تاریخ: ۰۸ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۱۱
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۲۵۲۳۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رکوردشکنی‌های نرخ تورم در منطقه یورو ادامه دارد

‌می‌متالز - اقتصاددان‌ها عقیده دارند بالا رفتن قیمت انرژی به خاطر اختلال در عرضه نفت روسیه و همچنین افزایش قیمت محصولات کشاورزی در نتیجه بحران اوکراین، نرخ تورم در اروپا را در سال جاری میلادی تا رکورد ۶.۷ درصد بالا ببرد.

به گزارش می‌متالز، انتظار می‌رود تورم در منطقه یورو در ماه مارس باز هم افزایش یابد و از رکورد ۵.۹ درصدی که در ماه گذشته به آن رسیده بود هم فراتر رود.

اقتصاددان‌ها عقیده دارند رشد قیمت مصرف‌کننده در این منطقه ۶.۵ درصد خواهد بود. تورم هسته که قیمت مواد غذایی و انرژی را به‌خاطر بی‌ثباتی آ‌نها در برنمی‌گیرد هم احتمالاً از ۲.۹ درصد در ماه گذشته میلادی تا ۳.۳ درصد بالا می‌رود.

این بدان معناست که نرخ تورم در منطقه یورو سه‌برابر بیشتر از ۲ درصدی خواهد بود که بانک مرکزی اروپا هدف‌گذاری کرده بود. بیشتر این تورم مربوط به قیمت انرژی می‌شود که افزایش بیشتری در ماه‌های آینده خواهد داشت.

انتظار می‌رود این تورم بالا بیشتر مربوط به هزینه‌های بالاتر انرژی شود، اما سایر عوامل هم نقش خواهند داشت. جنگ اوکراین باعث شده قیمت محصولات کشاورزی و کود‌های شیمیایی که روسیه و اوکراین از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان آن بوده‌اند، افزایش قابل‌توجهی داشته باشد. اقتصاددان‌ها عقیده دارند تورم مواد غذایی در منطقه یورو طی ۶ ماه آینده بالاتر می‌رود؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود تورم در اروپا در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی به اوج ۷.۴ درصد برسد و نرخ سالانه تورم تا ۶.۷ درصد بالا رود.

اقتصاددان‌ها از نزدیک در حال بررسی افزایش دستمزد‌ها هستند که احتمالاً فشار بر قیمت‌ها را افزایش خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده