تاریخ: ۰۴ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۴۹
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۲۵۲۲۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نیازمند انقلاب اقتصادی هستیم

می متالز - رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: در اقتصاد نیاز به انقلاب اقتصادی داریم، تا با این روند بتوانیم ضعف‌ها را پوشش دهیم.

به گزارش می‌متالز، محمدحسین روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، درخصوص شعار سال ۱۴۰۱ تحت عنوان «تولید دانش‌بنیان، اشتغال‌زایی» اظهار کرد: شعار سال گذشته نامگذاری هوشمندانه‌ای بود که ما را به سمت اقتصاد و تولید سوق داد و به‌طور کلی باید گفت که مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته با هدف و برنامه‌ریزی خاصی نقاط کشور را شناسایی کردند و براساس آن نقاط ضعف، شعار سال را انتخاب کردند، تا این نقاط ضعف برطرف شود.

وی ادامه داد: شعار سال گذشته از آن دست شعار‌هایی بود که نظر مقام معظم رهبری بر این بود که توجه جامعه را به تولید و اقتصاد جلب کنند که خوشبختانه به اندازه زیادی این کار صورت گرفت که البته هنوز محدودیت‌هایی در حوزه تولید داشته و داریم، چرا که تولید ما به لحاظ کیفیت رقابت‌پذیر نیست.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد:، اما با این بود باید گفت که در حقیقت نامگذاری‌های شعار سال از سوی مقام معظم رهبری همیشه مثبت بوده و همواره نتایج مثبتی هم به همراه داشته است.

روشنک با اشاره به برطرف شدن نقاط ضعفی که داشته‌ایم، بیان کرد: در واقع نقطه ضعف ما این است که الگویی که در نظر داریم به آن برسیم را طراحی نکرده‌ایم و ما اگر از ۴۰ سال گذشته شروع به حمایت خودروسازی که نماد صنعت ماست کرده‌ایم، اما الگویی برای اینکه این حمایت با چه تضمین و تعهدی است و هدف ما از این حمایت‌ها چیست، نداشته‌ایم.

وی تأکید کرد: بنابراین، چون این هدف را نداشتیم و تعیین نکرده بودیم، امروز پس از ۴۰ سال به جایی رسیده‌‎ایم که رهبر معظم انقلاب با صراحت می‌فرمایند که ناراحتی مردم از خودروسازی‌ها به حق است و خودروسازی نتوانسته برای کشور کاری انجام دهد.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: مقام معظم رهبری در سال گذشته و پیش از آن از صنایع تولیدات خانگی حمایت و واردات را ممنوع کردند که به دنبال این کار ایشان همت و تولید داخلی چندین برابر تولیدات خارجی شد، اما کیفیت تولیدات کاهش پیدا کرد.

روشنک اظهار کرد: در حقیقت تا زمانی‌که نتوانیم برای سرمایه و پولداری احترام قائل شویم و به افرادی میدان دهیم که از حساب خود پول بردارند و بنگاه اقتصادی، تولید و صنعت ایجاد کنند و تنها هدفشان گرفتن تسهیلات از بانک‌ها باشد و این تسهیلات را صرف هزینه‌های شخصی خود کنند، ما در اقتصاد به جایی نخواهیم رسید.

وی افزود: به نظر من اولاً اقتصاد ما از دولتی بودن لطمه می‌بیند و ثانیاً از خصولتی بودن که بدتر از خصوصی و دولتی است، لطمه می‌بیند و سوماً از توقعی است که در جامعه ایجاد کرده‌ایم که جامعه بر این باور است که اگر هر کار اقتصادی که انجام شود، تنها باید از طریق تسهیلات بانکی باشد.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تأکید کرد: در اقتصاد نیاز به انقلاب اقتصادی داریم و باید این کار در کشور صورت گیرد تا بتوانیم این ضعف‌ها را پوشش دهیم و تا چه زمانی مردم ما باید مجبور باشند ضعف اقتصاد کشور را مدیریت کنند و اقتصاد و بنگاه کشور و همچنین بنگاه خصولتی و خصوصی کشور را به دوش بکشند؟ و همچنین ما تا چه زمانی باید از این بنگاه‌ها حمایت کنیم؟

روشنک عنوان کرد: ما در بحث تولید دانش‌بنیان هم با این مشکلات مواجه هستیم و مقام معظم رهبری نیز در بیانات خود به این موضوع اشاره فرمودند. دانش‌بنیان این است که ما بتوانیم خودرویی که با دنیا رقابت کند را تولید کنیم، آیا ما توانسته‌ایم این کار را انجام دهیم؟ ما چه دانش‌بنیانی داشته‌ایم؟ ضمن اینکه اولین مؤلفه‌ای که دانش‌بنیان به آن نیاز دارد، فضای اینترنت قوی، عدم محدودیت در شبکه‌های اجتماعی دارد، اما آیا ما این مولفه را داریم؟

وی با بیان اینکه دانش‌بنیان نیاز به شعار ندارد، اظهار کرد: با توجه به اینکه گفته می‌شود ما واحد‌های دانش‌بنیان زیادی در کشور داریم، اما واقعاً این واحد‌ها دانش‌بنیان هستند؟ به عنوان مثال در خراسان در صنعت زعفران با وجود اینکه تسهیلات دانش‌بنیانی هم به آن‌ها داده شده از چه دانش‌بنیانی استفاده می‌کنند؟ از این‌رو است که مقام معظم رهبری می‌دانند که ما در این حوزه دچار ضعف هستیم و بر همین اساس شعار سال را تولید دانش‌بنیان نام نهادند تا ما به عنوان فعالین اقتصادی و... در این کشور به رفع این نقاط بپردازیم.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: معاون علمی-فناوری رئیس جمهور این شعار مقام معظم رهبری را نبایستی به عنوان یک تشویق برای خود بداند بلکه باید به عنوان یک انتقاد برای خود در نظر بگیرد. پس آن دسته از افرادی که تصور می‌کنند نامگذاری سال‌ها توسط مقام معظم رهبری در هر مورد منظور حمایت از آن صنعت و حوزه است بدانند که اینگونه نیست بلکه این افراد باید این شعار‌ها را انتقادی به حوزه‌های خود بدانند.

روشنک خاطرنشان کرد: این مقدار پیشرفتی که در حوزه علمی در کشور شاهد هستیم حاصل سال‌ها نامگذاری مقام معظم رهبری و اقتصاد مقاومتی است ما باید اقتصاد خود را بر پایه داشته‌های خود بنا کنیم. اما در روستا‌ها چه فناوری و بنگاه علمی راه‌اندازی کرده‌ایم؟ برای تأمین آب روستایی و کشاورزی چه فناوری و علمی را به کار برده‌ایم؟ برای خشک شدن مخاذن آب زیرزمینی از چه علم و فناوری استفاده کرده‌ایم؟

وی اظهار کرد: این در حالی است که همچنان که توانسته‌ایم در صنایع موشکی، هوافضا و هسته‌ای به جایی برسیم که دنیا از ما بترسد، اما چرا نتوانسته‌ایم در رشته‌های اقتصادی به این مرحله از پیشرفت دست پیدا کنیم؟

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بارگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: ما اگر کاری کنیم که اشتغال‌زایی را که مقام معظم رهبری در نامگذاری شعار امسال به آن اشاره کردند به یک افتخار بزرگ تبدیل شود در این صورت می‌توانیم انتظار داشته باشیم که اشتغال در کشورمان رونق بگیرد.

شعار‌های سال را شهید نکنیم

روشنک خاطرنشان کرد: بنابراین اگر به این موارد توجه نکنیم در حقیقت نامگذاری‌ها را شهید می‌کنیم آن چنان که بسیاری از نامگذاری‌های مقام معظم رهبری را شهید کرده‌ایم. به عنوان مثال ما در اقتصاد مقاومتی که تأکید مقام رهبری بوده است چه کاری انجام داده‌ام؟ کجاست اقتصاد مقاومتی مردمی؟ در مقابله با واردات به نفع تولید داخلی چه کاری انجام داده‌ایم؟ و کدام نظرات مقام معظم رهبری را با جان و دل اجرا کرده‌ایم؟

وی اظهار کرد: از این‌رو ما باید تلاش کنیم روح نامگذاری‌های مقام معظم رهبری را بگیریم، حمایت کنیم و در آن جو حرکت کنیم نه با جلسات و کمیسیون‌ها و شعار‌های مختلف این کار را انجام دهیم.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تأکید کرد: به هر حال همه افراد اعم از رسانه‌ها، فعالین اقتصادی، مردم و در رأس همه ما معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری باید تلاش کنیم تا شعار امسال مقام معظم رهبری را شهید نکنیم. به عنوان مثال دولت باید اهدافی که برای امسال دارد را اعلام کند و در پایان سال نیز آن دسته از اقداماتی که انجام داده است را نیز گزارش دهد.

روشنک خاطرنشان کرد:، اما این نکته را نبایستی فراموش کرد که اینکه ملت بزرگ ایران توانست در مقابل تحریم‌های غرب قد علم کند کار بزرگی را انجام داده است، اما اگر به شعار‌های سال آن گونه که مورد انتظار مقام معظم رهبری بوده و هست عمل می‌کردیم همین مشکلاتی هم که امروز مردم برای خرید کالا‌های خود با آن‌ها مواجه هستند را نمی‌بایست می‌داشتیم.

منبع: خبرگزاری بین المللی قران استان خراسان رضوی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده