به گزارش می متالز، غلامرضا تاجگردون با اشاره به طرح های مختلف مرکز پژوهش های مجلس درباره مدیریت سوخت گفت: اگر گزارش های مرکز پژوهش ها درباره سوخت مطالعه شود دو موضوع در این گزارش ها وجود دارد، نخست یارانه وسیع سوخت که به صورت نامناسب توزیع می شود و دیگری بحث قاچاق سوخت که باید از بُعد تولید و مصرف به آن نگاه کرد.
وی با بیان اینکه گزارش مرکز پژوهش ها نشان می دهد قاچاق تاثیر چندانی روی موضوع مصرف سوخت ندارد، افزود: دو متغیر در این بخش مهم است که موضوع نخست این موضوع بوده آیا بنزین به اندازه کافی وجود دارد و دوم اینکه یارانه ارائه شده چگونه باید توزیع شود که مصرف آن بهینه تر باشد.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه براساس گزارش ها در سال 1400 با پیشروی همین روند میزان مصرف بیش از عرضه می شود، ادامه داد: سال جاری و آینده ممکن است مشکلی از لحاظ میزان عرضه بنزین وجود نداشته باشد، اما برای سال 1400 مشکلاتی وجود دارد، لذا باید به فکر سال 1400 بود، پس الزام ایجاد می کند میزان افزایش تولید و مصرف کنترل شود.
تاجگردون، با بیان اینکه آنچه که روی مصرف بنزین تاثیر می گذارد قیمت بوده و عامل اثرگذار بر روی تولید سرمایه گذاری است،گفت: در بخش افزایش تولید موانعی وجود دارد، اما می توان مصرف را مدیریت کرد.گزارش مرکز پژوهش ها نشان می دهد بیش از 900 هزار میلیارد تومان کل یارانه را تشکیل می دهد که حدود 600 هزار میلیارد تومان آن، یارانه پنهان است که به این ترتیب بیش از بودجه(407 هزار میلیارد تومان) یارانه پنهان پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه یارانه پنهان در هر اقتصادی اینگونه رها نمی شود،افزود: بهترین طرحی که برای مدیریت بنزین داده شده این بوده که هر ایرانی به صورت مساوی سهمیه ای در مصرف بنزین داشته باشد و با این کار مصرف کنترل شود.در سال جاری و آینده تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی وجود ندارد، اما دولت استفاده از کارت سوخت را شروع کرده که ابزار مهمی برای کنترل مصرف است.شاید دولت کنترل مصرف را اوایل سال آینده شروع کند اما این موضوع به معنای افزایش قیمت نیست.