تاریخ: ۰۲ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۱۰
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۲۵۱۴۳
سرویس خبر : انرژی

سود چین و روسیه از تحریم ایران، دلیل خروج شرکت‌ها

می متالز - یک کارشناس حوزه انرژی در خصوص خروج شرکت‌های خارجی از ایران گفت: چین و روسیه از تحریم ایران سود می‌برند، به همین خاطر شرکت‌های "روس نفت" و شرکت ملی نفت چین (CNPC) در دوره تحریم از ایران خارج می‌شوند.
سود چین و روسیه از تحریم ایران، دلیل خروج شرکت‌ها

به گزارش می متالز، سعید ساویز کارشناس حوزه نفت گفت: مقایسه دوره پیشین تحریم‌ها با دوره کنونی نشان می‌دهد که چین و روسیه در آن دوره که تحریم‌ها بین‌المللی بود در راستای تحریم اقدام نمی‌کردند، اما این بار که تحریم‌ها تنها توسط آمریکا اعمال شده است، اعلام می‌کنند که در راستای تحریم اقدام خواهند کرد.

وی ادامه داد: برای مثال می‌توان به کونلون بانک اشاره کرد. بانکی که در دوره تحریم‌های بین‌المللی برای تراکنش مالی با ایران ایجاد شده بود، اما در این دوره از تحریم‌ها فعالیت خود را متوقف کرد.

این کارشناس حوزه انرژی همچنین در خصوص ایجاد یک بانک جدید توسط چین نیز اظهار کرد: این بانک نیز به احتمال زیاد به صورت دلاری و یا یورویی با ایران کار نخواهد کرد.

ساویز در ادامه گفت: سیاست‌گذاری چین و روسیه به این صورت است که تولید نفت و گاز ایران و در نهایت، صادراتش کاسته شود.

وی افزود: اگر صادرات نفت ایران کاهش پیدا کند، روسیه می‌تواند برای پوشش این کمبود عرضه تولید خود را افزایش دهد، علاوه بر این تحریم ایران قیمت نفت را همواره در بازه‌ای مطلوب تثبیت خواهد کرد.

ساویز ادامه داد: این در حالی است که روسیه همچنان به دلیل حمله به کریمه هزینه‌های کلانی را پرداخت می‌کند و بیشتر از هر زمانی به پول نفت نیاز دارد. همچنین باید به این مساله نیز اشاره کرد که اگر قیمت نفت افت کند، روسیه با مشکلات شدید اقتصادی رو به رو خواهد شد.

این کارشناس حوزه انرژی در خصوص استفده چین از تحریم ایران نیز اظهار کرد: چین نیز مثل همیشه در شرایط غیر معمول خود را خریدار مطمئن نفت ایران معرفی خواهد کرد. به این معنی که آن مقدار مشخص صادرات نفت ایران نیز به سمت چین می‌رود.

وی ادامه داد: چینی‌ها نیز با توجه به این که فروش نفت ایران دشوار است، شرایطی را تعیین خواهند کرد که کالای خود را به هر شیوه ای به ایران به فروش برسانند. از این رو به جای پول نفت کالای تولیدی خود را در اختیار ایران قرار خواهند داد.

ساویز همچنین افزود: این دامی است که چین و روسیه تلاش دارند ایران را به سمت آن هدایت کنند. چرا که کشورهایی مانند چین و روسیه همیشه به دنبال سود خود هستند، و در این مقطع تحریم ایران برایشان سود آور است.

گفتنی است چندی پیش شرک "روس نفت" پس از دو شرکت "لوک اویل" و "زاروبژ نفت" روسیه فعالیت خود را در ایران به تعلیق درآورد. همچنین شرکت ملی نفت چین (CNPC) نیز توسعه فاز 11 پارس جنوبی را به رغم قرارداد رسمی به دلیل تحریم ها رها کرد.

عناوین برگزیده
واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران
با حضور سهامداران عمده و اعضای هیات مدیره ایرالکو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مدیر امور اراضی استان مرکزی و مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای باختر انجام شد؛

واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران