تاریخ: ۰۷ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۲۸
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۲۵۳۵۳۲
سرویس خبر : انرژی

کاهش بهره هوشی ۱۷۰ میلیون آمریکایی بر اثر استنشاق دود بنزین سرب‌دار

‌می‌متالز - یافته‌های مطالعه محققان دانشگاه دوک آمریکا نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض دود ناشی از بنزین سرب‌دار در دوران کودکی در مجموع ۸۲۴ میلیون نمره از بهره هوشی ۱۷۰ میلیون آمریکایی کاسته است.

به گزارش می‌متالز، سرب اولین بار در سال ۱۹۲۳ و برای بهبود عملکرد و سلامت موتور خودرو به بنزین اضافه شد؛ اما سلامت خودرو هزینه زیادی برای سلامت و رفاه بشر داشت.

یافته‌های مطالعه انجام شده توسط ارون ریوبین دانشجوی دوره دکتری در مرکز روانشناسی دانشگاه دوک آمریکا و همکاران وی در دانشگاه دولتی فلوریدا نشان می‌دهد: آمریکایی‌هایی که پیش از سال ۱۹۹۶ به دنیا آمده اند، اکنون در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سرب قرار دارند، بیماری‌هایی مانند روند سریع‌تر پیر شدن مغز.

بنزین سرب دار برای خودرو‌ها در سال ۱۹۹۶ در آمریکا ممنوع شد، اما افرادی که پیش از آن به دنیا آمده بودند و دوران کودکی خود را در اوج مصرف بنزین سرب دار یعنی دهه‌های ۶۰ و ۷۰ قرن بیستم میلادی گذرانده در کودکی به شدت در معرض دود ناشی از سوختن سرب بودند.

سرب برای سیستم عصبی مضر است و می‌تواند سلول‌های مغزی را بعد از ورود به بدن نابود کند و به گفته کارشناسان سلامت و پزشکی به این شکل سطح ایمنی از قرار گرفتن در معرض سرب وجود ندارد.

کودکان و نوجوانان در صورت قرار گرفتن در معرض سرب به طور خاص از جهت آسیب به مغز و توسعه سلول‌های مغزی همچنین کاهش توانایی شناختی آسیب پذیر هستند. سرب در صورتی که از راه تنفس یا خوردن و آشامیدن وارد جریان خون شود، می‌تواند از طریق سد خونی مغزی به مغز برسد.

محققان در این مطالعه با استفاده از داده‌های عمومی منتشر شده سطح سرب خون کودکان آمریکایی، استفاده از بنزین سرب‌دار و آمار جمعیت مجموع زمان قرار گرفتن در معرض سرب را توسط همه مردم این کشور در سال ۲۰۱۵ تعیین کردند و بر اساس این داده تخمین زدند میزان آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض دود ناشی از سوختن بنزین سرب دار برای بهره هوشی مردم آمریکا به عنوان مثالی از آسیب کلی این نوع بنزین به سلامت عمومی جامعه آمریکا چه میزان بوده است.

بر اساس این گزارش، بیش از ۱۷۰ میلیون آمریکایی در سال ۲۰۱۵ سطح نگران کننده‌ای از سرب را در خون خود در کودکی داشتند که به کاهش بهره هوشی آن‌ها منجر شده و خطر دیگر آسیب‌های جدی به سلامت جسمی آن‌ها را مانند کاهش حجم مغز، احتمال بیشتر بیماری‌های روحی و روانی و افزایش بیماری‌های قلبی در بزرگسالی افزایش داد.

نسخه کامل‌تری از مطالعه یادشده در نشریه انجمن ملی علوم آمریکا در ماه مارس منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده