به گزارش میمتالز، محمدصادق مفتح درباره طرح خرید شفاف، اظهار داشت: فاز اول این کار از ابتدای دی ماه شروع شد و عمدتا گروه کالاهایی را شامل میشد که کمترین سهم را در کالاهای اساسی مورد نیاز داشت.
وی ادامه داد: در ۴ مرحله اجرای این طرح، ۱۴ هزار قلم کالا تحت پوشش (درج قیمت تولید کننده) قرار گرفته است و در فاز پنجم که از ابتدای اردیبهشت ماه اجرا خواهد شد ۶۰ هزار قلم کالای دیگر مشمول این طرح خواهند شد که در مجموع حدودا ۷۴ هزار قلم کالا تحت پوشش قرار میگیرند.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی اضافه کرد: سه مرحله عمده انجام کار داریم که شامل مراحل تولید، توزیع و فروش میشود؛ هر مرحله هزینه مربوط به خود را دارند، یک هزینه معقول و پذیرفته شده است و یک هزینه هم ممکن است منجر به سودجوییهای در بازار گردد و قیمتها از حد معقول بالاتر برود، بنابراین وظیفه دولت ایجاد مکانیزمی است که اولا رقابت را در بازار شکل دهد که به نفع مصرف کننده نهایی باشد و دوما میزان هریک از هزینهها واضح و شفاف باشد.
مفتح درباره مکانیزم تعیین قیمت در مرحله توزیع نیز بیان داشت: هیئت تعیین و تثبیت قیمتها در سازمان حمایت که یک نهاد رسمی برای قیمت گذاری است، ضرایبی (به طور متوسط معقول) را برای مراحل مختلف کار مشخص کرده اند؛ با محاسبه تمامی اینها و ضرایب بین قیمت تولید کننده، توزیع کننده و مصرف کننده را بسته به نوع کالا را تهیه میکنند.
وی تصریح کرد: اگر اصل را بر این بگیریم که محاسبه هزینه تولیدکننده روشهای خاص خود را دارد، مرحله توزیع و فروش ضرایب خاص خود را دارد که هیات تعیین و تثبیت قیمت ها، ضرایب را محاسبه و اعلام میکنند.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی بیان داشت: درج همزمان قیمت مصرف کننده و قیمت تولیدکننده بر روی کالا از حدود یک ماه قبل شروع شده است و موافقت ستاد تنظیم بازار با این اقدام به منزله حذف درج قیمت تولیدکننده روی کالا نیست. ابتدای اردیبهشت ماه فاز پنجم پروژه آغاز میشود و گروه پنجم کالاها به این طرح اضافه میشوند.
مفتح ادامه داد: قیمت تولید کننده مبنای محاسبه مالیاتی واحد تولیدی است و حدس ما این است که واحد تولیدی نمیتواند قیمت را از قیمت منطقی بیشتر درج کند، چون ملاک محاسبه مالیات بر درآمد ناخالص (قیمت واحد ضرب در تعداد کالا) آن واحد خواهد شد.
وی با تاکید بر این که نظام تولید، توزیع و پخش ما یک نظام به شدت غیرشفاف است، گفت: محور اصلی این طرح شفاف سازی است و هم رقابت تشدید خواهد شد، زمانی که تولید کننده تنها قیمت مصرف کننده را درج میکرد، در مواجهه با ممیزی، هزاران هزینه غیر شفاف (هزینه پخش وتوزیع) دیگر را نیز باید جزء هزینههای خود میآورد، اما الان قیمت درب کارخانه هیچ هزینه دیگری را در برنمی گیرد، غیر از هزینههای مستقیمی که در کارخانه انجام میشود و در صورتهای مالی آن واحد تولیدی وجود دارد، بنابراین خود این اقدام ترمزی در برابر زیاده خواهیهای احتمالی سوء استفاده گران خواهد بود.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی بیان کرد: اینکه قیمت درب کارخانه درج میشود، مکانیزم نظارت خود به خودی ایجاد میشود و دیگر انگیزهای بر درج قیمت غیر معقول وجود ندارد، بنابراین بخش عظیمی از نظارتهای ما تبدیل به مکانیزمهای طبیعی شد که در کشور وجود دارد، مثل ممیزهای مالیاتی که هرساله واحدها را بررسی و مالیات اخذ میکنند بنابراین انگیزه برای زیاده خواهی از آن بخشی از واحدهای تولیدی که دچار آن میشدند گرفته شد.
مفتح بیان داشت: در بحث توزیع و فروش، کالاها به دو دسته زود گردش (مانند لبنیات یا مواد مصرفی روزانه) و کالاهای کند گردش یا بادوام (لوازم خانگی) تقسیم میشوند، توسط سازمان حمایت اعلام شد که ۲۰ درصد برای کالاهای با گردش سریع و حداکثر ۳۰ درصد هم برای کالاهای کند گردش جهت محاسبه قیمت مصرف کننده نهایی ملاک قرار گیرد.
وی در پایان، درباره چشم انداز این طرح بیان داشت: ضرورتی بود که باید در سنوات گذشته اتفاق میافتاد، اما به هر حال این کار در حال حاضر شروع شده و جای تشکر از همکاری اصناف کشور دارد که اگر همکاری آنها نبود کار به این حد موفق نمیشد؛ ما باید نظام تولید، توزیع و فروش را شفاف و رقابتی کنیم.
منبع: شاتانیوز