تاریخ: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۲۳
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۲۵۱۷۱۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در چهارمین همایش فلزات غیرآهنی مطرح شد؛

چالش‌های بخش معدن در حوزه ماشین‌آلات

‌می‌متالز - معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو گفت: مهم‌ترین چالشی که امروز پیش روی معدنکاری است، بحث منطق نامشخص در تعیین توان ساخت داخل برای تامین نیاز‌های معادن کشور است.

به گزارش می‌متالز، حسام مقدم‌علی در چهارمین همایش فلزات غیرآهنی با اشاره به چالش‌های بخش معدن در حوزه ماشین‌آلات اظهار کرد: مهم‌ترین چالشی که امروز پیش روی معدنکاری است، بحث منطق نامشخص در تعیین توان ساخت داخل برای تامین نیاز‌های معادن کشور است.

معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو با اشاره به گرانی ماشین‌آلات و ممنوعیت‌های پیش‌آمده در زمینه واردات گفت: نقش هزینه‌های ماشین‌آلات اعم از خرید، تعمیر، نگهداری و هزینه سوخت بخش بزرگی از هزینه کار در معدن است که وقتی با هزینه فرسودگی ناوگان جمع می‌شود، به افزایش هزینه‌های تولید در بخش معدن منجر می‌شود. در نتیجه وقتی این موارد در کنار سایر مشکلات معدن مثل گرانی ماشین‌آلات یا برخی محدودیت‌ها گردهم می‌آیند، بسته‌ای سخت علیه فعالیت معدنی را تشکیل می‌دهند که معدن را در تنگنا قرار می‌دهد.

وی افزود: با توجه به پیشرفت‌هایی که اخیرا در عملیات معدن‌کاری در جهان رخ داده، اهمیت برخورداری از دستگاه‌های معدنی جدید دوچندان شده است. بدون این ادوات و رشد ظرفیت بارگیری و باردهی در معادن، نمی‌توان رشد تولید را تجربه کرد. بماند که هزینه سوخت در شرایط رشد حجم معدن‌کاری متغیر مهمی است که باید به آن توجه کرد؛ بنابراین اگر قرار است در بخش معدن توسعه پیدا کنیم، خواه ناخواه باید سایز عملیات معدن بزرگ‌تر شود.

حسام مقدم‌علی تاکید کرد: معادن ما نیز نسبت به دهه ۶۰ یا ۸۰ متفاوت شده است. امروز معادن عمق بیشتری دارد و میزان باطله‌برداری از آن افزایش پیدا کرده است. همه این فاکتور‌ها نیز ما را به سمت بهینه‌تر ساختن عملیات معدن‌کاری و استخراج سوق می‌دهد. بخشی از این بهینگی با سخت‌افزار به دست می‌آید. سخت‌افزار نیز عمدتا ماشین است. نرم‌افزار این حوزه نیز لجستیکی است که در داخل معدن به استفاده از ماشین‌آلات نظم می‌دهد و از آن‌ها راندمان می‌گیرد.

معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو با اشاره به مشکلات توسعه ظرفیت معدن‌کاری در کشور گفت: همه این مشکلات کنونی زمانی به وقوع پیوست که انسدادی در بحث ثبت سفارش ماشین‌آلات معدنی رخ داد. پیرو این مساله در فروردین ۱۴۰۰ صورت‌جلسه‌ای در سطح معاونان وزیر احصا شد و در آن تا سال ۱۴۰۳ به برآورد نیاز کشور به ماشین‌آلات پرداخته شد. سوال اساسی این بود که ما چقدر ماشین‌آلات در حوزه‌های مختلف نیاز داریم. همچنین بحث شد چه میزان از این ادوات از طریق صنایع داخلی و تولیدکنندگان قابل حصول است.

وی در ادامه با اشاره به حجم عملیات معدنی در کشور گفت: آمار‌های ما نشان می‌دهد چیزی بین ۳/ ۱ تا ۵/ ۱میلیارد تن حجم عملیات معدن‌کاری در دو بخش معدن و صنایع معدنی در کشور است. با نگاه به مسوولیتم در حوزه سازمان توسعه لازم است یادآور شوم، حجم عملیات معدن‌کاری ما در بخش معادن در سال ۱۴۰۳ به بیش از ۸۰۰ میلیون تن می‌رسد که این بدون برآورد بخش مس است. در واقع در این دوره زمانی تنها ظرف سه سال در بخش‌های مختص به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران حجم عملیات دو برابر می‌شود. بررسی ما برای اطلاع از کمبود‌های خود در مجموعه‌ها و زیرمجموعه‌های سازمان ما را به این عدد رساند که به بیش از ۶۰۰ دستگاه ماشین‌آلات جدید نیاز داریم که این عدد در کنار نیاز شرکت مس به ماشین‌آلات، نیاز را به ورای ۹۰۰ دستگاه از انواع شاول، گریدر، دامپ تراک، بولدوزر و بیل می‌رساند.

مقدم علی در پایان گفت: بخشی از این البته از طریق صنایع داخلی قابل رفع است و در این هیچ بحثی نیست. بخش دیگری هم بسیاری معتقدند بهتر است داخلی‌سازی شود. این یعنی در قالب تامین سرمایه بخش معدن برای ساخت پروتوتایپ اولیه در کارخانه‌ها، توسعه R&D و... احتمالا به ساخت برسد. در عین حال، بخشی از این نیاز باید از طریق واردات تامین شود. قفل کردن این بخش قطع به یقین نتیجه‌ای جز آسیب دیدن حوزه معدن در کشور ندارد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده