تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۲۷
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۲۵۳۴۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر خارجه انگلیس:

مسکو اکنون به ۶۰ درصد ذخایر ارز خارجی‌اش دسترسی ندارد

‌می‌متالز - لیز تراس وزیر خارجه انگلیس روز سه‌شنبه گفت غرب بیش از ۳۵۰ میلیارد دلار از ۶۰۴ میلیارد دلار ذخایر ارز خارجی روسیه را مسدود کرده است.

به گزارش می‌متالز، وزیر خارجه انگلیس در دومین روز دیدارش از ورشو پایتخت لهستان اعلام کرد که ۶۰ درصد از ذخایر ارز خارجی مسکو اکنون برایش قابل‌دسترس نیست که اندکی بیش از محاسبه‌ها اخیر در این باره است. این اعلام پس از بیانیه روز دوشنبه وزارت خزانه‌داری آمریکا ربا ممنوعیت روسیه در پرداخت بدهی‌هایش با دلار از حساب‌هایش در بانک‌های آمریکا است که ادامه تامین مالی جنگ اوکراین را برای مسکو مشکل‌تر می‌کند.

اما تراس که در کنار زبییگنیو رائو، وزیر خارجه لهستان حضور داشت، گفت غرب باید فورا آسیب بیشتر و فوری‌تری به اقتصاد روسیه وارد آورد و گفت: «تن‌ها راه پایان این جنگ این است که ولادیمیر پوتین در اوکراین ببازد.»

او هشدار داد: «گرچه نیرو‌های روسی در تهاجم ابتدایی‌اش به کی‌یف شکست خورده‌اند، اما هیچ تغییری در قصد و هدفشان به وجود نیامده است.»

لهستان احتمالا در اروپا نزدیک‌ترین مواضع را با انگلیس درباره جنگ در اوکراین دارد و تراس در سفر دو روزه‌اش با ماتئوش موراویتسکی، نخست‌وزیر لهستان هم دیدار کرد. موراویتسکی روز دوشنبه از امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به خاطر صحبت کردن با پوتین انتقاد کرد و گفت هیچکس با هیتلر مذاکره نکرد. تراس به طور فزاینده‌ای سطح بالاتری برای تحریم‌های غرب بر ضد روسیه را طرح می‌کند که لهستان هم حامی آن است.

انتظار می‌رود که اتحادیه اروپا علاقمند به وضع تحریم‌های درباره زغالسنگ و نفت روسیه و نه گاز آن باشد، چرا که زیرساخت‌های لازم برای پایان دادن به وابستگی به واردات گاز روسیه در اروپا موجود نیست.

یک سوم صادرات زغالسنگ روسیه به کشور‌های اروپایی عضو «سازمان همکاری و توسعه اقتصادی» (OECD) است. آلمان، هلند، ترکیه و لهستان در سال ۲۰۲۱، ۲۴ درصد از صادرات زغالسنگ روسیه را دریافت کردند. اتحادیه اروپا از ماه فوریه ۷۱۰ میلیون یورو برای وارادات زغالسنگ روسیه،۹.۶ میلیارد یورو برای واردات گاز روسیه و ۸.۸ میلیارد یورو برای واردات نفت روسیه صرف کرده است.

تراس مدعی شد که تحریم‌های هماهنگ «اقتصاد روسیه را به دوران شوروی بازمی‌گرداند» و اثری ناتوان‌کننده بر افرادی دارد که ماشین جنگی پوتین را تغذیه و تامین مالی می‌کنند.

منبع: همشهری

عناوین برگزیده