تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۰۰
بازدید: ۱۸۲۰
کد خبر: ۲۵۳۴۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نقش سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در برنامه‌های اقتصادی کشور

‌می‌متالز - امید حاجتی در دیدار با پرسنل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها بر نقش کلیدی و سازنده سازمان هدفمندسازی در زندگی، معشیت و حمایت از تولید ملی و کمک به اصلاح برنامه‌های حمایتی درکشور تاکید کرد.

به گزارش می‌متالز، امید حاجتی، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در جمع پرسنل این سازمان، با تبریک سال جدید و حلول ماه مبارک رمضان و استفاده از برکات این ماه، عنوان کرد: سازمان هدفمندسازی در یک سالی که گذشت منشأ خدمات و اقدامات شاخصی بود که با مسوولیت پذیری، همدلی و تعامل بین بخشی در راستای اهداف کلان خود حرکت کرد و زمینه حمایت از بخش‌های مختلف به‌ویژه حوزه‌های زیرساختی در کشور را فراهم کرد.

در این نشست، حاجتی به ارائه بخشی از گزارش اقدامات سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در سال ۱۴۰۰ پرداخت و اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ برخلاف سال‌های گذشته بیش از ۹۰‌درصد منابع پیش‌بینی شده وصول و تقریبا کلیه تکالیف قانونی موضوع تبصره ۱۴ جدول مصارف بودجه کل کشور انجام شد. او ادامه داد: در زمینه پرداخت یارانه‌ها نیز به تعهدات خود یعنی پرداخت ۱۲ مرحله یارانه نقدی و ۱۲ یارانه کمک معیشتی جامعه عمل پوشانده شد و علاوه بر آن نیز، ۳ مرحله یارانه کمک معیشت مازاد بر تکالیف قانونی نیز در ماه مبارک رمضان سال قبل، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و بسته کمک معیشتی عید نوروز مجموعا به ارزش ۱۲۰‌هزار میلیارد ریال به‌صورت هدفمند به اقشار آسیب‌پذیر پرداخت شد. مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به نقش بسزای این سازمان در کنترل بیمارستان‌ها و جلوگیری از مرگ و میر بیشتر در کشور اشاره کرد و افزود: ۱۳‌هزار میلیارد تومان برای مقابله با بیماری کرونا به‌ویژه در حوزه خرید و تولید واکسن کرونا اختصاص و پرداخت شد تا کشور را از آسیب‌ها و مرگ و میر‌های این بیماری مصون نماید. رئیس هیات‌مدیره سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها همچنین به لزوم توجه به پرداخت معوقات پرسنل خدوم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و افزود: در این زمینه نیز منابع پیش‌بینی شده بابت حق‌الزحمه پرستاران و کادر درمان در طول یک سال گذشته همزمان با سایر اقدامات در این حوزه پرداخت شد. او اضافه کرد: همچنین در سال گذشته مجموعا ۲۵‌هزار میلیارد تومان به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی کشور پرداخت شد که این اقدام از ابتدای تاسیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها بی نظیر بود. امید حاجتی به سه اولویت اساسی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در برنامه‌های سال ۱۴۰۱ تاکید کرد و افزود: سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با توجه به حذف ارز ترجیحی و آثار و تبعات ناشی از آن تلاش کرد در دو حوزه وضعیت معیشت مردم و حوزه دارو و تجهیزات پزشکی مصرفی برنامه‌هایی را تدوین و جهت طی مراحلی تصویب و اجرا نموده است.

حمایت سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از تولید دانش‌بنیان کارآفرین

او با اشاره به یکی از اقدامات موثر اقتصادی- اجتماعی در کشور، به تدوین یک بسته حمایتی در زمینه مقابله با فقر مطلق عنوان کرد و افزود: بعد از حذف ارز ترجیحی در قانون بودجه کشور بر اساس دستور ریاست محترم جمهور در حوزه معیشت مردم تلاش شده است برای مقابله با فقر مطلق در یک بازه زمانی یک ساله برنامه‌ای تدوین شود که فقر را از چهره سرزمین عزیز اسلامی مان حذف و برای بهبود وضعیت مردم، خدمات متناسب ارائه و پیشنهاد شود. این اقدام سهم بزرگی در بهبود کیفیت زندگی مردم، کاهش آسیب‌های اجتماعی و همچنین بهبود ضریب جینی و فاصله طبقاتی در جامعه خواهد داشت و قطعا در مدت یک سال می‌توان به جرات ادعا کرد پس از انجام آن، ان شاءالله میزان قابل‌توجهی از فقر به معنای مطلق آن از چهره کشور رخت برخواهد بست. حاجتی اضافه کرد: همچنین در حوزه دارو، درمان و تجهیزات پزشکی مصرفی نیز برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها برای مردم به‌ویژه اقشار آسیب پذیر، خدمات درمانی حوزه سلامت را ارتقا و برای آن برنامه ریزی شده است تا مردم حداقل افزایش قیمت‌ها و حداکثر دریافت خدمات درمانی حوزه سلامت را شاهد باشند که به عنوان مثال در حوزه بیماران خاص و صعب‌العلاج تلاش خواهد شد هزینه مردم به صفر نزدیک شود تا مردم عزیز کشورمان حداقل دغدغه را برای رسیدگی به بیماران خود را داشته باشند.

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها یکی دیگر از سیاست‌ها و اولویت‌های مهم سازمان را کمک به حوزه تولید عنوان کرد و افزود: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری تلاش خواهد شد برای استمرار حمایت از حوزه تولید به‌ویژه «تولید دانش‌بنیان کارآفرین» و یکی از سیاست‌های اصلی محور حمایت از تولید قرار داده و برای رسیدن به تولید و اشتغال پایدار در کشور منابع مالی در اختیار دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط قرار گیرد. او در پایان به مجموعه‌ای از فعالیت‌های گسترده برای اصلاح و بهبود کیفیت خدمات به مردم اشاره و عنوان کرد: از ضرورت‌هایی که بیش از گذشته پرسنل سازمان باید به آن توجه کنند و مورد انتظار است، لزوم یکپارچگی و انسجام در اجرای فعالیت‌های هم‌راستا با سیاست‌های اقتصادی دولت محترم و همچنین ارائه مشاوره‌های دقیق و کارشناسی در حوزه حمایتی و سیاستگذاری یارانه‌ای است تا ثمره و تلاش‌های سازمان، تحقق و اجرایی شدن شعار سال و بهبود رفاه مردم و اقتصاد کشور باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده