تاریخ: ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۳۶
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۲۵۲۰۳۹
سرویس خبر : انرژی

جذب سرمایه‌گذاری خارجی ۵۰۰ میلیون دلاری در قرارداد توسعه لایه نفتی پارس جنوبی

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: قرارداد توسعه، تولید و ازدیاد برداشت از لایه نفتی میدان پارس جنوبی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار با یکی از شرکت‌های معتبر بین‌المللی و شرکت تاسیسات دریایی امضا شده است.

به گزارش می‌متالز، محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در شبکه خبر تلویزیون با اشاره به انعقاد قرارداد توسعه، تولید و ازدیاد برداشت از لایه نفتی میدان پارس جنوبی در شرایط تحریم اظهار داشت: این قرارداد به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار با یکی از شرکت‌های معتبر بین‌المللی و شرکت تاسیسات دریایی امضا شده است.

وی افزود: حدود یک میلیارد دلار ارزش بهره‌برداری از این قرارداد در طول ۲۰ سال بوده و ۵۰۰ میلیون دلار نیز اصل سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد.

خجسته‌مهر گفت: در این قرارداد برای اولین بار از حفاری‌های افقی با تکنولوژی‌های نوین در سطح بین‌المللی استفاده می‌شود و همچنین تزریق آب یکی از روش‌های ازدیاد برداشت که برای اولین بار در این میدان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: اصلاح شناور پالایشگاهی و همچنین تکنولوژی‌های دیگری که قصد جذب آن‌ها را در طول ۴ سال داریم و همچنین مدل مخزنی و مطالعه جامع مخزنی نیز در این قرارداد مدنظر قرار گرفته است.

قرارداد توسعه این میدان به مدت ۲۰ سال و در چارچوب قرارداد جدید بالادستی مذاکره و نهایی شده است، طرف قرارداد موظف است تمامی منابع مالی لازم به‌منظور اجرای طرح شامل هزینه‌های مستقیم سرمایه‌ای، هزینه‌های غیرمستقیم و هزینه‌های بهره‌برداری را تأمین کند. بدین ترتیب وزارت نفت دولت سیزدهم موفق به جذب سرمایه‌گذاری خارجی در شرایط تحریم شد.

منبع: ایران پترونت

 

عناوین برگزیده