تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۱۴
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۲۴۹۵۶۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

چرا تولید فولاد کاهش یافت؟/ مواد اولیه فولاد کمیاب شد

‌می‌متالز - تولید فولاد به دلیل قطعی مکرر برق و گاز و افزایش هزینه‌های تمام‌شده کاهش یافت. حسام‌ الدین والی، کارشناس صنعت فولاد، با تائید این خبر گفت: مواد اولیه فولاد به‌ ندرت یافت می‌شود. همچنین به دلیل توقف ساخت‌وساز‌ها و پروژه‌های عمرانی تولید قراضه و ضایعات ساختمانی دیگر به اندازه گذشته نیست و این امر تاثیر منفی روی بازار می‌گذارد.

به گزارش می‌متالز، قطعی مکرر برق و گاز در فصل‌های مختلف سال باعث شد که صنایع فولادی زیان‌ده شوند. حالا دیگر تولید فولاد و زنجیره‌های پایین‌دستی آن تحت تاثیر این قطعی‌ها قرار دارد. از سوی دیگر، با رکود تولید مسکن و کاهش ساخت‌وساز تولید قراضه را به حداقل رسانده است. آمار‌های انجمن فولاد نیز از افت سه تا هشت درصدی فرآورده‌های مختلف فولادی حکایت دارد.

قطع گاز عامل کاهش تولید فولاد

در همین زمینه یک کارشناس و تولیدکننده فولاد گفت: در یک سال اخیر در فصل تابستان با قطعی برق و در فصل زمستان با قطعی گاز مواجه بوده‌ایم. همچنین کمیاب‌شدن مواد اولیه این صنعت باعث شد تا برخی تولیدکننده‌ها فعالیت خود را متوقف کنند یا تنها در زمانی که مواد اولیه دارند، به فعالیت خود ادامه دهند.

حسام‌الدین والی در این زمینه توضیح داد: علاوه بر قطعی برق و گاز، این روز‌ها هزینه انرژی واحد‌های تولیدی نیز روند صعودی دارد. به عنوان مثال برای تولید شمش نیاز به آهن اسفنجی و قراضه داریم. اما تولید قراضه به دلیل افزایش قیمت هزینه‌های ساخت تا حدودی متوقف شده و از طرف دیگر آهن اسفنجی نیز به بورس کالا عرضه می‌شود و افزایش تقاضا قیمت آن را بالا برد.

ناتوانی تولیدکنندگان از خرید مواد اولیه

او همچنین اضافه کرد: قطعی گاز شرایطی را به وجود آورد که تولیدکنندگان دیگر نمی‌توانند واحد‌های تولید کنسانتره و گندله را احیا کنند. در نتیجه موجودی کارخانه‌ها با قیمت بالا به شکل مستقیم به بازار یا بورس عرضه می‌شود این در حالی است که فعالان بخش خصوصی خرید مواد اولیه با قیمت بالا برایشان توجیه‌پذیر نیست.

این تولیدکننده بیان کرد: کاهش تولید فولاد به زنجیره‌های بعدی یعنی تامین میلگرد، نبشی و … آسیب می‌رساند. قطعا برای احیای تولید و ثبات جایگاه فولاد در رتبه دهم جهان باید در تامین برق و گازی فکر اساسی شود.

براساس این گزارش، اخیرا تعطیلی ۱۱۰ کارخانه فولادی خبرساز شد. همین تعطیلی دومینووار کارخانجات می‌تواند بزرگ‌ترین تهدید بر سر راه تولید و جایگاه جهانی ایران باشد. پیش از نیز سیاست‌های دستوری و دخالت دولت در بازار عقب‌نشینی تولیدکنندگان فولاد را به دنبال داشت.

پیش‌تر سید رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره تولیدکنندگان فولاد گفت: «سیاست نادرست دولت سیزدهم بلایی را سر صنعت آورد که ترامپ با اعمال هشت تحریم نتوانست جلو توسعه و تولید آن را بگیرد.».

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده