تاریخ: ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۲۹
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۲۵۰۷۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صادرات ۲۰۹ میلیون دلار کالا از گمرک تمرچین پیرانشهر

‌می‌متالز - رییس اداره صنعت، معدن وتجارت شهرستان پیرانشهر گفت: طی ۱۰ ماهه نخست امسال بیش از ۲۰۹ میلیون دلار از گمرک تمرچین صادر و در همین بازه زمانی انواع کالا‌های مورد نیاز کشور به ارزش بیش از ۵۱ میلیون و ۷۱۰ میلیون دلار وارد کشور شده است.

به گزارش می‌متالز، قادر پیروتی گفت: با توجه به نزدیکی این شهرستان به مرز، دسترسی آسان به بازار‌های بکر کشور عراق و استقرار پایانه مرزی تمرچین در پیرانشهر موقعیت بسیار خوبی را برای سرمایه گذاری جهت تولید و صادرات ایجاد کرده است.

او افزود: هم اکنون در این شهرستان ۷۳ واحد صنعتی با حجم سرمایه گذاری بیش از یک هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال مستقیم برای یک هزار و ۵۹۸ نفر در حال فعالیت می‌باشند که عمده تولیدات واحد‌های صنعتی پیرانشهر صادراتی بوده و شهرک صنعتی پیرانشهر یکی از فعال‌ترین شهرک‌های صنعتی استان است.

پیروتی با اشاره به برنامه‌های توسعه صنعتی در پیرانشهر گفت: در این شهرستان در حال حاضر ۱۲ طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی با حجم سرمایه گذاری بیش از یک هزار و ۱۸۴ میلیارد ریال در حال تکمیل و وارد شدن به چرخه تولید می‌باشد که تأثیر خوبی در اشتغالزایی و ثروت آفرینی در شهرستان خواهد داشت.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان پیرانشهر تصریح کرد: این شهرستان دارای ۱۳ معدن دارای پروانه بهره برداری معتبر می‌باشد، این معادن دارای ۸ میلیون و ۱۵۰ هزار تن انواع مواد معدنی هستند که زمینه اشتغال مستقیم را برای ۱۱۶ نفر فراهم ساخته اند.

پیروتی اضافه کرد: در شهرستان پیرانشهر ۳ هزار و ۸۷۵ واحد صنفی دارای پروانه کسب معتبر با اشتغال زایی مستقیم برای ۱۲ هزار و ۸۲۰ نفر و ۴۸۰ واحد صنفی بدون پروانه صنفی با اشتغال زایی برای یک هزار نفر در حال فعالیت هستند که واحد‌های صنفی فاقد پروانه در حال ساماندهی هستند.

رییس اداره صمت پیرانشهر بیان کرد: در راستای نظارت بر عملکرد واحد‌های صنفی و غیر صنفی این شهرستان از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه ۳ هزار و ۹۷۲ مورد بازرسی انجام و ۳۳۲ فقره پرونده تخلف صنفی به ارزش بیش از ۴۶ میلیارد و ۶۹۴ میلیون ریال تشکیل و جهت رسیدگی بیشتر و صدور حکم نهایی به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.

پیروتی اظهار کرد: در ۱۱ ماهه نخست سال جاری در خصوص احتکار در این شهرستان ۱۹ مورد بازرسی انجام و یک فقره پرونده تخلف احتکار به ارزش بیش از ۲۰۵ میلیون ریال تشکیل شد و در حوزه مبارزه با قاچاق کالا ۶۰ مورد بازرسی انجام و یک فقره پرونده تخلف قاچاق کالا به ارزش بیش از ۳۲ میلیون ریال تشکیل و به مراجع ذیصلاح ارجاع داده شد.

او با اشاره به عملکرد بازرگانی خارجی این اداره نیز گفت: طی ۱۰ ماهه نخست امسال بیش از ۴۰۶ میلیون و ۶۸۳ هزار کیلو کالا به ارزش بیش از ۲۰۹ میلیون دلار از گمرک تمرچین صادر و در همین بازه زمانی بیش از ۴۳ میلیون و ۶۶۸ هزار کیلو انواع کالا‌های مورد نیاز کشور به ارزش بیش از ۵۱ میلیون و ۷۱۰ میلیون دلار وارد کشور شده است.

پیروتی اضافه کرد: بیش از یک هزار کارت مرز نشینی در این شهرستان صادر شده است که بیش از یک هزار فرصت شغلی را برای مردم پیرانشهر ایجاد کرده است.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی هه وال موکریان

عناوین برگزیده