تاریخ: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۶
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۲۵۱۴۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان صمت یزد:

درج قیمت تولیدکننده برروی کالا از پروژه‌های تحولی وزارت صمت است

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد گفت: یکی از پروژه‌های تحولی وزارت صمت، پروژه درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاهاست و به صورت مرحله‌ای در حال اجرا می‌شود.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا علمداریزدی افزود: تا به امروز شاهد اجرای موفق ۴ مرحله از این طرح بوده‌ایم و شفاف‌سازی قیمت‌ها، بهره‌مندی قانونی و منطقی هر یک از عوامل زنجیره تولید، توزیع و عرضه از سود‌های مصوب قانونی، حذف واسطه‌های غیرضروری، کاهش قیمت تمام شده کالا برای اصناف، روزآمدسازی شیوه‌های نظارت در بازار، روان‌سازی نظام قیمت‌گذاری و همچنین کاهش بهای پرداختی توسط مصرف‌کنندگان را می‌توان از اهداف این طرح برشمرد.

وی ادامه داد: در استان یزد تا به امروز ۵۴ محصول از ۳۶ واحد تولیدی شامل این طرح شده است و تا پایان سال، تمامی کالا‌های تولیدی در کشور نیز مشمول این طرح خواهند شد و شاهد درج قیمت تولیدکننده برروی آن‌ها خواهیم بود.

علمداریزدی با بیان این‌که کالا‌ها به دو نوع سرمایه‌ای و مصرفی تقسیم می‌شوند، توضیح داد: هیچ کالای سرمایه‌ای (غیرمصرفی) بالای ۲۰ درصد و هیچ کالای مصرفی نیز بالای ۳۰ درصد، هزینه توزیع ندارد. یعنی یک کالای مصرفی از درب کارخانه که برچسب قیمت تولیدکننده می‌خورد تا زمانی که به دست مصرف‌کننده نهایی (خریدار) برسد، بیش از ۳۰ درصد نمی‌تواند افزایش قیمت داشته باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد تصریح کرد: به عبارت ساده‌تر، حداکثر هزینه توزیع در زنجیره از درب کارخانه تا زمانی که کالای مصرفی به دست مصرف‌کننده نهایی (خریدار) برسد ۳۰ درصد و برای کالا‌های سرمایه‌ای (غیرمصرفی) حداکثر ۲۰ در صد است.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده