تاریخ: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۶
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۲۵۱۱۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بهادری جهرمی:

درباره ناکارآمدی ارز ترجیحی اختلافی بین دولت و مجلس نیست

‌می‌متالز - سخنگوی دولت گفت: توسعه روابط با همسایگان یکی از راهکار‌های دولت است که به واسطه آن خنثی‌سازی تحریم‌ها نیز صورت گرفت.

به گزارش می‌متالز، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در گفتگوی ویژه خبری در خصوص عملکرد ۶ ماهه دولت، گفت: در ۵ ماه ابتدایی فعالیت دولت مردمی ۱۵ سفر استانی توسط رئیس‌جمهور انجام شده است.

وی افزود: هر ماه سه سفر به طور میانگین برگزار شد، فردا سفر شانزدهم برگزار می‌شود و رئیس‌جمهور مهمان مردم گلستان خواهند بود. سفر استانی در راستای اهداف دولت برای در میدان بودن است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در سفر‌های استانی فقط روز سفر رئیس‌جمهور در استان در رسانه‌ها دیده می‌شود، گفت: حجم کار‌های کارشناسی پیش از سفر دیده نمی‌شود؛ بیش از ۱۲۰۰ ساعت جلسه با استانداران و مقامات استان‌ها در این ۱۵ سفر برگزار شده است.

بهادری جهرمی تأکید کرد: در سفر‌های استانی از مقامات محلی خواسه می‌شود اولویت‌های استان احصا شود. از ۳ هزار و ۸۹۲ طرح پیشنهادی که در جلسات مختلف کارشناسی در این ۱۵ سفر استانی توسط مدیران استانی و ملی ارائه شد، در نهایت ۱۹۹۷ طرح مصوب شده است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در مجموع ۱۵ سفر استانی، علاوه بر مصوبات هر استان، رئیس‌جمهور نیز ۱۷۰ دستور جهت بررسی مشکلات و موضوعات خاص استان صادر کرده است.

بهادری جهرمی اضافه کرد: حدود ۹۹ درصد آزادسازی انجام شده و آزادسازی کمتر از یک کیلومتر از سواحل هنوز باقی مانده است که باید برای انتقال تأسیسات به خارج از محدوده ۶۰متر احداثات جدید ایجاد شوند. تشکر از همه دستگاه‌ها، نهاد‌ها و به خصوص ستادکل نیرو‌های مسلح و رسانه ملی که همکاری کردند؛ از مردم برای کمک و نظارت به دولت در این بخش دعوت می‌کنیم و هر جا تخلفی مشاهده کردند، گزارش دهند.

وی با بیان اینکه از نظر دولت این طرح آزادسازی سواحل به صورت موفق نهایی شده است، گفت: الگوی حرکت دولت مردمی همین الگو مشابه آزادسازی سواحل است. دولت اراده جدی برای تحول دارد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت باور دارد که به تنهایی و بدون همیاری مردم توانایی حل مشکلات جاری کشور را نخواهد داشت. پیش از اتمام مهلت بیست روزه رئیس‌جمهور، به وزیر کشور دستور دادند با حضور استانداران و شهرداران شهر‌های ساحلی و وزرای مرتبط برنامه روشنی برای بهره‌برداری مناسب مردم از سواحل آزاد شده داشته باشند.

بهادری‌جهرمی با تأکید بر اینکه نوع نگاه دولت در مقابله با کرونا همکاری مردم در حل مشکلات ملی است، گفت: در خصوص کرونا تصمیم‌گیری‌ها بنا به شرایط روز است.

وی افزود: اگر مردم مشابه اینکه در ابتدای شروع کار دولت برای تزریق واکسن همراهی کردند، در دز سوم هم همراهی کنند، ان‌شاءالله محدودیت‌های چندانی در حوزه سفر‌های نوروزی نخواهیم داشت.

سخنگوی دولت ادامه داد: کسی که می‌خواهد به سفر نوروزی برود، باید حتما دُز سوم را تزریق کرده باشد و سخنگوی ستاد ملی کرونا نیز شرایط سفر‌های نوروزی را اعلام کرده است.

بهادری‌جهرمی درباره کوتاه‌ترین زمان ممکن برای رفع فقر مطلق، گفت: رئیس‌جمهور با اشاره به طرح‌های قبلی متولیان امر، عنوان کرد که نمی‌شود هشت ساله برای مشکل روز مردم (برنامه رفع فقر مطلق) منتظر برنامه‌های بلندمدت بود.

وی تصریح کرد: وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی متولی این موضوع هستند که با همکاری بخش‌های مختلف، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در دستورکار قرار دهند. باید متناسب با ظرفیت هر استان بررسی کرد که چه اقداماتی در زمینه اشتغال یا تسهیلات انجام شود.

سخنگوی دولت همچنین درباره برنامه دولت برای یارانه‌ها نیز، گفت: به روزرسانی بانک‌های اطلاعاتی مربوط به یارانه‌ها چه در زمینه حذف و چه در زمینه اضافه کردن افراد به صورت مستمر در دستورکار است.

بهادری‌جهرمی تأکید کرد: بخش زیادی از منابع یارانه به صورت غیرنقدی و پنهان است، نگاه کارشناسان این است که اکثر این نوع یارانه (ارز ۴۲۰۰) به افرادی تعلق می‌گیرد که توانمندی مالی بیشتری دارند، بنابراین اصلاح آن در دستورکار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی باید تصمیم‌گیری نهایی در زمینه ارز ترجیحی داشته باشد، در خصوص ناکارآمدی ارز ترجیحی اختلافی بین دولت و مجلس نیست.

سخنگوی دولت در ادامه درباره عادلانه شدن حقوق و دستمزد، اظهار کرد: نظام پرداخت حقوق و مزایا عادلانه نیست، در جلسه هیات دولت، گزارشی را رئیس سازمان امور اداری و استخدامی ارائه داد که اصلاحاتی در این زمینه انجام می‌شود؛ با یک فرآیندی به سمت اصلاح نظام پرداخت می‌رویم، این موضوع نیازمند همکاری مجلس است.

بهادری‌جهرمی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع سیاست خارجی دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در حوزه سیاست خارجی نگاه متوازن از سوی دولت پیگیری می‌شود. کشور‌های منطقه بیشترین قرابت را با ما دارند.

وی اضافه کرد: در سفر‌های مختلفی که رئیس‌جمهور در این مدت داشت و ملاقات‌هایی که انجام شده، شاهد توسعه صادرات غیرنفتی هستیم که بخش زیادی از آن با توجه به توسعه همکاری‌ها با کشور‌های همسایه بوده است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در خصوص فروش نفت و بازگشت ارز‌های نفتی، شرایط قابل قبولی داریم، توسعه روابط با همسایگان یکی از راهکار‌های دولت است که به واسطه آن خنثی‌سازی تحریم‌ها نیز صورت گرفت؛ ثبات بازار ارز نتیجه این اقدامات بوده است.

بهادری‌جهرمی درباره سیاست تمرکززدایی دولت سیزدهم نیز تأکید کرد: یکی از گلایه‌های استانداران این است که نگاه به مسائل منطقه‌ای نیست، در این زمینه رئیس‌جمهور دستور داد تا وزیر کشور با برگزاری جلسات مشترک میان استانداران و وزرا، مواردی که نیاز نیست در تهران برای آن‌ها تصمیم‌گیری شود، شناسایی کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده