به گزارش میمتالز، غلامرضا مرحبا با اشاره به صف طولانی کامیونهای ترانزیتی و صادراتی در شهر مرزی آستارا جهت ورود به جمهوری آذربایجان برای دسترسی به مقاصد روسیه و قزاقستان که طول آن به بیش از ۳ کیلومتر هم رسیده، اظهار داشت: این امکان وجود داشت که بخشی از این صف کامیونها به بندر آستارا هدایت و با کشتیهای رو –رو (کشتیهایی که قابلیت حمل کامیونها را دارند) به مقاصد تعیین شده برسند، اما متاسفانه سازمان بنادر و دریانوردی به تعهدات خود درباره بندر آستارا عمل نکرده و این بندر در زمان مقرر لایروبی نشده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰۰ متر از کانال ورودی بندر لایروبی نشده و به همین دلیل کشتیهای سنگین با آبخور بالا نمیتوانند وارد بندر آستارا شوند، گفت: اکنون شاهد آن هستیم که از سرویس کشتیهای رو-رو به بندر انزلی استفاده نمیشود، ولی اگر لایروبی بندر آستارا انجام گردد، کشتیهای رو- رو میتوانند با ورود به این بندر، کامیونها را از طریق خطوط دریایی حمل کنند.
این نماینده مجلس ادامه داد: با انجام لایروبی کشتیهای رو-رو میتوانند با پهلو گیری در بندر آستارا بخش عمدهای از صف کامیونهای حامل محمولات ترانزیتی و صادراتی را به مسیر دریا منتقل کنند.
مرحبا با تاکید بر اینکه عدهای در مسیر توسعه بندر آستارا سنگ اندازی میکنند و اجازه نمیدهند که این بندر در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گیرد و سهم خود را در جابه جایی کالا و حمل و نقل بالا ببرد، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی برای لایروبی بندر آستارا با شرکتی به نام حشمت رود قراردادی منعقد کرده که طبق قرارداد آن شرکت میبایست در طول مدت ۶ ماه لایروبی بندر استارا را انجام میداد. هر چند شرکت بیش از دو و نیم برابر مبلغ اولیه قرارداد را از سازمان بنادر و دریانوردی دریافت کرده، اما با گذشت بیش از این ۶ ماه هم نتوانسته لایروبی را انجام دهد.
نماینده مردم آستارا در مجلس گفت: سازمان بنادر و دریانوردی بابت چنین قراردادی با شرکت حشمت رود باید به مجلس توضیح دهد.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: اگر هر چه سریعتر لایروبی انجام نشود، از طریق قوه قضاییه بر علیه مقصران تاخیر در لایروبی بندر آستارا شکایت خواهیم کرد.
وی با اشاره به عدم اجرای تعهدات سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به بندر آستارا ادامه داد: از فعالیت تجاری بندر استارا ۱۳ سال میگذرد و سازمان بنادر باید ۶ ماهه این بندر را لایروبی و با عمق بالای چهار و نیم متر به شرکت بهرهبردار تحویل میداد. در حالی که سازمان مذکور بهانه ضعف در امکانات لایروبی [در بنادر شمالی]را مطرح میکند، شرکت بهرهبردار بندر آستارا، تمام امکانات مورد نیاز برای لایروبی بندر را در اختیار دارد و سازمان بنادر باید پاسخگو باشد چرا همچنان به قرارداد با شرکت حشمت رود ادامه میدهد که آهن پارهای را به عنوان لایروب در بندر آستارا رها کرده و همین لایروب دو بار هم در حال غرق شدن بود و برای نجات آن هم به زحمت و دردسر افتادیم.
مرحبا با بیان اینکه لایروبی بندر آستارا در افزایش مبادلات منطقهای بین ایران، روسیه، قزاقستان و سایر کشورهای حوزه دریای خزر بسیار تاثیر خواهد بود، اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که در حال حاضر تمام کشتیها با نصف ظرفیت در بندر آستارا تردد میکنند تا بتوانند با توجه به عمق کم حوضچه و کانال از آن خارج شوند، اما اگر عمق آبخور افزایش یابد، کشتیهای بیشتری با تمام ظرفیت میتوانند در این خط فعال باشند.
وی افزود: به دلیل موقعیت بندر آستارا اگر این بندر لایروبی شود بسیاری از شرکتها ترجیح خواهند داد که از ظرفیت این بندر برای حمل کالا استفاده کنند و به طور قطع صف کامیونهای جادهای هم برای عبور از مرز زمینی کمتر میشود.
وی با اشاره به اظهاراتی مانند اینکه عدهای به دلیل رقابت بین بنادر انزلی و آستارا مانع از لایروبی بندر آستارا شده اند، تاکید کرد: قراردادن شهرهای یک استان مقابل هم، امر پسندیدهای نیست. بندر آستارا و بندر انزلی از بنادر جمهوری اسلامی ایران محسوب میشوند. هر یک از این بنادر ظرفیتهایی برای استفاده و حمل بار در اختیار دارند. تعطیل شدن بندر آستارا برای بندر انزلی فرصتی را ایجاد نمیکند و محدودیت در بندر انزلی یا تعطیل شدن آن بندر هم فرصتی برای بندر آستارا نیست. معتقدم تمام ظرفیتها باید در خدمت منافع ملی کشور قرار بگیرند.
نماینده مردم آستارا در مجلس افزود: در حال حاضر بخش بزرگی از ظرفیتهای این دو بندر خالی مانده و برای رشد تجارت در این منطقه باید تمام ظرفیتها را به کار بگیریم.
مرحبا درباره حل مشکل صف طولانی کامیونها در شهر آستارا و اسکان رانندگان گفت: البته برای حل مشکل صف طولانی کامیونهای ترانزیتی و صادراتی در شهر آستارا راهکارهای دیگری از جمله احداث تیرپارک مد نظر داریم. اما تا زمان ساخت تیرپارک به دنبال ایجاد مکانی برای پارک کامیونها هستیم که آنها براساس نوبت از این پارکینگ خارج و به سمت مرز حرکت کنند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر سرعت رویههای گمرکی باید افزایش پیدا کند. باید توجه داشته باشیم که ضعف تجهیزاتی در بخش ایکسری و باسکول باعث کندی عملیات گمرکی در مرز زمینی آستارا شده است. در حال حاضر تنها یک دستگاه ایکس ری در گمرک آستارا فعال است که در برابر این حجم از کامیون، کار با یک دستگاه ایکس ری سخت و کند میشود البته اخیرا برای اضافه شدن دو ایکسری دیگر قراردادی با شرکت تولید کننده داخلی منعقد شدهاست.
مرحبا گفت: همچنین با توافق انجام شده با طرف آذری آنها هم باید سرعت تحویل گیری کالا و انجام این دست از امور را افزایش دهند. البته جمهوری آذربایجان با مشکل محدودیت پذیرش کامیون در مرز محرم کندی روسیه مواجه است که باعث میشود در مرز ایران تعداد کامیونهای کمتری را پذیرش کند.
بندر آستارا با همین سطح آبخور و عمق کانال (که چیزی حدود ۳ متر است) در ده ماه اول امسال از لحاظ افزایش تردد تعداد کشتی رشد ۸ درصدی و از لحاظ عملکرد در صادرات افزایش ۱۲ درصدی را رقم زدهاست. همچنین این بندر با ایجاد اشتغال مستقیم برای ۲۵۰ نیروی کار در سطوح مختلف، سالانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزارتن کالا را از کشتیها تخلیه و بارگیری میکند که با حل مشکل لایروبی و فراهم شدن عمق ابخور کافی در کانال و حوضچه این بندر، افزایش سه برابری در حجم فعالیت و اشتغال زایی آن به ویژه از طریق جذب ترافیک کامیونهایی که برای عبور از مرز زمینی آستارا صف میکشند، را میتوان پیش بینی کرد.