تاریخ: ۰۶ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۴۴
بازدید: ۲۸۹
کد خبر: ۲۵۲۳۰۳

نقش مؤثر دانش بنیان‌ها در توسعه بومی سازی تولید

‌می‌متالز - یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه باید در زنجیره تولید از فناوری جدید استفاده کرد، گفت: در صورت تحقق این موضوع میزان ساخت داخل محصولات در کشور افزایش خواهد یافت.

به گزارش می‌متالز، حمیدرضا فولادگر، با اشاره به اینکه در ده سال اخیر نامگذاری سال‌ها با محوریت اقتصادی صورت گرفته است، افزود: در طول پنج سال اخیر بحث تولید از جمله مهمترین تأکیدات رهبری برای حل اقتصاد کشور بوده است.

وی با اعلام اینکه به اعتقاد رهبری رشد تولید محوری‌ترین راهکار برای حل مشکل اقتصادی کشور است، گفت: شعار امسال هم با محوریت تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین تعیین شده است. البته باید این نکته را نیز مدنظر قرار داد که هر فرایند دانش بنیانی به اشتغال چند برابری منجر نمیشود بلکه تأثیرات پایه‌ای را در اقتصاد و کاهش حجم اشتغال دارد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: قرار بر این بود که ایران نقش اول علم و فناوری و اقتصاد را در منطقه داشته باشد، اما متاسفانه عدم برنامه ریزی‌های مناسب باعث شد تا ما نتوانیم هنوز به این شعار دست پیدا کنیم.

وی با اعلام اینکه در بخش توسعه اقتصادی ما با سه ضلع علم، فن آوری و اقتصاد روبه رو هستیم، تصریح کرد: باید علم به سوی فناوری و تجاری سازی حرکت کرده و در نهایت با اقتصادی کردن بتوانیم روند توسعه اقتصادی را فراهم کنیم.

فولادگر اضافه کرد: برای تحقق شعار امسال باید دستگاه‌ها مأموریت محور عمل کرده و موضوعات دانش‌بنیان را به عنوان یک موضوع اصلی در برنامه‌ریزی‌های خود قرار دهند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه باید در زنجیره تولید فناوری جدید مورد استفاده قرار گیرد، گفت: باید دانش فنی در کشور بومی‌سازی شود. در صورت تحقق این موضوع میزان ساخت داخل محصولات در کشور افزایش خواهد یافت.

وی گفت: باید در عرصه‌های فناوری‌های روز حضور پررنگ داشته باشیم جهان به سرعت در حال حرکت است و ما باید در مسیر رشد و توسعه اقتصاد اقدامات لازم را انجام دهیم.

فولادگر با تاکید بر اینکه باید عقب‌ماندگی خود را در استفاده از دانش فنی روز جبران کنیم، گفت: باید از قافله علم و فناوری عقب نمانیم. اقتصاد باید به سمت است تا اشتغال پایداری در کشور فراهم شود. البته این موضوع به معنی بستن درب‌های کشور نیست وقتی خودمان تولیدکننده باشیم و زنجیره تکمیل را در اختیار داشته باشید تحت تأثیر فشار‌های خارجی قرار نخواهیم گرفت و حتی در سطح اقتصاد بین المللی نقش موثری خواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده