تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۶
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۲۵۲۲۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران:

افزایش درآمد‌های نفتی فعالان بخش خصوصی را نگران می‌کند

‌می‌متالز - رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران گفت: آنچه فعالان بخش خصوصی را به شدت نگران کرده، افزایش فروش نفتی ایران در صورت احیای برجام و برخی تغییرات در عرصه بین المللی است که در صورت عدم توجه لازم، پسرفت اقتصادی را به دنبال دارد.

به گزارش می‌متالز، غلامحسین شافعی چهارشنبه شب در مراسم قدردانی از صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی در محل اتاق بازرگانی مشهد به افزایش درآمد‌های نفتی ایران پس از توافق طرفین در مذاکرات وین اشاره و بیان کرد: در دیداری که اخیرا با رییس جمهوری داشتم، نگرانی مزبور مطرح و از وی درخواست شد که این بار درآمد‌های نفتی کشور صرف توسعه اقتصادی بویژه زیرساخت‌های آن شود، چرا که در صورت عدم توجه به تکمیل زیرساخت‌های اقتصاد، هیچ تحولی در اقتصاد رخ نخواهد داد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران برگزاری مراسم قدردانی از صادرکنندگان نمونه را کافی ندانست و گفت: اینکه یک لوحی به صادرکننده نمونه بدهند و او را تشویق کنند، کافی نیست، اگر قرار است قدرشناسی از صادرکننده نمونه انجام گیرد باید اقدامات دیگری به ویژه برای حفظ حرمت آنان در دستور کار قرار گیرد.

شافعی افزود: صادرکنندگان نمونه به دنبال قدردانی مالی دولت نیستند بلکه می‌خواهند اگر خدمتی به کشور می‌کنند، مورد توجه مسوولان قرار گیرند و حرمتشان حفظ شود.

وی اظهار داشت: ما هیچ وقت نتوانستیم از فرصت‌های طلایی که برای توسعه صادرات کالا از کشور به وجود می‌آید، استفاده مناسب داشته باشیم، شرایطی که بین روسیه و اوکراین و همچنین رویکرد اتحادیه اروپا به وجود آمده است، نخستین فرصت اقتصادی پیش آمده برای ایران نیست، پیش از این هم فرصت‌هایی در خصوص قطر و ایجاد اختلاف بین روسیه و ترکیه برای ایران بوجود آمد، اما بهره کافی از آن برده نشد.

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: چند روز قبل در نشستی که با رضایی، معاون اقتصادی رییس جمهوری در تهران برگزار شد، موضوع مزبور را طرح کردیم که چرا از فرصت‌های پیش آمده به نحو مطلوبی استفاده نشده و باید دلایل این موضوع بررسی شود، شرایط به وجود آمده برای روسیه و اتحادیه اروپا نیز یک فرصت طلایی است که اگر برنامه ریزی اصولی در این زمینه توسط بخش خصوصی و بخش دولتی انجام گیرد، این فرصت هم مانند گذشته از بین خواهد رفت.

شافعی اضافه کرد: از سوی دیگر اگر همین فردا زمینه افزایش سه برابری صادرات کالا به کشور‌های مزبور فراهم شود، ایران آمادگی لازم در حوزه زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه حمل و نقل را برای توسعه صادرات خود ندارد.

رییس اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان کرد: صادرکنندگان کشور طی یکی دو سال اخیر با رفتار‌های اهانت آمیزی مواجه شدند، اما با وجود همه ناملایمات، حفظ اقتصاد کشور به دست پرتوان آنان بوده و اگر در آینده نزدیک گشایشی در وضعیت اقتصادی کشور بوجود آید، باید به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر برداشته شدن موانع در مسیر صادرات کالا عمل شود.

وی اضافه کرد: صادرکنندگان به عنوان سرداران جبهه اقتصادی در حال جنگ هستند و با تیر‌هایی که از رو به رو به سمت آنان شلیک می‌شود، مقابله می‌کنند، اما با تیر‌هایی که از پشت سر به آنان شلیک می‌شود باید چه کنند؟ افق‌های روشنی برای اقتصاد کشور به وجود آمده، اما ابزار‌های لازم برای استفاده مناسب از این افق‌ها فراهم نیست و باید این ابزار‌ها تامین شود.

شافعی به اتفاق خوشایند دیگری اشاره و بیان کرد: در هفته جاری مقرر شد ریاست اتاق‌های بازرگانی کشور‌های عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و دبیرخانه‌های آن به ایران واگذار شود، این مهم فرصت لازم را به کشورمان می‌دهد تا ارتباطات خود را با کشور‌های عضو اکو توسعه دهد و فعالان بخش خصوصی نیز باید ضعف‌های داخلی را شناسایی کرده و با همکاری و تشریک مساعی با یکدیگر آن‌ها را برطرف کنند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی استان خراسان رضوی (ایرنا)

عناوین برگزیده