تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۳۲
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۲۵۱۴۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

روسیه در فکر ملی کردن کسب‌وکار‌های خارجی

‌می‌متالز - روسیه به دنبال راه حلی قانونی جهت توقیف شرکت‌هایی است که بیش از ۲۵ درصد آن‌ها تحت مالکیت خارجی است.

به گزارش می‌متالز، دولت روسیه در فکر توقیف و ملی کردن سرمایه‌های شرکت‌های خارجی است که به‌خاطر جنگ اوکراین درحال خروج از روسیه هستند.

این اقدام که به تلافی تحریم‌های غربی و خروج صد‌ها کسب‌وکار بین‌المللی از روسیه انجام‌شده، بیشتر یک اقدام خودخواهانه است تا واقع‌بینانه، و تاثیر چندانی بر اقتصاد روسیه در شرایط فعلی ندارد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با مقامات دولتی گفت کرملین می‌تواند راه‌حلی قانونی برای توقیف این شرکت‌های بین‌المللی بیابد.

پوتین گفت دولت می‌تواند این کسب‌وکار‌ها و شرکت‌ها را به کسانی واگذار کند که واقعاً قصد کار کردن دارند و ابزار‌های قانونی و بازاری کافی برای این کار وجود دارد.

وزارت اقتصاد روسیه اعلام کرد که موقتاً کنترل کسب‌وکار‌هایی را که بیش‌از ۲۵ درصد آن‌ها تحت مالکیت خارجی است در دست می‌گیرد.

لایحه‌ای در خصوص این شرکت‌ها در مجلس روسیه پیشنهاد شده که طبق آن مدیریت خارجی این شرکت‌های بین‌المللی در ابتدا ۳ ماه طول می‌کشد و پس‌از آن دولت این کسب‌وکار‌ها را به مزایده می‌گذارد.

البته شرکت‌های متعلق به کشور‌های غیردوست با روسیه می‌توانند با آغاز دوباره فعالیتشان در این کشور جلوی روند ملی شدن خود را بگیرند.

علاوه‌بر تحریم‌های رسمی که آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه اعمال کرده‌اند، بسیاری از کسب‌وکار‌ها و برند‌های بزرگ غربی قصد توقف فعالیت خود را در این کشور دارند یا روسیه را ترک کرده‌اند. کوکاکولا، مک‌دونالد و پپسی فعالیت‌های خود را در این هفته در روسیه متوقف کردند.

شرکت‌هایی مانند اپل، ایکیا، فورد و بسیاری از شرکت‌های دیگر فروش خود را متوقف کرده و فروشگاه‌های خود را در ماه گذشته در روسیه تعطیل کردند.

کرملین اعلام کرد در یک اقدام تلافی‌جویانه دیگر، صادرات بیش‌از ۲۰۰ محصول خود از جمله کالا‌های الکترونیکی و تجهیزات مخابراتی را ممنوع می‌کند.

روسیه صادرات گندم و محصولات کشاورزی به اتحادیه اقتصادی اوراسیا را هم ممنوع کرده‌است.

اوکراین هم با تصویب قانونی املاک متعلق به دولت روسیه یا شهروندان آن را توقیف می‌کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده