تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۰۸
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۲۵۱۵۳۸
سرویس خبر : انرژی

پس از برق و گاز، نوبت به گرانی آب رسید + جزییات و اینفو

‌می‌متالز - پیش از این دولت در قالب تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، تعرفه گاز و برق را اصلاح و افزایش داده بود و حالا در روز‌های آخر سال نوبت به آب رسیده است. به‌گفته یک مقام ارشد وزارت نیرو، براساس این مصوبه، تعرفه آب برای مشترکانی که بیش از الگو‌های تعیین شده مصرف کنند، افزایش خواهد یافت.

به گزارش می‌متالز، دولت در آخرین روز‌های سال به اصلاح تعرفه‌های آب تصمیم گرفت. به این ترتیب از ابتدای نخستین روز فروردین ۱۴۰۱ مشترکان آب در بخش‌های مختلف برای اینکه پول اضافه نپردازند، باید خود را آماده کنند تا آب کمتری مصرف کنند. دیروز علی اکبر محرابیان وزیر نیرو با اعلام اینکه تغییر تعرفه‌های آب در جلسه اخیر هیأت دولت مصوب شده است، گفت: تعرفه‌های جدید از سال آینده اجرایی خواهند شد.

پیش از این دولت در قالب تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، تعرفه گاز و برق را اصلاح و افزایش داده بود و حالا در روز‌های آخر سال نوبت به آب رسیده است. به‌گفته این مقام ارشد وزارت نیرو، براساس این مصوبه، تعرفه آب برای مشترکانی که بیش از الگو‌های تعیین شده مصرف کنند، افزایش خواهد یافت، اما مشترکانی که براساس رعایت الگو‌های تعیین شده مصرف داشته باشند، مشمول هیچ افزایشی نخواهند شد. محرابیان هدف از تغییر تعرفه را یک گام به سمت اصلاح رفتار مشترکان و رعایت الگو‌های مصرف اعلام کرد.

آفر ۵۰% کندوهاست:نصف هزینه، مهمان ما

افزایش تعرفه آب براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ صورت گرفته که آیین‌نامه آن به جای فروردین در واپسین روز‌های اسفند سال نهایی و جهت اجرا ابلاغ شده است.

درخواست محرابیان از مشترکان

وزیر نیرو می‌گوید: معدود مشترکانی که مصارفی بیش از حد الگو دارند، باید بیشتر رعایت کنند؛ زیرا آب در شبکه شرب در سطح بسیار بالایی تصفیه و عمده آبی که در شبکه‌های شهری توزیع می‌شود، از بالاترین سطح استاندارد‌ها برخودار هستند. او توضیح می‌دهد: در اغلب کشور‌های جهان آبی که در شبکه شهری توزیع می‌شود آب بهداشتی است، درحالی‌که در شبکه‌های آب ایران این آب هم بهداشتی و هم قابل شرب است. برای تامین، انتقال و تصفیه و توزیع آب سرمایه‌گذاری‌های سنگینی می‌شود. او اضافه کرد: از طرفی منابع آبی محدود هستند و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی انجام شده است، بنابراین ضرورت دارد این آب را با حداکثر صرفه‌جویی مصرف کنیم.

به‌گفته محرابیان، این آیین‌نامه و قانون تأکید دارد، تا افرادی که مصرف غیرمعقول دارند، به‌صورت پلکانی نرخ تعرفه آن‌ها افزایش خواهد یافت.

قانون بودجه چه می‌گوید؟

قانون بودجه امسال وزارتخانه‌های نفت و نیرو را موظف می‌سازد در سال۱۴۰۰ تعرفه‌های آب، برق و گاز مشترکین خانوار‌های کشور را به‌گونه‌ای اصلاح کنند که با رعایت مناطق جغرافیایی کشور، تعرفه مشترکان کم‌مصرف خانوار‌های محروم تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی برابر صفر، مشترکان تا الگوی مصرف به‌صورت یارانه‌ای و مشترکان پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف به‌صورت غیریارانه‌ای و براساس الگوی افزایش پلکانی (آی. بی. تی) تعیین شود. تعرفه به نرخ صفر آب خانوار‌های مذکور براساس بعد خانوار محاسبه می‌شود. البته میزان افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف باید حداقل به‌اندازه‌ای تعیین شود که بارمالی رایگان کردن تعرفه مشترکان کم مصرف را جبران کند و به تامین منابع جدید نیاز نداشته باشد. اصلاح تعرفه‌های آب، برق و گاز به استناد قانون بودجه امسال در شرایطی صورت می‌گیرد که باید منتظر نهایی شدن قانون بودجه سال آینده بود و دید که بازهم تعرفه‌ها افزایش می‌یابد یا نه؟

تصمیم جدید دولت چیست؟

براساس مصوبه هفته پیش دولت، صورتحساب مشترکان کم مصرف، یعنی مشترکان خانگی با مصرف تا یک سوم الگوی مصرف تعیین شده سال ۱۳۹۴ و مشترکان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی رایگان خواهد بود.

اما مشترکان آبی که مصرف بالاتر از الگو داشته باشند، باید پول بیشتری بپردازند. میزان افزایش بهای آب این دسته از مشترکان براساس ضرایب مختلف تعیین شده است و تعرفه آب مشترکان خانگی با مصرف بالاتر از الگوی مصرف بسته به ضرایب اعلام شده نسبت به قیمت غیریارانه‌ای شامل مجموع هزینه تامین آب محاسبه و دریافت خواهد شد. هزینه تامین آب شامل هزینه توزیع آب و جمع‌آوری فاضلاب به اضافه مقادیر غیریارانه‌ای هزینه آب خام و انرژی برق برای پمپاژ آب می‌شود که نسبت به مازاد مصرف الگوی تعیین شده به‌صورت پلکانی حساب و از مشترکان گرفته خواهد شد. براساس مصوبه جدید دولت متوسط تعرفه آب مصارف صنعتی، عمومی غیرآموزشی و دستگاه‌های اجرایی و تجاری به‌ترتیب براساس ضرایب یک و ۱.۵ نسبت به هزینه تامین آب محاسبه و دریافت می‌شود.

دولت همچنین به وزارت نیرو مجوز داده در صورت محدودیت در تامین آب مشترکان، جریان آب مشترکان با مصرف بیش از ۲ برابر الگو را با اعلام اخطار قبلی به‌صورت موقت قطع کند.

نرخ‌های جدید آب

با تصمیم جدید هیأت وزیران نرخ فروش آب تولیدی آب شیرین‌کن‌ها در ایستگاه‌های توزیع آب در محل و در ظروف خریداران برای هر لیتر حداکثر معادل ۴۰ ریال برای سال آینده خواهد بود و نرخ فروش آب شیرین تولیدی بخش خصوصی که از طریق شبکه توزیع در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد به ازای هر واحد مسکونی تا مصرف ۱۰ مترمکعب در ماه براساس تعرفه آب بهای خانگی حساب و برای مصرف بیشتر به‌ازای هر مترمکعب تا سقف قیمت قرارداد با بخش خصوصی حساب و دریافت می‌شود. اعضای دولت همچنین مصوب کرده‌اند که کارمزد دفع فاضلاب مشترکان خانگی ۷۰ درصد و غیرخانگی ۱۰۰ درصد آب بهای مصرفی خواهد بود و تعرفه آب در کاربری خانگی روستایی معادل ۵۰ درصد و برای مشترکین غیرخانگی روستایی معادل ۱۰۰ درصد تعرفه آب نزدیک‌ترین شهر محاسبه شود و تعرفه آب شرب مشترکان تحت پوشش مناطق عشایری هم همانند آب شرب روستایی محاسبه خواهد شد.

پس از برق و گاز، نوبت به گرانی آب رسید + جزییات و اینفو

پس از برق و گاز، نوبت به گرانی آب رسید + جزییات و اینفو

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جماران (جی پلاس)

عناوین برگزیده