تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۱۶
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۲۵۳۱۳۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

نگاه مجلس کمک به ارتقای کیفیت خودرو داخلی از محل واردات است

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت توان علمی کشور برای خلق ثروت، گشایش اقتصادی و بهبود معیشت مردم، گفت: یکی از برنامه‌های کمیسیون اقتصادی مجلس استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به شعار «شعار تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» گفت: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص موضوعات اقتصادی در سال جاری، استفاده از ظرفیت مهم توان علمی کشور اصلی‌ترین دستور کار مجلس شورای اسلامی است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس ادامه داد: ایران در طول چند دهه پیش از انقلاب اسلامی، جایگاه علمی در جهان نداشت، اما با پیروزی انقلاب اسلامی و علی‌رغم تمام مشکلات و تحریم‌ها در مراکز علمی و پژوهشی، اکنون جمهوری اسلامی ایران رتبه پانزدهم علمی جهان را از آن خود کرده است و برای کشور افتخاری است که دانشمندان و جوانان آن در این عرضه با قدرت پیش می‌روند.

پورابراهیمی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت توان علمی کشور برای خلق ثروت، گشایش اقتصادی و بهبود معیشت مردم، گفت: تجاری‌سازی علم به معنای در خدمت قرار گرفتن علم برای منافع اقتصادی کشور است. از این‌رو تلاش ما این است که بتوانیم مشکلات و مسائل مرتبط با تجاری‌سازی علم را برطرف کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به فعالیت شش هزار و ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور اظهار داشت: با توجه به ظرفیت اقتصادی کشور، نیاز بنگاه‌ها و دیگر مجموعه‌های تولیدی و اقتصادی، شرکت‌های دانش‌بنیان از نظر کمی و کیفی باید ارتقا یافته و تقویت شوند. یکی از برنامه‌های کمیسیون اقتصادی مجلس استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است چرا که بر اساس تجربیات موفق سایر کشورها، معتقدیم که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند کمک قابل توجهی به اقتصاد و تولید کشور داشته باشند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، ایجاد اکوسیستم و مجموعه فراگیر در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از موضوعات مهم عنوان کرد و افزود: تلاش ما در کمیسیون اقتصادی این است که بتوانیم عوامل موثر در عملکرد تجاری‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد فناوری در حوزه‌های مختلف را تقویت کرده و مسائل مربوط به مالیات، بیمه، موضوعات نظام بانکی و تأمین را برطرف کنیم.

پورابراهیمی از برگزاری نشست کمیسیون اقتصادی مجلس با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان اولین دستور کار جلسه این کمیسیون در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص موضوعات اقتصادی، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در جلسه امروز که با حضور دکتر سورنا ستاری برگزار می‌شود، قرار است چالش‌ها و مسائل مرتبط شرکت‌های دانش‌بنیان بررسی شده و اعضای کمیسیون نیز پیشنهادات خود را در خصوص رفع این چالش‌ها و تحقق شعار سال مطرح کنند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس تأکید کرد: بحمدالله در مجلس شورای اسلامی فضای خوبی برای حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان فراهم شده است و سال گذشته نیز قانون تکمیلی برای حمایت از این مجموعه‌ها در مجلس تصویب شد و به تائید شواری نگهبان رسید. ظرفیت بسیار خوبی در سال جاری وجود دارد تا از این قانون برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم. امیدواریم با کمک خداوند امسال اتفاقات خوبی در این بخش رقم بخورد. پیش بینی ما این است که با رفع موانع و مشکلات و تدوین سیاست‌های حمایتی از این مجموعه‌ها که ظرفیت بسیار مهمی در نظام اقتصادی محسوب می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنایع بسیار کمک کننده هستند، اظهار داشت: استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند به کاهش بهای تمام شده، شفافیت فعالیت‌ها، سرعت و عملکرد صنایع کمک کند. ان‌شاءالله بتوانیم اقدامات موثری در حوزه فعالیت‌های اقتصادی از منظر شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمندی‌های علمی فراهم کنیم.

پورابراهیمی در پاسخ به سوالی درباره مصوبه مجلس در خصوص ۷۰ هزار خودرو گفت: نگاه مجلس در این حوزه کمک به ارتقای کیفیت خودرو از محل واردات است و بار‌ها بر این موضوع تأکیده شده، همچنین در پیشنهادات کمیسیون صنایع و مصوبه کمیسیون تلفیق واردات خودرو مطرح شده است. اما آنچه امروز به چالش تبدیل شده، بحث رقابت تولید نیست بلکه مربوط به سیاست‌های ارزی است که منابع ارزی کشور را تأمین می‌کند. چراکه در سال‌های گذشته که کشورمان با تحریم‌های سنگین فعلی مواجه نبود، واردات خودرو کاملا آزاد بود، اما به دلیل محدودیت‌های ارزی این موضوه در سال‌های اخیر در اولویت دوم قرار گرفت.

وی ادامه داد: بحمدالله اکنون شرایط ارزی کشور مناسب است، به‌طوری‌که وضعیت صادرات غیر نفتی کشور در نیمه دوم سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشت و پیش‌بینی می‌کنیم امسال از تراز تجاری منفی حوزه فعالیت‌های اقتصادی خارج شویم. این ظرفیت به رفع محدودیت‌هایی که در گذشته مدنظر شورای نگهبان و اکنون مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به آن نگرانی دارد، کمک می‌کند. در هر صورت آنچه مصوبه مجلس شورای اسلامی بوده ابلاغ شده و مبنای قانون است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس، در پاسخ به سوال دیگری درخصوص طرح صیانت از فضای مجازی، اظهار داشت: در ارتباط با این موضوع پیگیر بودیم که طرح به کمیسیون برگردد و مجددا بررسی شود تا یک کار جدی صورت بگیرد و دغدغه‌ای که در حوزه کسب و کار به وجود آمده برطرف شود. دغدغه ما در کمیسیون اقتصادی این است که بستر فضای مجازی را باید در اختیار اقتصاد کشور قرار دهیم، همانطور که بسیاری از کشور‌ها این کار را انجام دادند، البته همه کشور‌ها در این حوزه دارای ضابطه و مقررات خود هستند و ما نیز باید این چنین باشیم، اما این موضوع نباید به کسب و کار‌هایی که در فضای مجازی شکل گرفته‌اند، ضربه بزند. بنده معتقدم ضمن رعایت همه جوانب، باید کمک کنیم تا این بستر توانمندی اقتصادی کشور را ارتقاء بدهیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده