طریق ساخت بیمارستان تخصصی را در دستور کار خود قرار داده‌است.

این پروژه با توجه به طراحی صورت گرفته و برخورداری از بخش‌هایی از قبیل قلب و آنژیوگرافی، سنگ شکن، رادیوتراپی، رادیولوژی، فیزیوتراپی، ارتوپدی، زنان و زایمان و ناباروری، کودکان، جراحی عمومی و داخلی، نقش بی نظیری در خدمت به امر درمان شهرستان و برخی شهر‌های اطراف خواهد داشت. در این پروژه از بهترین امکانات ساختمانی و تاسیساتی و نیز به روزترین تجهیزات پزشکی استفاده خواهد شد.

اقدامات فرهنگی، آموزشی و ورزشی

گل گهر از طریق روابط عمومی و امور بین الملل شرکت با مشارکت در برگزاری رویداد‌های بزرگ فرهنگی، هنری و اجتماعی در سطح استان کرمان و شهرستان سیرجان در این حوزه نی توانسته به خوبی نقش آفرینی کند. برگزاری برخی رویداد‌های فرهنگی و هنری توسط خود شرکت گل گهر نیز شکوفایی فرهنکی جدیدی در استان و شهرستان سیرجان به وجود آورده که از آن جمله می‌توان به نمایشگاه کتاب، سمپوزیوم‌های مجسمه سازی، دوره‌های آموزشی در هنر‌های مختلف، حمایت از انجمن‌های فرهنگی و هنری، تجلیل از پیشکسوتان عرصه هنر، اجرای جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری اشاره کرد. در حوزه ورزش نیز حمایت و اسپانسری شرکت گل گهر از تیم‌های ورزشی سیرجان قابل ذکر است.

اقدامات زیست محیطی

با توجه به این‌که منطقه معدنی و صنعتی گل گهر و همچنین مسیر دسترسی منطقه، جز مناطق بیابانی ایران به شمار می‌رود و با توجه به خشکسالی‌های اخیر منطقه لزوم توجه موضوعات زیست محیطی جهت پیشگیری از فرسایش خاک ضروری است. بررسی‌های به عمل آمده در مناطق بیابانی نشان می‌دهد که موفق‌ترین ودر عین حال مؤثرترین راه مقابله با فرسایش بادی و بیابان‌زدایی از طریق ایجاد پوشش گیاهی پایا است. بررسی‌های به عمل آمده در مناطق بیابانی نشان می‌دهد که موفق‌ترین و در عین حال مؤثرترین گزینه در این مناطق انجام عملیات نهال کاری است. درختان و درختچه‌ها در حاشیه راه‌های مناطق بیابانی ضمن بهبود محیط زیست منطقه می‌توانند وظیفه حفاظت از جاده را در مقابل سیلاب‌ها و باد‌های فرساینده محیطی به عهده گیرند. پروژه کمربند سبز جاده سیرجان- گل گهر در فاز اول به طول تقریبی ۲۵ کیلومتر و عرض کار ۲۰ متر به صورت رفت و برگشت در باند‌های یک طرفه‌احداث خواهد شد. هدف از این طرح گسترش پوشش درختی و درختچه‌ای این مسیر جهت زیبا سازی، کنترل گرد و غبار، استفاده بهینه از آب حاصل از بارندگی‌ها و سیلاب‌ها و جلوگیری از فرسایش خاک و نهایتا بهبود کیفیت چشم انداز مسیر است. لازم به ذکر است مرکز تحقیقات بین‌المللی بیابان دانشگاه تهران مشاور این طرح می‌باشد.

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر علاوه بر رشد تولید و سودآوری، توانسته‌است با اقدامات درخور مسوولیت اجتماعی، توسعه پایدار را برای مناطق مختلف استان کرمان ازجمله منطقه سیرجان به ارمغان بیاورد. عمل به مسنولیت‌های اجتماعی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر سیرجان توجه مسوولان و مردم استان کرمان را به خود معطوف کرده و موجب تحول و رونق در زندگی و معیشت افراد بسیاری شده که در این زمینه با توجه به اهمیت اقدامات حائز کسب عناوین برتر معین‌های اقتصادی شد.

درواقع شرکت گل گهر، در عین توجه توامان به فعالیت اقتصادی مجتمع خود و کمک به رونق، جهش، پشتیبانی و مانع زدایی از تولید، رسالت خطیر مسوولیت اجتماعی را به موازات آن بدون هرگونه تبعیضی به صورت کاملاً داوطلبانه و خیرخواهانه به پیش برده‌است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده