تاریخ: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۵
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۲۵۱۱۲۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو

تمایل مجلس به انحصار واردات برای ایران خودرو و سایپا!/ واردات برای تنظیم بازار یا نجات دو خودرو ساز

تمایل مجلس به انحصار واردات برای ایران خودرو و سایپا!/ واردات برای تنظیم بازار یا نجات دو خودرو ساز
‌می‌متالز - دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی قصد داشت که واردات انحصاری در اختیار دو خودروساز بزرگ باشد و این را به وسیله قانون دائمی منحصر به تولیدکنندگان کنند.

به گزارش می‌متالز، چندی پیش لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: دولت و نظام مخالف واردات خودرو نیستند، مخالف واردات خودرو نماینده واردکنندگان است. موضوعی که سه سال است محل مناقشه فعالان و کارشناسان صنعت خودرو بوده و اکنون با اظهار نظر این عضو کمیسیون صنایع و معادن کمی پیچیده به نظر می‌رسد. از این رو مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو طی گفتگو با «بازار» نسبت به شفاف سازی این موضوع پرداخت:

قصد داشتند که واردات انحصاری در اختیار دو خودروساز بزرگ باشد و این را به وسیله قانون دائمی منحصر به تولیدکنندگان کنند.

به عنوان دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص اعلام نظر مخالفت در خصوص واردات براساس آنچه که پیشتر لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشته، توضیح می‌دهید؟

سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت که بزرگترین مخالف واردات خودرو نماینده واردکنندگان است. در آن جلسه اعلام کردم مخالف این نوع واردات هستم. زیرا قصد داشتند که واردات انحصاری در اختیار دو خودروساز بزرگ باشد و این را به وسیله قانون دائمی منحصر به تولیدکنندگان کنند. این مورد ظلم به همه مردم است، امروز همه ناراحت از وجود انحصار در بازار خودرو هستند. چرا باید دو موضوع صادرات و واردات خودرو را به هم گره بزنیم؟

تمایل مجلس به انحصار واردات برای ایران خودرو و سایپا!/ واردات برای تنظیم بازار یا نجات دو خودرو ساز

نظر خودروسازان در خصوص واردات خودرو با قانونی که قرار بوده مقرر شود، چه بود؟

خودروسازان در آن جلسه گفتند بهترین قانون برای ما بوده و بیشترین استفاده را خواهیم برد. اگر هدف تنظیم بازار و علاقه با این موضوع وجود دارد، چرا به هر شخص حقیقی و حقوقی به ازای صادرات هر نوع کالا و خدمات براساس معادل ارزی آن با سیاست‌های تنظیمی دولت، اجازه اقدام به واردات نمی‌دهند؟ چرا نمی‌گویند سیاست گذاری تشویقی و بگویند همه براساس سیاست‌های تنظیمی دولت می‌توانند خودرو وارد کنند. برای تشویق این مساله اعلام کنند در ازای صادرات خودرو و یا قطعه تولید داخل ۵۰ درصد تعرفه مشمول واردات خواهد شد. چرا اینگونه سیاست گذاری نمی‌کنند و این بار مسوولیت را زمین گذاشتند و توپ را به زمین دولت می‌اندازند؟ دولتی که در پرداخت حقوق کارمندان چالش دارد. با این شرایط می‌گویند موافق واردات هستیم باید واردات انجام شود، چه کسی گفته مخالف واردت هستیم؟ در همان جلسه عرض کردم کی بازار را مهندسی و بهم زد. این قانون اگر تصویب شود قول می‌دهم منجربه به واردات خودرو با هدف تنظیم بازار نخواهد شد.

به مهندسی بازار اشاره کردید، این مهندسی را کدام نهاد یا سازمان انجام داد؟

فراموش نکردیم نظم بازار توسط دولت بهم خورد و قیمت خودرو را دولت قبل مهندسی کرد، شاهدیم امروز قیمت خودرو را به این جایگاه رسانند. لازم به ذکر است که مقام معظم رهبری نیز در خصوص کیفیت خودرو گلایه داشتند، امروز نیز نمایندگان مجلس می‌خواهند به سرعت مقرارتی را تصویب کنند، نام آن را بگذارند واردات را آزاد کردیم. می‌گویم سر مردم را کلاه نگذاریم. در جلسه مذکور یک کارشناس خبره مانند دکتر کاکایی در آن جلسه بودند، نمایندگان دو خودروساز نیز حرفم را تایید کردند. حاضران در جلسه اعلام کردند، اگر با هدف تنظیم بازار واردات با این قانون می‌خواهد آزاد شود، قانون خوبی نیست. مجلسی‌های بودند که فقط اصرار داستند این قانون را تنظیم و تا پایان جلسه نشستند، چرا باید کاری کنند که به نفع مردم نیست؟ قانون نباشد یا اگر هست باید به نفع مردم و تنظیم بازار باشد. اگر نمی‌توانیم قانون تصویب کنیم، اما می‌توانیم نقد کنیم. چطور آقای سیاهکلی بیان می‌کند، ما از دلالی می‌افتیم؟ این حق را برای خود محفوظ می‌دانم نسبت به این اتهام، پاسخ دهم. تا کنون شخصا خودرو معامله، وارد یا دلالی نکردم. این قانون اگر تصویب شود قول می‌دهم منجربه به واردات خوردو با هدف تنظیم بازار نخواهد شد.

منبع: خبرگزاری بازار (تحلیل بازار)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده