تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۱۴
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۲۴۹۷۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در جلسه غیرعلنی مجلس مطرح شد؛

میرکاظمی: تخصیص ارز ترجیحی موجب افزایش ۸ برابری تورم شده است/ شرط مجلس برای حذف ارز ترجیحی

‌می‌متالز - رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تأکید کرد: تخصیص ارز ترجیحی یعنی اینکه بانک مرکزی کالا‌های اساسی پول خرج می‌کند و از طرف دیگر ۸ برابر موجب افزایش حجم نقدینگی نیز می‌شود.

به گزارش می‌متالز، سید محمدرضا میرتاج‌ الدینی عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ با اشاره به جزئیاتی از جلسه غیرعلنی امروز مجلس، گفت: در این جلسه آقای میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گزارشی از وضعیت یارانه‌های جبرانی حذف ارز ترجیحی به نمایندگان ارائه کرد؛ همچنین آقای ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی نیز نکاتی را درباره برنامه‌های این وزارتخانه درباره تأمین زنجیره و امنیت غذایی و کالا‌های اساسی مطرح کرد.

وی افزود: همچنین در ادامه این جلسه رؤسای کمیسیون‌های کشاورزی، انرژی، تلفیق بودجه، اقتصادی، کمیسیون ویژه جهش تولید و رئیس دیوان محاسبات نیز نکاتی را پیرامون ارز ترجیحی مطرح کردند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ تصریح کرد: جمع‌بندی جلسه غیرعلنی امروز مجلس این بود که نسبت به این مساله مهم اقتصادی درباره ارز ترجیحی، هماهنگی و همفکری بین مجلس و دولت، شرط اساسی است.

میرتاج‌ الدینی ادامه داد: مجلس نیز در این جلسه بر روی حمایت از تأمین معیشت مردم تأکید کرد و قرار شد هرگونه اقدام و تصمیم‌گیری درباره ارز ترجیحی، در شرایطی باشد که بازار کنترل شده و هم حمایت کافی از معیشت مردم نیز وجود داشته باشد؛ مجلس از چنین تصمیمی حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه رئیس مجلس نیز در این جلسه غیرعلنی بر ضرروت هماهنگی بین دولت و مجلس در راستای تصمیم‌گیری برای ارز ترجیحی تأکید کرد، گفت: در این جلسه درباره هیج موضوعی تصمیم‌گیری نهایی نشد و قرار شد موضوع ارز ترجیحی در جلسات کارشناسی به دقت مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ اضافه کرد: همچنین در این جلسه مسائل کارشناسی مطرح شد و نمایندگان دولت و مجلس موضوعات را به صورت کارشناسی پیش بردند، بر روی اینکه تصمیم مشترک در زمینه ارز ترجیحی باید اتخاذ شود نیز تأکید شد.

میرتاج‌ الدینی افزود: در بخش دیگری از جلسه غیرعلنی مجلس تبعات وضعیت موجود حذف ارز ترجیحی مطرح شد و آقای میرکاظمی نیز بر روی این موضوع تأکید داشت تخصیص ارز ترجیحی یعنی اینکه بانک مرکزی کالا‌های اساسی پول خرج می‌کند و از طرف دیگر ۸ برابر موجب افزایش حجم نقدینگی نیز می‌شود.

وی تأکید کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه در این جلسه بر روی این موضوع تأکید داشت که قصد داریم مسیری را در پیش بگیریم که تورم ناشی از حجم نقدینگی را کنترل کنیم.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ تصریح کرد: البته حذف ارز ترجیی به معنای حذف یارانه نیست، بلکه ساماندهی یارانه‌های کالا‌های اساسی است، مجلس هم بر روی این نکته تأکید دارد که یارانه کالا‌های اساسی به طور مستقیم به دست مردم برسد.

حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی در پایان خاطرنشان کرد: در جلسه غیرعلنی امروز مجلس بر روی شیوه مواجهه با ارز ترجیحی مباحث کارشناسی مطرح و قرار شد که در جلسات کارشناسی دیگری بحث و تبادل نظر صورت گیرد.

منبع: خبرگزاری آنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده