به گزارش میمتالز، «محمدرضا نجفی منش» با اشاره به تغییر سیاستها در این حوزه، خاطرنشان کرد: قبلا سیاست این بوده که تولید به صورت ناقص انجام شود، هرچند آمار تولید در این شرایط بالا بود، اما خودروها تجاری نمیشد و به دست مصرفکننده نمیرسید و حتی شاهد افزایش خودروهای ناقص در کف به ۱۷۰هزار دستگاه هم بودیم.
این مقام صنفی ادامه داد: امروز سیاست بر این شده که خودروها کامل تولید شوند و به کف پارکینگها وارد نشوند که سیاست قابل قبولی است، هرچند به قطعهسازان فشار وارد میشود. وی تصریح کرد: در این صورت و تولید خودروهای کامل، مشتریان به خودروهای خود خواهند رسید و حباب قیمتها در بازار کاهش خواهد یافت؛ بنابراین رضایت نسبی بیشتری حاصل خواهد شد. نجفی منش بیان کرد: توان تولید برای تحقق این سیاست وجود دارد، اما در تامین برخی قطعات الکتریکی وارداتی که تولید داخل نیز ندارند، مشکل وجود دارد. با این حال با تلاشها و برنامه ریزی انجام شده، هر تعداد از قطعات الکتریکی که موجود است وارد خطوط تولید خواهد شد. رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی خودرو یادآوری کرد: قطعات الکتریکی امروز به مشکل اساسی فراروی خودروسازان بزرگ تبدیل شده و حتی کاهش ۲۰درصدی تولیدات جهانی را به دنبال داشته است. وی اضافه کرد: در این زمینه سرمایهگذاریهای جدیدی در سطح جهان انجام شده است، اما رسیدن به وضعیت نرمال در این زمینه دست کم یک سال زمان خواهد برد. نجفی منش با اشاره به ۸فرمان رئیس جمهوری به خودروسازان معتقد است: اگر فقط همان مورد هشتم یعنی واگذاری مدیریت خودروسازان به بخش خصوصی اجرایی شود، ۷ مورد دیگر نیز قابلیت اجرا خواهد داشت. این مقام صنفی با اشاره به افزایش هزینههای کارگری در سالجاری ابراز امیدواری کرد اثر این افزایش هر چه زودتر در قراردادهای بین خودروسازان و قطعه سازان دیده شده و قراردادها به روزرسانی شود.
منبع: دنیای اقتصاد