تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۷
بازدید: ۳۱۷
کد خبر: ۲۵۳۲۱۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

راه‌چاره چین برای کنترل قیمت سنگ آهن

‌می‌متالز - آخرین تلاش چین برای کنترل افزایش قیمت سنگ آهن، طرحی برای مذاکره با تامین‌کنندگان جهانی برای فروش به بزرگترین بازار جهان از طریق یک پلتفرم متمرکز است.

به گزارش می‌متالز، پکن در نظر دارد ثبت سفارش حوزه فولاد و سنگ آهن از طریق یک پلتفرم واحد و تحت حمایت دولت باشد که این پلتفرم در حال آماده‌سازی است. این در حالیست که تاکنون کسب‌وکار‌های چینی از جمله در حوزه فولاد به طور مستقل درباره خرید‌های لحظه‌ای مذاکره می‌کردند.
این طرح با هدف تثبیت فولادسازی در بلندمدت و بخشی از تمرکز گسترده‌تر بر تقویت نفوذ چین بر قیمت کالا‌ها است. هرچند که بازار نقدی سنگ آهن نسبتاً کوچک است، اما قیمت‌ها در آنجا تعیین می‌کند که کارخانه‌های فولاد چقدر در قرارداد‌های بلندمدت پرداخت نمایند.
چین نیمی از فولاد جهان را تولید می‌کند و واردات سنگ آهن آن در سال گذشته نزدیک به ۱۸۰ میلیارد دلار بوده است. صنعت فولاد این کشور مدت‌هاست از قدرت قیمت‌گذاری که در اختیار تعداد انگشت شماری از شرکت‌های بزرگ معدنی بین‌المللی است، شکایت دارد. مقامات همچنین در نظر دارند تا از تورم جلوگیری کنند، زیرا پکن در سال ۲۰۲۲ اقدامات محرکی را اجرا می‌کند که می‌تواند تقاضای فولاد را مجدداً تقویت کند.


عقب نشینی


آخرین پیشنهادات در این خصوص منجر به انبوهی از اقدامات و بیانات شد که رشد قدرتمند سنگ آهن را از اواسط نوامبر متوقف کرد. مقامات این کشور میزبان مجموعه‌ای از نشست‌ها با معامله‌گران شدند که حول محور این موضوع بود.
در کشور چین هزینه سنگ آهن تا حد زیادی به ارزیابی‌های روزانه بازار از سوی آژانس‌های شخص ثالث از جمله S&P Global Platts بستگی دارد. قرارداد‌های بلندمدت – که اکثریت قریب به اتفاق عرضه‌ها را پوشش می‌دهد – بر اساس میانگین قیمت لحظه‌ای در دوره‌های زمانی توافق می‌شوند که براساس پلتفرم فوق الذکر امکان تغییر دارد.


ریسک زیاد


این پروسه جایگزین سیستم مذاکرات قیمت سالانه‌ای شده است که در سال ۲۰۱۰ در میان فشار معدن‌کاران سنگ آهن در خارج از کشور از بین رفت. در دسامبر ۲۰۲۰، با افزایش قیمت‌ها قبل از یک بار مواجه با انگیزه‌ی دولت، کارخانه‌های فولاد چین گفتند که مکانیسم قیمت شکست خورده است. در حالت کلی مشکلات چنین رویکردی شامل هماهنگی بین تعداد زیادی از خریداران و امکان فروش مجدد محموله‌ها با قیمت‌های بالاتر است. چین اقدام‌های دیگری را هم برای بهبود موقعیت خود در حوزه سنگ آهن و فولاد برخواهد داشت که در برنامه‌های خود گنجانده است. دولت خواهان ادغام و تملک بیشتر در میان فولادسازان بزرگ و همچنین تولید داخلی بیشتر و خرید سهام در معادن خارج از چین است.

منبع: انجمن سنگ آهن ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده