تاریخ: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۵۰
بازدید: ۲۹۶
کد خبر: ۳۱۴۸۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

فلزات آسیب رسان به سلامتی در محیط زندگیتان

می متالز - فلزات سنگین که سرب، آلومینیوم، جیوه، مس، کادمیوم، مس، نیکل و آرسنیک را شامل می گردد از سموم پرخطر پیرامون ما می باشند. این سموم در هوای تنفسی، آب آشامیدنی، مصالح ساختمانی، لوازم آشپزخانه و حتی البسه موجود می باشند.
فلزات آسیب رسان به سلامتی در محیط زندگیتان

به گزارش می متالز، برخی فلزات به مقدار ناچیز برای عملکرد طبیعی بدن ضروری هستند، اما ورود بیش از اندازه آن ها به بدن مسمومیت ایجاد خواهد کرد.

ایراد اصلی فلزات سنگین این است که در بدن متابولیزه نمی گردند. در واقع فلزات سنگین پس از ورود به بدن دیگر از بدن دفع نشده و در بافت های بدن انباشته می گردند. همین امر موجب بروز بیماری ها و عوارض متعددی در بدن می شود.

آن ها رشد و گسترش عفونت های ویروسی، باکتریایی و قارچی را نیز افزایش می دهند. فلزات سنگین همچنین جایگزین دیگر املاح و مواد معدنی مورد نیاز در بدن می گردند. برای مثال فلزات سنگین در بافت های عروق، عضلات، استخوان ها و مفاصل رسوب می کنند و یا در صورت کمبود روی در مواد غذایی کادمیوم جایگزین آن خواهد شد.

 

مضرات فلزات سنگین

اختلالات عصبی (پارکینسون، آلزایمر، افسردگی، اسکیزوفرنی)، انواع سرطان ها، فقر مواد مغذی ، بر هم خوردن تعادل هورمون ها، چاقی، سقط جنین، اختلالات تنفسی و قلبی-عروقی، آسیب به کبد، کلیه ها و مغز، آلرژی و آسم، اختلالات غدد درون ریز، عفونت های ویروسی مزمن، کاهش آستانه تحمل بدن، اختلال در عملکرد آنزیم ها، تغییر در سوخت و ساز، ناباروری، کم خونی، خستگی، تهوع و استفراغ، سردرد و سرگیجه، تحریک پذیری، تضعیف سیستم ایمنی بدن، تخریب ژن ها، پیری زودرس، اختلالات پوستی، کاهش حافظه، بی اشتهایی، التهاب مفاصل، ریزش مو، پوکی استخوان، بی خوابی و مرگ.

 

آلومینیوم

آلومینیوم در ظروف آلومینیومی، فویل آلومینیومی، قوطی های آلومینیومی، برخی داروها (مانند ضد اسید معده)، سرامیک ها، فیلتر سیگار، مصالح ساختمانی ،آمالگام دندان، دئودرنت ها، آفت کش ها، نمک خوراکی، دود سیگار، بیکینگ پودر، خمیر دندان موجود می باشد.

 

آرسنیک

آرسنیک در غذاهای دریایی، گچ های رنگی، آفت کش ها ، شوینده های خانگی، حشره کش ها، شیشه ها و آینه ها، نمک خوراکی، رنگ ها، شراب، آب چاه و یا لوله کشی، دود ناشی از مواد سوختی، سوختن چوب ناشی می گردد.

 

سرب

سرب در باطری خودرو، سرامیک ها، آب میوه های داخل قوطی، خاکستر سیگار، دود اگزوز خودروها، بنزین سرب دار، رنگ موها، حشره کش ها، ریمل مژه، برف، آلیاژ لحیم کاری، بتونه ها، رنگ ها، آب شهری و یا چاه ، شراب ، لوله ها وجود دارد.

 

جیوه

جیوه در چسب ها، فیلترهای صنعتی، لوازم آرایشی، دماسنج های شکسته، پر کننده های دندانی، ادرار آورها، نرم کننده های البسه، پولیش ها، پسماندهای صنعتی، ملین ها، رنگ ها، غذاهای دریایی، نگهدارنده های چوب موجود است.

 

نیکل

نیکل در بیکینگ پودرها، پروتزهای دندانی، دود اگزوز خودروها، پسماندهای صنعتی، غذاهای فرآوری شده، کودها، روغن های هیدروژنه، ظروف استنلس استیل موجود می باشد.

 

مس

مس در ظروف مسی، لوله های مسی، پروتزهای دندانی، آفت کش ها، رنگ موها، پسماندهای صنعتی، حشره کش ها، استخرها، سیگار، آب لوله کشی و یا چاه، غذاهای دریایی موجود می باشد.

 

کادمیوم

کادمیوم در آلیاژهای دندانی، باطری ها، روغن موتور، غذاهای دریایی، سرامیک ها، دود سیگار، چای و قهوه، کودها، آلیاژ های لحیم کاری، لوله های گالوانیزه، آب لوله کشی و یا چاه، الکترودهای جوشکاری، دود ناشی از سوختن لاستیک ها و پلاستیک ها، حبوبات و غلات فاقد سبوس.

 

روش های سم زدایی فلزات سنگین از بدن

یکی از روش های سم زدایی فلزات سنگین از بدن استفاده از رژیم های آب میوه می باشد. مصرف این آب میوه ها و عصاره ها ضمن آن که بسیار مغذی می باشند تمام ارگان های بدن را شستشو داده و از سموم پاک می کنند.

مصرف افشره و عصاره مرکبات، انگور، گیلاس، سیب، چغندر ، اسفناج، سیر، هویج، جعفری و هندوانه برای زدودن فلزات سنگین و پاک سازی بدن از سایر سموم بسیار موثر می باشد. همچنین مصرف کلسیم و روی نیز با رقابت با فلزات سنگین در جذب شدن و رسوب در بافت های بدن موثر می باشند.

 

مسمومیت ناشی از فلزات سمی

برخی فلزات سنگین مثل آهن جهت حیات ضروری می ‌باشند. در حالی که بقیه مثل سرب در همه ارگانیسم ها وجود دارند اما هیچ هدف بیولوژیک سودمندی را دنبال نمی ‌کنند. فلزات سنگین موجود در محیط مثل جیوه، خطری برای ارگانیسم های جاندار محسوب می ‌شوند.

بعضی از قدیمی‌ ترین بیماری های انسان را می ‌توان به مسمومیت با فلزات سنگین در رابطه با توسعه معادن فلزات، تصفیه و استفاده از آن ها نسبت داد. حتی با وجود شناخت فعلی از خطرات فلزات سنگین، میزان وقوع مسمومیت در حد قابل ملاحظه‌ ای باقی مانده و نیاز به اقدامات پیشگیری کننده و درمان موثر همچنان احساس می ‌شود.

هنگامی که مسمومیت با فلزات روی می ‌دهد، ملکول های شلات کننده تجویز می‌ شوند تا با اتصال به فلز، رفع آن از بدن تسهیل گردد.به عنوان مثال، مسمومیت ناشی از تتراتیل سرب یا تترامتیل سرب که در برخی از انواع بنزین ها به عنوان ضربه ‌گیر به کار گرفته می ‌شود، از طریق پوست، گوارش و تنفس جذب بدن شده و در بافت های نرم به ویژه کبد و دستگاه اعصاب مرکزی توزیع می ‌گردد و موجب بی ‌خوابی، توهمات، هذیان، لرزش و تشنج می‌ شود و در آخر، ممکن است سبب مرگ شود. امروزه با افزایش مصرف بنزین فاقد سرب، این نوع مسمومیت نیز رو به کاهش است.

 

در مورد مواد معدنی بدانید:

- دریافت مقادیر زیاد از فقط یک ویتامین یا ماده معدنی می ‌تواند مضر باشد.

- جوش ها و آکنه ها می‌ توانند به علت مسمومیت با مس یا سرب ایجاد شوند همان طور که کمبود روی باعث می ‌شود.

- کودکان بیش فعال معمولا سرب بیشتری در بدن خود دارند.

- مسمومیت با جیوه در مادران باردار می ‌تواند برای جنین کشنده باشد.

- داروهای مدر که معمولا برای بیماران فشار خونی یا مشکلات قلبی تجویز می ‌شوند، می ‌توانند پتاسیم بدن را کاهش دهند.

- مقادیر بالای مس و آهن در بافت های بدن می ‌توانند باعث سردردهای میگرنی یا حتی شیزوفرنی شوند.

- مسمومیت با سرب، با بیماری MS ارتباط دارد.

- کمبود روی می‌ تواند رشد و توسعه استخوان ها را آهسته کند.

- کمبود کروم، منیزیم، منگنز، و ویتامین B۶ با بروز بیماری دیابت مرتبط است.

- ویتامینC ، B کمپلکس، روی و منگنز برای درمان شیزوفرنی استفاده می ‌شوند.

- کمبود منیزیم با صرع، لوسمی، بیماری های قلبی و اختلالات کلیوی در ارتباط است.

- مسمومیت با بریلیم، سرب، کادمیوم، نیکل و ارسنیک می‌ تواند باعث سرطان شود.

عناوین برگزیده